ایجاد پایانه صادراتی صنایع کشاورزی در دزفول ضروری است

دزفول – ایرنا – رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول با بیان دزفول با وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد کشاورزی هیچ زیرساخت قابل اتکا و متمرکزی برای صادرات این محصولات ندارد گفت: ایجاد پایانه صادراتی در این شهرستان اولویت دارد.

به گزارش ایرنا، علیرضا زمانی راد روز پنجشنبه در چهارمین نشست انتقال تجریه کارآفرینان موفق دزفول در سالن همایش‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس این شهر، کشاورزی را یکی از ظرفیت‌های بسیار بالای خوزستان به ویژه دزفول دانست و گفت: صادرات محصولات کشاورزی نیاز به زیرساخت، برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی کامل میان‌بخش‌های مختلف دارد که هم اکنون چنین زیرساخت و یا هماهنگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: توفیق شهرستان دزفول در تولید و صادرات محصولات کشاورزی به دلیل داشتن کارآفرینان خلاق و با اراده بوده و این در حالی است که سهم مسوولان در این موفقیت ها اندک است.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول صادرات را موضوعی بسیار پیچیده، اساسی و ضروری دانست و تاکید کرد: صادرات تنها راه نجات کشاورزی و تولید کشور و خوزستان از وضعیت کنونی است.

ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیاز ضروری دزفول است

زمانی راد ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر بر اساس قانون وظیفه بررسی و شناخت کمبودها و نارسایی‌ها دربخش‌های مختلف و ارایه راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از مشکل‌ها و مسایل را به عهده دارد به همین دلیل شورای شهر دزفول به منظور بهبود بسترهای اقتصادی و کارآفرینی در شهر به دنبال ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در این شهر است.

وی تصریح کرد: دزفول با وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد اقتصادی هیچ زیرساخت قابل اتکا و متمرکزی برای صادرات محصولات کشاورزی ندارد و اگر صادرات موفقی نیز در این شهرستان وجود دارد به دلیل اراده‌های شخصی کارآفرینان این شهرستان است.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول تاکید کرد: ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیاز ضروری و اولویت دار دزفول و در این زمینه پیگیری‌هایی در سطح شهرستان در حال انجام است که محقق شده این پیگیری‌ها اشتغال و فعالیت تولیدی و اقتصادی در دزفول دچار تحولی اساسی می‌شود.

ایجاد پایانه صادراتی صنایع کشاورزی در دزفول ضروری است

جوانان دزفول از ظرفیت های عظیم کشاورزی این شهر برای کارآفرینی استفاده کنند

داوود رحمتی مدیرعامل هلدینگ رحمت تجارت به عنوان مجتمع نمونه صنایع تبدیلی کشاورزی در این نشست صنایع تبدیلی را حلقه گمشده کشاورزی در دزفول دانست و ادامه داد: پذیرش مشکل و مدیریت صحیح بحران‌ها و چالش‌ها با استفاده از نیروهای متخصص ضرورت موفقیت در کارآفرینی است.

رحمتی با بیان اینکه بزرگترین لذت کارآفرین ایجاد اشتغال برای جوانان است ادامه داد: شهرستان دزفول مملو از نعمت و ظرفیت‌های فراوان خدادادی است که بهره گیری از این ظرفیت‌ها، مشکل بیکاری را در شمال خوزستان به صفر می‌رساند.

وی با بیان اینکه شمال خوزستان قلب تپنده کشاورزی کشور است گفت: توصیه من به جوانان شهرستان دزفول این است که از ظرفیت‌های بسیار زیاد کشاورزی موجود در این شهرستان برای تولید و کارآفرینی حداکثر استفاده را ببرند.

رحمتی با بیان اینکه شمال خوزستان به ویژه شهرستان دزفول قطب کشاورزی در ایران است تصریح کرد: اقتصاد و تمام زیرساخت‌های شمال خوزستان مبتنی بر کشاورزی است به همین دلیل ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در دزفول بستر ایجاد هزاران فرصت شغلی را در این شهرستان فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه نیاز به ورود به کارآفرینی داشتن سرمایه اولیه نیست بلکه پشتکار و اراده قوی است تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی کشاورزی در دزفول از جمله خلاهای مهم اقتصادی در این شهرستان است.

رحمتی با بیان اینکه مهمترین بازار هدف کشاورزی خوزستان کشور روسیه و حاشیه خلیج فارس است گفت: نیاز بازار روسیه به محصولات کشاورزی زمانی به اوج می‌رسد که محصولات کشاورزی خوزستان به ثمر می‌رسد و این شرایط صادرات به این کشور را ایده آل کرده است.

۱۶ محصول کشاورزی دزفول به روسیه صادر می‌شود

مدیرعامل شرکت مهردشت کرخه و صادرکننده نمونه محصولات کشاورزی کشور نیز در این نشست با اشاره به تجربه ۱۸ سال صادرات مستمر به روسیه گفت: برای تامین نیازهای کشور روسیه به محصول‌های کشاورزی علاوه بر بسیج ظرفیت‌های خود در دزفول در شهرهای مختلف کشور نیز مشغول کشت محصول‌های کشاورزی هستیم.

منصور شریفیان رمز موفقیت در واحدهای تولید را کار گروهی دانست و افزود: بحران و چالش همزاد تولید است و باید تلاش شود به جای هراس از ورود به کارآفرینی از این چالش‌ها به عنوان فرصت برای تولید استفاده شود.

این صادرکننده نمونه محصول‌های کشاورزی با تاکید بر اینکه ورود به کارآفرینی بدون برنامه و هدف گذاری صحیح هیچ خروجی جز شکست نخواهد داشت ادامه داد: نیاز سنجی بازار، بهره گیری از افراد متخصص و همچنین نهراسیدن از شکست ضرورت موفقیت در تولید است.

شریفیان گفت: دزفول دارای ظرفیت‌های متعدد و غنی کشاورزی است که باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال در منطقه حداکثر استفاده شود.

وی با بیان اینکه تحریم روسیه توسط اروپا و قطع شدن دست رقبای خارجی فرصت برای صادرات محصول‌های کشاورزی ایران به این کشور را هموار کرده است افزود: نیاز بازار روسیه و کشورهای هدف صادراتی به قدری بالاست که اگر کل دزفول به سردخانه، سورتین و واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی تبدیل شود همچنان این شهر ظرفیت‌های بالای اقتصادی دارد.

این صادرکننده نمونه محصول‌های کشاورزی افزود: سطح کشت محصولات کشاورزی را برای پاسخ به نیازهای بازار روسیه طی حدود ۲ دهه گذشته به ۱۰ برابر افزایش دادیم ولی با این وجود نیاز بازار روسیه بیش از توان تامین ماست.

وی ادامه داد: استانداردهای روسیه با اتحادیه اروپا برابر است و محصول کشاورزی دزفول به دلیل کیفیت بسیار بالا توان اخذ بالاترین گواهی‌های استاندارد بین المللی را دارد که آموزش کشاورزان و ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه زیرساخت‌های تحقق این مهم است.

وی تاکید کرد: زنجیره تولید محصولات کشاورزی از تولید بذر تا بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی در این شرکت تکمیل شده است.

شریفیان ادامه داد: توجه به تنوع بخشی به محصولات، تولید با آخرین فناوری‌های روز دنیا، نیازسنجی بازارها و همچنین تولید نسل‌های جدید محصول‌های کشاورزی از جمله ضرورت‌های ورود به بازارهای صادراتی کشورهای دیگر است.

این صادرکننده نمونه محصول‌های کشاورزی تاکید کرد: احداث گلخانه و سردخانه ۲ ظرفیت سرمایه گذاری مهم در دزفول است که جوانان می‌توانند در این ۲‌بخش ورود کنند.

شریفیان اظهار کرد: اگر چه محلات به عنوان قطب تولید گل و گیاه در کشور شناخته می‌شود ولی ظرفیت‌های دزفول برای تولید گل ۱۰ برابر محلات است.

وی ادامه داد: دزفول دارای ظرفیت‌های فراوان در تولید محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای است که جوانان و کارآفرینان می‌توانند در هر یک از این‌بخش‌ها ورود موثری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، این چهارمین نشست انتقال تجربه کارآفرینان موفق دزفول است که به همت کمیته جوانان شورای اسلامی شهر دزفول برگزار می‌شود؛ این نشست‌ها مورد استقبال کارآفرینان و جوانان علاقه‌مند به کارآفرینی قرار گرفته است.

همچنین مقرر شد که بازدیدهای میدانی از واحدهای صنعتی و تولیدی موفق دزفول برای جوانان و علاقمندان این شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

انتقال تجربه کارآفرینان موفق به جوانان، ایده گرفتن علاقمندان برای ورود به کارآفرینی، معرفی ظرفیت‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی دزفول، ایجاد هم افزایی و گره گشایی از موانع تولید و کارآفرینی و همچنین معرفی جوانان مستعد به صنایع موفق از جمله اهداف برگزاری این سلسه نشست‌های انتقال تجربه کارآفرینان موفق در دزفول است.

شهرستان دزفول با داشتن خاک حاصلخیز با کیفیت، آب مناسب به دلیل اجرای شبکه مدرن آب رسانی سد دز و هوای مناسب برای کشت هم اکنون با کشت سه میلیون هکتار یکی از قطب های مهم کشاورزی در کشور است که به توجهی به توسعه زیرساخت های صادراتی و همچنین عدم توجه به احداث صنایع تبدیلی کشاورزی از این سرمایه عظیم خدادادی به صورت حداقلی استفاده می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha