فیلم | دولت سیزدهم چگونه معادن کهگیلویه و بویراحمد را در مسیر شکوفایی قرار می دهد؟

یاسوج - ایرنا - استاندار کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به نقش معادن به عنوان ظرفیتی ناشناخته در اقتصاد، رونق تولید و ایجاد اشتغال استان، گفت: دولت سیزدهم با گام های راهبردی و عملی، معادن این استان را در مسیر شکوفایی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در این حوزه دارد.

رابطه تنگاتنگی میان تولید و رشد اقتصادی کشور وجود دارد، در این راستا تولید و اشتغال در بخش های مختلف به ویژه حوزه معادن می تواند سبب ارز آوری بیشتر و بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.

به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های حوزه معدن و ارتقای سهم معدن در اقتصاد ملی با استقرار دولت سیزدهم اقدامات اساسی در این حوزه ایجاد شده و در کهگیلویه و بویراحمد هم به تبع کشور گام های خوبی در زمینه معادن برداشته شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: باتوجه به رویکرد های دولت سیزدهم برای نخستین بار جاده دسترسی به معادن مهم استان از جمله بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور پس از ۵۰ سال انتظار بازگشایی شده است.

سید علی احمدزاده افزود: معدن فسفات چرام بزرگترین معدن فسفات ایران است و رخ نما کنار جاده دارد و تا به عمق بالای ۲۵۰ متر است و این معدن با ذخیره ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است که با فعال شدن آن مشکلات بسیاری در بخش تولید کشور رفع می شود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه ایمیدرو در این معدن سرمایه گذاری کرده و بهره برداری از آن در حال انجام است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد:  بهره برداری از معدن فسفات چرام در پایین دست آن اسید فسفریک و آهک هیدراته در این استان زمینه اشتغال۹۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در زمینه بوکسیت استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از بهترین هاست اما متاسفانه مجموعه ایمیدرو برای جاجرم استخراج و بارگیری می کند و هیچ سرمایه گذاری در این استان نشده است.

احمدزاده تاکید کرد: مطالبه ما این بود که ایمیدرو سرمایه گذاری کند ولی تنها خرابی جاده ها و عبور و مرور کامیون ها سهم این استان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: مدتی مردم استان جلو این کار را گرفتند و خواستند برای این استان هم سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: این استان برای معدن گچ بسیار مستعد و دارای ظرفیت های بسیار است ولی سرمایه گذار در این زمینه نداریم.

احمدزاده تصریح کرد: کارخانه سیمان سپوی کهگیلویه نیز از معادن استان بهره می برد، در استان وجود دارد.

بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه معادن حمایت می شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرکت ها و هلدینگ های بزرگ کشور که دولتی اند در این استان سرمایه گذاری نکرده اند.

وی افزود: این ضعف برگ است و از رئیس جمهور هم خواسته ایم که دستور دهند این شرکت های برگ دولتی که در همه استان ها سرمایه گذاری کرده اند در این استان هم سرمایه گذاری کنند. 

احمدزاده بیان کرد: پتروشیمی گچساران را هلدینگ خلیج فارس ساخته است اما در بقیه حوزه ها شرکت های بزرگ دولتی و هلدینگ ها پای کار نیامده اند.

وی ادامه داد: البته بنیاد مستضعفان یک گاوداری کوچکی سه هزار راسی ایجاد کرده اما توان بنیاد مستضعفان بسیار بیشتر این مقدار است و برای عمران و آبادانی استان ما وارد شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ما انتظار داریم در ابتدا شرکت ها و هلدینگ ها پای کار بیایند تا در کنار این ها بخش خصوصی هم انگیزه پیدا کند.

احمدزاده عنوان کرد: بزرگترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان با عنوان پتروپالایشگاه گچساران به زودی کلنگ زنی می شود.

وی تاکید کرد: بیواتانول باشت را وزارت صمت رها کرد و هر چه ما تلاش کردیم نساختند و اعلام کردند توان مالی است را ندارند و اکنون یکی از صندوق های بیمه قرار است به زودی این پروژه را تحویل بگیرد و کلنگ زنی شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه معادن حمایت می شوند و زمین و تسهیلات می دهیم.

وی افزود: انگیزه سرمایه گذاری در این استان کم است و این یک معضل است و نتوانسته ایم این موضوع را رفع کنیم.

خام فروشی یکی دیگر از معضلات موجود در حوزه معادن استان است که بارها توسط استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده، سهم مردم چرام از معادن بوکسیت انفجار و خراب شدن جاده‌هاست.

نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که یکی از طرح های آینده دار است اما هنوز اقدام قابل توجهی در این منطقه انجام نشده است.

نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.

این استان دارای ظرفیت های بزرگ خدادادی در بخش های مختلف از جمله معادن، نفت و گاز، کشاورزی است اما درصد زیادی از مردم این منطقه بیکار هستند.

سرعت بخشی به طرح های معدنی در استان و برنامه‌ریزی در زمینه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در استان تولید و ایجاد اشتغال پایدار کمک فراوانی خواهد کرد.

عمده معادن استان شامل سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha