۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85171232
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هشدار پوتین به غرب در مورد استفاده از بمب‌های خوشه‌ای

تهران-ایرنا- «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (یکشنبه) در واکنش به اقدام آمریکا مبنی بر ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، گفت: روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه این کشور با اقدامات مشابه پاسخ دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین تصریح کرد: از آنجایی که مهمات تامین شده توسط غرب در جنگ نیابتی علیه روسیه رو به اتمام است، ایالات متحده تصمیم به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین گرفت.

وی با بیان اینکه روسیه هنوز نیازی به استفاده از این سلاح‌های کشنده ندارد، تاکید کرد که روسیه دارای ذخایر کافی از انواع مهمات خوشه‌ای است.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که پیشتر واشنگتن از استفاده از بمب‌های خوشه‌ای نوعی "جنایت" می‌دانست.

پوتین در ادامه استفاده از مهندسی معکوس در تجهیزات جنگی ناتو که روسیه در جنگ با اوکراین به غنیمت گرفته را رد نکرد.

وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره استفاده روسیه این روش برای پی بردن به فناوری تسلیحات غربی توضیح داد: حرف از مهندسی معکوس است. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد. ما تجهیزات مدرن داریم و بسیار موثر است. بطور مثال تانک پروریف T-۹۰ را در نظر بگیرید که بدون اغراق بهترین تانک در جهان است. اما دشمن نیز تجهیزات مدرن تولید می‌کند. بنابراین اگر فرصتی برای نگاه به داخل آنها وجود داشته باشد و ببینیم چیزی وجود دارد که می توانیم استفاده کنیم، خوب چرا که نه؟ 
آمریکا و متحدان اروپایی و آسیایی آن در قالب ارائه تجهیزات نظامی به اوکراین ۹۴.۵ میلیارد دلار طی ۱۸ ماه گذشته به این کشور کمک کردند درحالیکه کل بودجه دفاعی روسیه ۵۶.۶ میلیارد دلار است. 
با این حال مسکو معتقد است که این هزینه‌ها شامل تحویل برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو، نتوانسته نیروهای اوکراینی را قادر به از بین بردن خطوط دفاعی روسیه در دونباس، زاپوروژیا و خرسون کند.

وی همچنین ابراز کرد که ضد حمله اوکراین موفق نبوده و تلاش‌ها برای نفوذ به خطوط دفاعی روسیه شکست خورده است.

کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ۱۶ تیر ماه از بسته جدید کمک امنیتی ۸۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین خبر داد که شامل مهمات توپخانه‌ای بیشتر و بمب‌های خوشه‌ای می‌شود.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که برغم هزینه های گزاف تسلیحاتی در جنگ اوکراین و روسیه به هدف مورد نظرش دست نیافته، به تازگی ارسال مهمات و بمب های خوشه ای را به کی‌یف تایید کرده که این مساله موجی از انتقادها در جهان درمورد استفاده از این سلاح ممنوعه را به دنبال داشته است.

اوکراین بمب‌های خوشه‌ای از ایالات متحده دریافت کرده است، این مهمات در بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع شده است.

پیشتر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که ارسال بمب‌های خوشه‌ای توسط آمریکایی‌ها به کی‌یف، درگیری در اوکراین را طولانی‌تر می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha