۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۱
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85173044
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

انگلیس : خروج روسیه از صادرات غلات موجب رنجش جهانی می شود

تهران-ایرنا- اناتولی گزارش داد ، دولت انگلیس روز دوشنبه تصمیم روسیه برای خروج از طرح صادرات غلات دریای سیاه را «به شدیدترین شکل» محکوم کرد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از خبرگزاری "آناتولی", جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس گفت که جنگ (میان روسیه و اوکراین) برای جریان آزاد غلات و سایر مواد غذایی از طریق دریای سیاه مانع ایجاد کرده است و این امر باعث رنج جهانی شده است.

وی افزود: ما از روسیه می‌خواهیم به این طرح که توسط سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ اجرایی شد بازگردد و اجازه صادرات بلامانع غلات را بدهد.

کلورلی توضیح داد: این طرح از زمان آغاز به کار خود، نقش مهمی در کاهش و تثبیت قیمت‌های جهانی مواد غذایی داشته و بیش از ۳۲ میلیون تن محصولات غذایی را به بازارهای جهانی ارائه کرده است.

وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد: روسیه چندین ماه است که مانع از اجرای صحیح این طرح شده است. روسیه به منافع خود توجه می‌کند و نیازهای افراد در سراسر جهان، از جمله در فقیرترین کشورها را نادیده می‌گیرد.

وی مدعی شد در حالی که صادرات غلات از اوکراین محدود شده است، صادرات مواد غذایی روسیه در "سطح بالاتری" نسبت به قبل از جنگ قرار دارد.

کلورلی ادعا کرد: ما همیشه به صراحت گفته‌ایم که هدف تحریم‌های ما ماشین جنگی روسیه است و نه بخش غذا و کود این کشور. برخلاف ادعای روسیه، سازمان ملل و سایر شرکا گام‌های مهمی برای اطمینان از ارائه مواد غذایی روسیه به بازارهای جهانی برداشته‌اند. بهترین راه برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد امنیت غذایی جهانی این است که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و به جنگ پایان دهد.

به گزارش ایرنا, آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین‌های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

دبیر کل سازمان ملل که ۲۰ تیرماه در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با ارائه پیشنهادی، خواستار حفظ توافق غلات موسوم به ابتکار دریای سیاه که در پی جنگ اوکراین صورت گرفت، شده بود، اضافه کرد: طرح دریای سیاه به همراه یادداشت تفاهم در مورد تسهیل صادرات محصولات غذایی و کودهای شیمیایی روسیه، راه نجاتی برای امنیت غذایی جهانی و چراغ امیدی در جهان آشفته بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با اعلام به تعلیق درآوردن طرح توافق صدور غلات اوکراین از سوی روسیه اعلام کرد که روسیه زمانی به توافقنامه بازمی‌گردد که پایبندی به بخش دوم توافق اجرا شود؛ این قسمت غرب را ملزم می‌کند تا محدودیت‌ها بر صادرات کشاورزی و کود را رفع کند.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد امروز به پایان می‌رسد. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha