مکرون: پوتین با خروج از توافق غلات «اشتباه بزرگی» کرد

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری فرانسه «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود را متهم کرد که با پایان دادن به مشارکت مسکو در توافق صادرات غلات اوکراینی «اشتباه بزرگی» مرتکب شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه «لو فیگارو»، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه پس از اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل، اضافه کرد: ما به وضوح می‌بینیم که روسیه تصمیم گرفته است کشورهایی را که در شرایط دشواری قرار دارند، گرسنگی بدهد.

رئیس جمهوری فرانسه که به زبان انگلیسی سخن می‌گفت، اظهار داشت: او (پوتین) تصمیم گرفت از غذا سلاح بسازد. به نظر من این یک اشتباه بزرگ است.

مکرون در پاسخ به سوال دیگری، پایان دادن به توافق غلات را با بیان ضرب‌المثلی فرانسوی به کنایه از کمبود قدرت تشبیه کرد و اظهار داشت: پایان دادن به معامله غلات نشان می‌دهد که «شاه برهنه است، نه اینکه بگوییم تزار»؛ ما به وضوح می‌بینیم که روسیه تصمیم گرفته است کشورهایی را که در شرایط دشواری قرار دارند، گرسنه نگه دارد.

قرارداد غلات در ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) منقضی شد و کاخ کرملین اعلام کرد که مشارکت خود در این توافق را تعلیق کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد که روسیه آماده بازگشت به قرارداد غلات تنها زمانی است که مفاد مربوط به مسکو در توافق اولیه به درستی اجرا شود.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوث تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی ۲ ماهه تمدید شد که مهلت تمدید ۲ ماهه سوم این قرارداد امروز به پایان می رسد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha