۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85174135
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آیین سنتی استقبال از ماه محرم در گناباد برگزار شد+فیلم

گناباد-ایرنا- در آستانه ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) آیین سنتی استقبال از ماه محرم عصر سه شنبه در شهرستان گناباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آحاد مختلف مردم و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گناباد بنابر سنت همه ساله یک روز قبل از آغاز ماه محرم با آیین سنتی به استقبال این ماه می روند و خود را برای عزاداری محرم آماده می کنند.

در اجرای این آیین، کاروان نمادین کربلا از محل مهدیه و مسجد سرطراز گناباد به راه می‌ افتد و در حالی که یکی از مداحان به مداحی و چاووشی خوانی می پردازند، افرادی هم با کوبیدن بر طبل به اصطلاح آغاز ماه محرم را یادآور می شوند.

از جمله ویژگی های این آیین سنتی همراهی آحاد مختلف مردم و عزاداران با کاروان نمادین کربلا در معابر عمومی شهر گناباد است.

گنابادی ها مانند مردم سایر نقاط استان خراسان رضوی و کشور از چند روز مانده به ماه محرم خود را برای عزدارای در این ماه آماده می کنند و با سیاه پوش کردن حسینیه ها و مساجد و بقاع متبرکه پنج نفر از امام زادگان و فرزندان امام موسی کاظم (ع) در این شهرستان به استقبال این ماه می روند و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان می دهند.

مسوول فرهنگی و گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: از جمله نقاط بارز عزاداری های محرم در این شهرستان که با گذشت سده های مختلف نه‌تنها کم رنگ نشده بلکه هر سال با شور خاصی با حضور ارادتمندان ائمه معصومین (ع) و سرور و سالار شهیدان برگزار می شود و توجه به آداب و رسوم و آیین سنتی در این عزاداریها به شمار می رود.

مهدی ذوالفقاری نخل بندانی، نخل گردانی، تعزیه خوانی، تعزیه گردانی به همراه برگزاری آیین سوگواری و سینه زنی و زنجیرزنی از جمله آداب و رسوم ماه محرم در مناطق شهری و روستایی گناباد ذکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: هشت آیین و رسم محرمی گناباد شامل "نخل گردانی قصبه شهر، نوقاب، روستاهای رهن و ریاب، شبیه خوانی نوقاب و ریاب، واویلای مند و حسن و حسین بیدخت" در فهرست آثار ناملموس و معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha