شورای نگهبان نهادی برخاسته از موازین فقهی و حقوقی است

شهرکرد-ایرنا-معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با تبریک سالروز تشکیل شورای نگهبان تاکید کرد: این شورا یکی از دستاوردهای مهم انقلاب شکوهمند اسلامی و یادگار امام راحل عظیم‌الشأن است که تاسیس آن در نظام جمهوری اسلامی ایران یک تصمیم مترقی برخاسته از موازین فقهی، حقوقی و دینی است.

به گزارش ایرنا، محسن حسین‌میرزایی روز دوشنبه با صدور پیامی به مناسبت سالروز تشکیل این شورا افزود: شورای نگهبان متضمن اصل برتری قانون اساسی و شرع مقدس است و ضامن اقتدار و سلامت نظام جمهوری اسلامی بوده و همواره نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در حفظ و حراست و تداوم انقلاب اسلامی داشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه این پیام تاکید کرده است: شورای نگهبان پاسدار ارزش‌های اسلامی و تضمین‌کننده اصول شریعت بر پایه قواعد حاکمیت دین مبین اسلام در همه عرصه‌های اجتماعی و وجوب اجرای شریعت بر پایه توحید در حاکمیت و توحید در تقنین است.

حسین‌میرزایی در بخش دیگری از این پیام اعلام کرد: نهاد انقلابی و کارآمد شورای نگهبان علاوه بر صیانت از شرع مبین اسلام و پاسداری از قانون اساسی استحکام بخش جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و به فرموده نایب امام زمان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای عزیز به عنوان عماد دین و ملت راه هر گونه نفوذ برای نامحرمان و تفکرات انحرافی و ضد اسلامی به جمهوری اسلامی ایران را سد کرده است و همچنین شورای نگهبان با نظارت عالی بر انتخابات با نگاه حق‌الناس به رای مردم تضمین‌کننده مردم‌سالاری دینی و سلامت انتخابات ها است.

به گفته وی، قانون اساسی وظایف مهمی بر عهده شورای نگهبان گذاشته و تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی نشان دهنده موفقیت قابل تقدیر شورا در انجام وظایف خطیر و قانونی خود است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه این پیام گفت : ضمن قدرشناسی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های عزیزان شورای نگهبان، ۲۶ تیر ماه سالروز تأسیس نهاد ارزشمند شورای نگهبان را به تمام خادمین این نهاد مقدس در سراسر کشور و نیز چهارمحال و بختیاری با تبریک این روز و توفیق روزافزونشان را در ظل توجهات حضرت ولی‌الله‌الاعظم امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف از خدای سبحان مسئلت دارم.

به گزارش ایرنا، شورای نگهبان شورایی متشکل از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان که به منظور تطبیق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ایران با احکام اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. تفسیر قانون اساسی، نظارت بر برگزاری انتخابات و همه‌پرسی‌ها و نیز تشخیص انطباق همه قوانین و مقررات کشور با موازین شرعی و قانون اساسی از مسئولیت‌های این شورا است.

شورای نگهبان از نهادهای مهم حکومتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که نخستین جلسه آن در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد. این شورا از ۱۲ عضو تشکیل می‌شود. ۶ فقیه توسط رهبری منصوب می‎‌شوند و ۶ حقوقدان از سوی رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی و توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha