۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۷:۲۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85168641
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۵.۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی استان زنجان مربوط به بخش صنعت و معدن است

زنجان – ایرنا - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: ۴۵.۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش صنعت و معدن، انرژی و ساختمان است.

ایرج امینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بررسی ساختار اقتصادی استان مشخص می شود که ۱۳.۲۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی، ۴۵.۳۴ درصد مربوط به بخش صنعت و معدن، انرژی و ساختمان و ۴۱.۰۶ درصد مربوط به بخش خدمات است.

وی افزود: استان زنجان در بخش کشاورزی و شیلات ۱.۷۴ درصد، در بخش صنعت و معدن ۱.۱۹ درصد و در بخش خدمات ۱.۰۳ درصد از سهم کشور را در تولید ناخالص داخلی دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به روند محاسبه شاخص تولید ناخالص داخلی استان اشاره کرد و گفت: حساب تولید استان با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از حدود ۲۰۰ منبع اطلاعاتی اعم از دستگاههای اجرایی استان، شهرداری ها، دانشگاههای دولتی و خصوصی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و واحدهای کشاورزی، اتاق اصناف، بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی و جمع بندی ها در قالب ۱۲۸ گزارش اطلاعاتی در سطح ملی، محاسبه می شود.

وی با توضیح بیشتر در این زمینه، گفت: تولید ناخالص داخلی استان در سال ۱۳۹۹ معادل ۶۴ هزار میلیارد تومان (به قیمت جاری) بوده که این میزان ۱.۱۶ درصد از سهم کشور است.

این مسوول با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی استان زنجان در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال قبل آن معادل ۸۳.۵۶ درصد رشد داشت، افزود: تولید ناخالص داخلی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در استان رشدی معادل هزار و ۱۰۱ درصد (نزدیک ۱۱ برابر) داشته است.

وی ادامه داد: سرانه تولید ناخالص داخلی در استان زنجان در سال ۱۳۹۹ معادل ۵۹ میلیون تومان بوده که نسبت به میانگین کشوری حدود پنج میلیون تومان کمتر است.

تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مهمترین مفاهیم اقتصادی است که عمده‌ترین معیار مقایسه اقتصاد کشورها و مناطق مختلف محسوب می شود.

این شاخص حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور یا منطقه در طول یک بازه‌ زمانی مشخص است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha