فرماندار: گازرسانی بازار تبریز قبل از آغاز فصل سرما تعیین تکلیف شود

تبریز- ایرنا- فرماندار شهرستان تبریز با تاکید بر اینکه تامین گرمایش ایمن بازار تاریخی این شهر از جمله خواسته های اصلی کسبه و فعالان بازار است، گفت: موضوع گازرسانی بازار بزرگ تبریز تا قبل از شروع فصل سرما تعیین تکلیف شود.

به گزارش ایرنا، یونس فاتح روز دوشنبه در جلسه بررسی گازرسانی به بازار بزرگ تبریز با اشاره به اینکه در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای سامانه گرمایش بازار تبریز دستور ویژه مطالعه در کمیته فنی میراث‌ فرهنگی را صادر کردند، اظهار کرد: گازرسانی به بازار تبریز بر اساس اصول فنی و میراثی از سوی میراث فرهنگی بلامانع اعلام شده است.

وی ادامه داد: بازار تاریخی تبریز میراث ماندگاری است که باید به نسل های آینده انتقال یابد از این رو حفاظت و سامان‌دهی آن با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان و بازاریان ضروری است.

فاتح از دستگاه های متولی خواست ظرف مدت یک هفته الزامات و مشکلات مرتبط در خصوص مبحث ۱۷ نظام مهندسی را جمع بندی و به فرمانداری شهرستان تبریز اعلام کنند تا مکاتبات لازم با استانداری آذربایجان شرقی برای رفع مشکلات مطرح شده انجام گیرد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی، شرکت گاز، اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان آتش نشانی تبریز در مدت زمان تعیین شده با بازدید از مجموعه بازار محل هایی که طبق مبحث ۱۷ امکان استفاده از پکیج وجود دارد را مشخص و به فرمانداری اعلام کنند تا گازرسانی به محل های تایید شده آغاز شود.

به گزارش ایرنا، بازار تاریخی تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت، بزرگ ترین سازه مسقف جهان است که به شماره ۱۳۴۶ در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث ملموس یونسکو ثبت شده است.

با توجه به قدمت بازار تبریز و مغایر بودن لوله کشی گاز با اصول نگهداری ابنیه های تاریخی، مغازه داران بازار تاریخی تبریز در فصل سرما از وسایل گرمایشی نفت سوز برای نگهداری مغازه های خود استفاده می کنند.

در بازار تاریخی تبریز پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه و ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ تیمچه ، ۳۰ مسجد، ۲۰ راسته، ۱۱ دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha