رویای ۲۸ ساله بهره برداری از جاده «پاتاوه - دهدشت» به واقعیت پیوست

یاسوج- ایرنا- جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سال ها در سایه کم مهری و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و امروز با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت مردمی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، پروژه بزرگ و راهبردی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط دهنده استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران محسوب می شود و در واقع نقطه ثقل و میانبر بین استان های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

این جاده ترانزیتی جزو یکی از پروژه های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.

اجرای این پروژه و به بهره برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.

همچنین با بهره برداری از این جاده و مزیت های ترددی آن و کاهش چهار ساعتی زمان تردد در مسیر پاتاوه - دهدشت، شاهد کاهش مصرف سوخت، استهلاک خودروها و اتلاف وقت هستیم.

از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم اندازهای زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان می رسد که یکی از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است.

جاده ترانزیتی ملی پاتاوه به دهدشت به طور ۱۰۰ درصد در محدوده ای کوهستانی است و این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر نسبت به راه های همجوار کوتاه تر است و بیش از ۲ ساعت زمان رسیدن جنوب به شمال را کوتاه می کند.

کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.

رویای ۲۸ ساله بهره برداری از جاده «پاتاوه - دهدشت» به واقعیت پیوست

۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزو یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده ای بین استانهای مرکزی کشور دارد.

رویای ۲۸ ساله بهره برداری از جاده «پاتاوه - دهدشت» به واقعیت پیوست

اقتصاد ۴۰۰ روستا در مسیر پاتاوه-دهدشت فعال می شود

رئیس جمهور امروز(سه شنبه) در آیین افتتاح جاده اصلی پاتاوه- دهدشت گفت: اقتصاد ۴۰۰ روستای واقع شده در این مسیر با افزایش عبور و مرور خودروها فعال شده و رونق می گیرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی افزود: روستاهای زیادی در طول این جاده از مواهب آن بهره مند می شود چرا که با وجود این راه ارتباطی اقتصاد آنها فعال و شکوفا می شود.

رییس جمهور اظهار داشت: خارج کردن شهر "دهدشت" از بن بست از دیگر کارکردهای این جاده ارتباطی است که نقش اساسی در توسعه و رونق منطقه دارد.

وی ادامه داد: این جاده راهبردی برای منطقه مزیت های زیادی دارد چرا که ارتباط با مرکز کشور و اتصال به دریا از ویژگی های این جاده است.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت روستاها و شهرهای بسیاری در استان را از بن بست خارج کرده است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در خرداد سال ۷۳ استان میزبان سفر مقام معظم رهبری بود و مردم خاطرات بسیار شیرینی از این سفر و دستاوردهای آن دارند.

سیدعلی احمدزاده افزود: در پی این سفر سد کوثر ساخته شد که اکنون آب منطقه جنوب کشور را تامین می کند و ۲ و نیم میلیون نفر از مزایایی آن بهره مند شده اند.

وی تاکید کرد: جاده ملی پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر یکی دیگر از برکات سفر مقام معظم رهبری به این استان است.

رویای ۲۸ ساله بهره برداری از جاده «پاتاوه - دهدشت» به واقعیت پیوست

۹ هزار میلیارد تومان برای ساخت جاده پاتاوه به دهدشت هزینه شد

مدیرکل راه و شهر سازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زمانی که رهبر انقلاب اسلامی به این استان سفر کردند به خوبی دریافتند که کهگیلویه و بویراحمد در بن بست ارتباطی قرار دارد و در همان زمان احداث ۲ جاده اصلی شامل یاسوج به بابامیدان و پاتاوه به دهدشت را مصوب کردند.

محمد راستا افزود: جاده یاسوج به اصفهان به طور ۱۰۰ درصد تکمیل و به بهره برادری رسیده است و جاده پاتاوه به دهدشت در سال ۷۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد و در دولت سیزدهم تکمیل شده است.

وی تاکید کرد: قریب به ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت این جاده راهبردی هزینه شده است که به قیمت روز معادل هشت تا ۹ هزار میلیارد تومان می شود.

اکنون مردم صدها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده می کنند بنابراین به صورت محلی و در واقع غیر رسمی این جاده به زیر بار ترافیک رفته و روزانه مورد استفاده خیلی از مردم قرار می گیرد اما اکنون با افتتاح رسمی این طرح ملی در استان در دولت سیزدهم استان تا حد زیادی از بن بست خارج می شود.

مسیر ۱۳۶ کیلومتری پاتاوه- دهدشت با عبور از دل زاگرس و با داشتن ۱۷ دستگاه پل به عنوان سخت‌ترین پروژه راهسازی جنوب‌غرب کشور تکمیل و با ارزش روز ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با حضور رییس جمهوری افتتاح شد. عملیات تکمیلی احداث راه اصلی پاتاوه - دهدشت که قطعه ۳ آن با بیشترین حجم ابنیه و پل به طول ۶۴ کیلومتر در دل این مسیر است، با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانیبا به گام آخر خود رسید و زیر بار عبور خودورها رفت.

رییس جمهور و اعضای هیات دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه وارد یاسوج شدند.

همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.
طرح های مهم عمرانی از جمله سد چم شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره برداری می شود.

در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha