۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85173220
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۹ سبک کشتی سنتی و پهلوانی مورد حمایت فدراسیون کشتی است

گنبدکاووس- ایرنا- مسوول کشتی‌های سنتی و ساحلی فدراسیون کشتی گفت: کشتی پهلوانی به عنوان مورد احترام‌ترین ورزش ایران که در مناطق گوناگون کشور با ۲۹ سبک و روش گوناگون برگزار می‌شود، مورد حمایت همیشگی فدراسیون کشتی است.

علی بازیار روز سه‌شنبه در حاشیه مسابقات کشوری کشتی آلیش نوجوانان انتخابی تیم ملی در کلاله به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال‌های اخیر فدراسیون کشتی کشتی‌گیران سنتی زن و مرد شاخه‌های آلیش، قزاق کورسی، قرقیز کوراش، شلوار گورش، کشتی کمربند، بلبوگلی کوراش، ساحلی، پهلوانی و ترکمن گورش را به مسابقات برون مرزی متعددی اعزام کرد و این سیاست را با هدف رونق بیشتر این ورزش‌های باستانی ایران ادامه خواهد داد.

وی بیان کرد: با توجه به علاقه زیاد مردم مناطق کشور از جمله استان‌های شمالی به کشتی‌های سنتی، برگزاری مسابقات در مناسبت‌های گوناگون با استقبال هزاران نفری همراه است و به‌همین دلیل آمار دقیقی از ورزشکاران سازمان یافته این رشته‌ها وجود ندارد.

مسوول کشتی‌های سنتی و ساحلی فدراسیون کشتی ادامه داد:‌ استقبال ۸۰ هزار نفری از مسابقات کشتی چوخه در خراسان شمالی، ۳۰ هزار نفری از مسابقات لوچو مازندران، ۵۰ هزار نفری از کشتی آلیش و گورش در گلستان و هزاران نفری از کشتی گیله مردی در گیلان با جاویزی مانند پول نقد، سفر مکه و عتبات عالیات، گوسفند و گاو، ماشین و موتور بیانگر احترام و جایگاه این ورزش‌ها میان مردم است.

وی بیان کرد: ۵۰ داور کشتی سنتی در کشور فعالیت دارند که در سه سال اخیر پنج نفر از آنان به نام‌های مهدی میرزاجانی، پیام مهراب پور، فرهاد عقیلی، علی فیروز پور و مهدی قبادی در مسابقات بین المللی رشته کشتی آلیش داوری می‌کنند و رضا علی اصغری هم به عنوان تنها داور جهانی رشته ساحلی ایران شناخته می‌شود.

بازیار خاطرنشان کرد: در گذشته کشتی‌ سنتی مختص استان‌های شمالی بود اما در سال‌های اخیر این رشته‌ها در استان‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته و هر روزه بر تعداد علاقمندان آن افزوده می‌شود.

وی تخصیص نیافتن ردیف بودجه و نبود حمایت مالی از کشتی‌گیران سنتی برای اعزام به مسابقات و یا استخدام و نظام وظیفه مانند رشته‌های فوتبال و والیبال را از جمله چالش‌های این حوزه دانست و خواستار حمایت وزارت ورزش و جوانان از کشتی سنتی به مانند سایر رشته‌های مدال آور شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha