به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، معمولا خانوادهها پس از پایان امتحانات دانشآموزان در انتظار دریافت کارنامه فرزندان خود میمانند تا نتایج یکسال تحصیلی دانشآموز را مشاهده کنند. در واقع پس از معدل دانشآموز، توجه خانوادهها به نمره انضباط دانشآموز جلب میشود چرا که در صورت نیاز به جابهجایی یا ثبتنام برای سال تحصیلی آینده این نمره انضباط تقریبا یک شرط اساسی محسوب میشود.
هرچند که براساس اعلام مسئولان، نمره انضباط باید براساس بندهای موجود در آییننامه انضباطی هنگام ثبتنام درنظر گرفته شود اما در چند وقت اخیر بسیاری از خانوادهها در تماسهای مکرر خود با ایرنا نمره انضباط فرزند خود را ناعادلانه میدانستند.
آییننامه انضباطی دانشآموزان با ماده و تبصرههایی در اختیار خانوادهها و دانشآموز قرار میگیرد و هنگام ثبتنام زیر آن را امضا میکنند، در آیین نامه انضباطی مواردی چون غیبت های غیرموجه، تاخیر ورود، پوشش و لباس دانش آموز و استفاده از تلفن همراه تعریف شده است و در صورت تکرار چنین مواردی پس از تذکر اولیای مدرسه از نمره انضباط دانش آموز کسر می شود.
اما این خانوادهها معتقدند که فرزندان سالم، مودب و منظمی دارند و در مواردی از سوی مدیریت مدرسه به شیوه ای ناعادلانه رفتارهای دانشآموز را قضاوت و تفسیر می کنند و به همین دلیل نمره انضباط نامناسبی به فرزند داده است.
*فقط میخواهم بدانم به چه دلیل انضباط ۱۵ دادهاند؟
پدر یکی از دانشآموزان به خبرنگار ایرنا درباره نمره انضباط فرزند خود گفت: فرزندم بسیار مودب و منظم است اما مدرسه نمره انضباط او را ۱۵ داده است. اکنون پسرم در مدرسه نمونه دولتی درس میخواند و از نظر درسی شرایط مناسبی دارد.
وی افزود: با این قضاوت ناعادلانه نسبت به پسرم، شرایط برای ثبتنام او در سایر مدارس مشکل میشود. هنگام مراجعه به مدرسه دلایل منطقی برای نمره انضباط ۱۵ به من نگفتند، میخواهم بدانم علت این موضوع چیست؟
وی افزود: فرزندم از نظر معدل درسی یکی از شاگردان ممتاز است، اگر فرزندم بیانضباط بود، هرگز نمیتوانست معدل حدود ۱۸ داشته باشد. همسرم میگوید حتی پیش از این یکی از معاونان مدرسه در تماسی، پسرم را به کتک زدن هم تهدید کرده بود و حالا این نمره انضباط را هم داده است.
*نمره انضباط دانشآموز قاری قرآن ۱۴
پدر یکی دیگر از دانشآموزان در منطقه ۱۲ تهران درباره نمره انضباط فرزندش گلایه کرد و گفت: فرزندم قاری قرآن است و همه او را به ادب و احترام میشناسند.
وی افزود: پسرم در هیئتهای مذهبی و همه مراسمات همواره حضور دارد، معدلش هم مناسب است اما فقط به دلیل اینکه یکبار به دلیل شرایط روحی در صبحگاه مدرسه قرآن تلاوت نکرد،انضباط او را ۱۴ دادند.
پدر این دانشآموز ادامه داد: این ناظم در طول سال تحصیلی به روشهای مختلف باعث ناراحتی پسرم شد و اکنون هم که با این انضباط کاری کرده تا در مدرسه خوبی نتوانم فرزندم را ثبتنام کنم.
*برخی از ناظمان در دهه ۶۰ باقی ماندهاند
مادر یکی از دانشآموزان کلاس دهمی هم با گلایه از نمره انضباط فرزند خود گفت: نمره انضباط فرزندم را در صورتی ۱۵ دادهاند که بسیار منظم و با استعداد است.
وی افزود: ناظم و مربیان مدرسه انگار در دهه ۶۰ هنوز باقی ماندهاند و خود را با ادبیات و رفتار نسل جدید وفق ندادهاند، فرزند من هیچ حرف یا بیاحترامی نکرده است فقط از واژهای متناسب با ادبیات همسالان خود استفاده کرده بود و پنج نمره از انضباط او کاسته شده است.
این مادر یادآورشد: سال آینده قرار است که به هنرستان برود و من برای ثبتنام سال جدید او با مشکل مواجه شدهام.
*چگونه از ما توقع آیندهسازی دارند؟
یک دانشآموز در کرج با نمره انضباط ۱۴ گفت: پدرم از اسفند به تهران منتقل شد و منزل ما به ناچار جابهجا شد. والدینم موضوع را به مدرسه اعلام کردند و ناظم و مدیر به ما اطمینان دادند که با شرایط من کنار میآیند و میتوانم در همین مدرسه به تحصیلم ادامه دهم.
وی افزود: با توجه به مسافت طولانی برای رفتو آمد، گاهی تاخیر در حد پنج یا نهایت ۱۰ دقیقه داشتم اما مدرسه به همین دلیل ۶ نمره از انضباط من کم کرده است. اکنون میخواهم در تهران ثبتنام کنم و به هر مدرسه جدیدی که میرویم به دلیل این نمره انضباط من را قضاوت میکنند.
این دانشآموز عنوان کرد: در بسیاری از مواقع حقوق ما دانشآموزان در مدرسه پایمال میشود، هرچند معلمان زحمتکش بسیاری داریم اما در این میان افرادی هم هستند که بیدلیل غرور و شخصیت ما دانشآموزان را نشانه میگیرند. ما دانشآموزان چگونه باید از خودمان دفاع کنیم؟ اگر عزت نفس ما توسط معلمان و ناظم خدشهدار شود، چگونه از ما توقع آینده سازی دارند؟
مدارس نباید برای کسر انضباط از ثبتنام ممانعت کنند
در راستای شکایات خانوادهها خبرنگار ایرنا این موضوع را از سید عادله سجادی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران پیگیری کرد.
وی درباره شرط معدل و انضباط دانشآموزان برای ثبتنام در مدارس توضیح داد: برخی مدارس مانند شاهد دستورالعمل اجرایی دارند و دانشآموز باید براساس دستورالعمل اجرایی عمل کند.
رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران یادآورشد: اما مدارس عادی دولتی نمیتوانند به دلیل کسر انضباط و معدل از ارائه خدمت به دانشآموز ممانعت کنند. اگر چنین اتفاقی پیش آید خانواده میتواند به آموزش وپرورش منطقه مراجعه کند و در آنجا پس از طرح موضوع مدیر مدرسه را مجاب به ثبتنام دانشآموز میکنند.
سجادی همچنین درباره دادن نمره انضباط ناعادلانه برخی مدارس به دانشآموزان اظهار کرد: انضباط، باید و نبایدهای رفتاری داخل مدرسه است، ولی دانشآموز هنگام ثبتنام، آییننامه انضباطی را مشاهده و امضا میکند.
وی افزود: اگر فرزندی خارج از ضوابط عمل کند، در دفتر انضباطی مدرسه ثبت و ضبط میشود و در پایان سال کسر و اخطار شفاهی و کتبی و اطلاع رسانی به والدین صورت میگیرد.
سجادی درباره حقوق دانشآموزان در مدرسه، خاطرنشان کرد: دانشآموز، همکاران و اولیا در مدرسه حقوقی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد، همکاران باید برای شیوه تعامل مناسب با دانشآموزان دهه ۸۰ و ۹۰ را به درستی بشناسند.
وی عنوان کرد: در این راستا باید بحث به روزآوری نیروی انسانی، آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی در همه دستگاهها از جمله آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد تا سبک نگاه فرزندان و میزان تاب آوری دانشآموزان هم مد نظر باشد.
نظر شما