سفر دور دوم رییس‌جمهوری و رهاورد آن برای کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی در روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه در کهگیلویه و بویراحمد حضور یافت و این سفر دستاوردهای بی نظیری داشت که در تاریخ این استان ماندگار خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، حدود ۲ سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را استارت زد البته باید در نظر داشت هیچ دولتی به‌اندازه دولت آیت‌الله رئیسی میراث‌دار پروژه های زخمی و مشکلات عدیده مانده از سال های قبل نبوده است.

با این حال دولت با ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر کار را به خوبی پیش برده است و در قالب سفرهای استانی به استان های مختلف کشور با حضور در میان مردم و گفت و گوی چهره به چهره ،مشکلات را از نزدیک لمس و برای آن ها نسخه های شفا بخشی پیچیده است.

حدود ۲ سال از سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد می گذرد و در دور اول سفر آقای رئیس جمهور و محموعه هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد مجموعا حدود هفت هزار میلیارد تومان برای زیرساخت ها و سر جمع با پروژه‌های حوزه سرمایه گذاری بخش نفت و گاز به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.

سفر اول ۱۵۶ مصوبه در حوزه زیر ساخت داشت که ۲۹ مورد کاملا اجرا و به بهره برداری رسیدند، ۱۱۵ مصوبه در دست اجرا و بقیه در دست پیگیری است و نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان از مجموع هفت هزار میلیارد تومان تامین اعتبار و تخصیص داده شد.

این سفر آغازگر تحولات عظیمی در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد بود که در سفر دور دوم ثمرات آن به خوبی مشهود بود.

در سفر دوم نیز طرح های زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

سفر دور دوم رییس‌جمهوری و رهاورد آن برای کهگیلویه و بویراحمد

۱۲ هزار میلیارد تومان رهاورد سفر دوم رئیس جمهور به استان

همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.

در این سفر معاون اجرایی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و نیرو در این سفر ۲ روزه، آیت الله رییسی را همراهی کردند.

در دور دوم سفرهای آقای رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مجموعا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در این سفر دو روزه مصوبه وجود دارد که اجرای این مصوبات تحول عظیمی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می کند.

عزم دولت تکمیل پروژه های نیمه تمام و پروژه های عمرانی اقتصادی و عمرانی مهم است

این دولت میراث دار پروژه های نیمه تمام بسیاری است و دولت عزم جزم برای نهضت اتمام این پروژه ها را دارد.

سفر دور دوم رییس‌جمهوری و رهاورد آن برای کهگیلویه و بویراحمد

۲۶۰۰ میلیاردتومان اعتبار مسئولیت اجتماعی شرکت نفت برای استان

رئیس جمهور گفت: نظر به وجود منابع نفتی در این استان وزارت نفت را موظف کردیم که تحت عنوان مسئولیت های اجتماعی برای توسعه استان هزینه کند که مبلغ ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای سفر دوم اعتبار مسئولیت های اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی این وزارتخانه دیده شده ست.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: ما در این استان با عقب ماندگی تاریخی مواجه هستیم، و لذا برای کاهش عمق این محرومیت گرچه کارهای زیادی انجام گرفته ولی کارها در زمان خود تمام نشده است و سرعت لازم را نداشته است که باید در این خصوص مدیران جهادی پای کار بیایند.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که با کار جهادی عقب ماندگی ها را در استانها از جمله کهگیلویه و بویراحمد جبران کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه چند استان داریم که کارها باید سریع در انها انجام شود، گفت: برای این استان و استان هایی که مشکلاتی از این دست دارند اعتبارات ویژه تر دیده می شوند، باید سریع به آنها توجه کنیم، این استان ها در اولویت قرار دارند، ولی باید کار شود تا اعتبارات سریع جذب شوند.

وی تاکید کرد: در برنامه سفر اهم مصوبات دور دوم سفر احداث فازهای جدید پتروشیمی و پالایشگاهی، تکمیل سریع سد تنگ سرخ، احداث سد سقاوه، آبرسانی به شهرهای دهدشت، تکمیل راه های عشایری، تامین زیرساخت های برق و پنل های خورشیدی و غیره است.

سفر دور دوم رییس‌جمهوری و رهاورد آن برای کهگیلویه و بویراحمد

سفر دور دوم تحول آفرین است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سفر دوم با عنایت رئیس جمهور مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای زیرساخت ها اعتبار اختصاص داده شده است و در حوزه راه پنج هزار همت در نظر گرفته شده است که شاهد تحول در حوزه راه خواهیم بود.

سید علی احمدزاده افزود: در حوزه صنعت توجه ویژه ای شده و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در استان در این سفر در نظر گرفته شده که هیچ گاه چنین اعتباراتی را نداشتیم.

وی ادامه داد: با تلاش های انجام شده عملیات پروژه‌های بزرگی آغاز می شود و با عنایت رئیس جمهور شاهد تحولات عظیم دیگری در زیرساخت های استان هستیم برخی پروژه‌هایی که عملیات اجرای آن آغاز می شوند، تحول آفرین خواهد بود.

احمدزاده به عنایت و توجه ویژه رئیس جمهور به استان اشاره کرد و ابراز داشت: بر حوزه سرمایه‌گذاری توجه و تاکید دارید بطوریکه پتروپالایشگاه گچساران با اعتبار اولیه ۲ میلیارد ۵۰۰ هزار دلار آغاز و مینی پالایشگاه دهدشت عملیاتی خواهد شد.

وی تاکید کرد: پتروشیمی چرام نیازمند توجه دولت است تا رسما آغاز عملیات آن اعلام شود.

گفت: کلنگ زنی بهره برداری از گاز مختار در یاسوج انجام شد و جزء طرح های تحول آفرین خواهند شد که برخی از این پروزه ها در زمان ساخت ۴ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۱ هزار میلیارد مترمکعب روان آب در استان وجود دارد که هشت هزار میلیارد از استان خارج می شود و نیازمند سد سازی هستیم و سد تنگ سرخ به خوبی در مدار ساخت است.

وی یادآور شد: کلنگ سد سقاوه با ذخیره‌سازی ۹ میلیون متر مکعب به زمین زده شد اما ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب در چهار شهرستان است که اگر سد آبریز ساخته شود ۷ هزار میلیارد درآمد مردم افزایش پیدا می کند.

احمدزاده اضافه کرد: در راه ها مشکل داریم که با اعتبار تخصیصی در این حوزه تحول آفزین خواهد بود.

وی بیان کرد: راه آهن نداریم یک پروژه ای داریم که رها شده است، خواسته ای که داریم اینکه راه آهن در مدار ساخت قرار بگیرد با اینکه با صحبت و تبادل نظر صورت گرفته، منتظر فاینانس هستیم.

سفر دور دوم رییس‌جمهوری و رهاورد آن برای کهگیلویه و بویراحمد

پروژه های سالخورده ای که در سفر دور دوم رئیس جمهور افتتاح شدند

نیروگاه و سد چمشیر پنجمین سد بزرگ کشور با ظرفیت ۲.۳ میلیارد متر مکعب است.شروع عملیات اجرایی آن سال ۹۰ بوده اما مطالعات اولیه آن از سال ۷۳ شروع شده بود.

با توجه به مصوبه سفر نخست تکمیل این طرح در دستور قرار گرفت و کار به پایان رسید.هزار میلیارد تومان ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو ارزی هزینه شد.

۷۰ هزار هکتار اراضی ذیل این بهره مند می شود و کیفیت آب سد بسیار مطلوب است.

پروژه ۲۰ ساله پتروشیمی گچساران هم در این سفر بهره برداری شد.این پروژه در سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار شروع شده و تا امروز ۱.۳ میلیارد یورو در این پروژه هزینه شده است.در حال حاضر سه هزار نفر در این پروژه مشغول به کاراند.

جاده پاتاوه به دهدشت از پروژه هاب مهم دیگر که از دهه ۷۰ شروع شده است.۱۴۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

از نظر اقتصادی و عمرانی افتتاح آن بسیار مهم بوده است‌.

کارخانه قند یاسوج پس از حدود یک دهه و بیمارستان بهمئی پس از ۱۲ سال به بهره برداری رسیدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha