۵۰۰ مکان مذهبی استان سمنان میزبان عزاداران حسینی در دهه محرم است

سمنان - ایرنا - معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: ۵۰۰ مکان مذهبی از جمله حسینیه، تکیه، فاطمیه، منبرخانه در دهه محرم میزبان عزاداران سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام علیرضا قنبری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: ۵۷۰ مبلغ آقا و خانم در آیین‌های استان سمنان حضور می‌یابند و این حضور در محفل‌های روضه خانگی نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: یکهزار مسجد در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ مسجد دهه محرم امسال میزبان عزاداران حسینی در این استان است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به ثبت یکهزار هیات مذهبی در این استان گفت: بیش از یکهزار مداح در ماه محرم الحرام امسال در استان نقش‌آفرینی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امسال محدودیت و ممنوعیتی در برگزاری آیین دسته‌روی در نقاط مختلف استان سمنان وجود ندارد، ادامه داد: هیات‌ها می‌توانند عزاداران حسینی در هیات دسته‌روی را با تخفیف بیمه کنند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان خاطر نشان کرد: مسئولان هیات‌های مذهبی با مراجعه به سامانه بیرق خدمات می‌توانند از ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر از اعضای هیات عزاداری را در ۲ ماه محرم و صفر با تخفیف در دریافت تعرفه زیر پوشش بیمه‌ای قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماه‌های محرم و صفر در استان سمنان شور و حال خاصی دارد به طوری که این شهر در روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان خیل عظیم عزاداران است. همه مردم از پیر و جوان و حتی کودکان و نونهالان تمام تلاششان را می کنند تا برنامه های ماه محرم در استان سمنان به صورت باشکوهی برگزار شود.

تکایا، هیات ها، مساجد و اماکن مذهبی چون حرم مطهر امامزاده یحیی(ع)، امامزاده علی این جعفر(ع) و مساجد در ماه‌های محرم و صفر از عزاداران حسینی پذیرایی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش نوحه سرایی می کنند.

محرم از سال های دور در استان سمنان بسیار شورانگیز و در شان عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) برگزار می شده است و امسال نیز از روزها قبل مردم و مسئولان در پی تدارک آیین های بزرگ ماه محرم هستند.

آیین نخل‌گردانی، یاعباس یا عباس، چل چلا، وا زینب و سنگ‌زنی از جمله شیوه‌های منحصر به فرد عزاداری در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در استان سمنان است که به ثبت ملی رسیده اند و نشان از تاریخی بودن ارادت مردم این خطه به فرهنگ عاشورا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha