نشست‌های جشنواره حوا به‌دنبال ایجاد پشتوانه‌های فکری برای سینماست

تهران- ایرنا- مدیر سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا، گفت: این نشست‌ها به‌دنبال ایجاد پشتوانه‌های فکری برای سینماست تا در برابر جریان جهانی شدن بتوانیم فرهنگ‌مان را حفظ کنیم.

حجت‌الاسلام سیدعلی‌اصغر تقوی درباره موضوعات پیش‌بینی شده برای نشست‌های این جشنواره به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: موضوعات نشست‌های جشنواره باید متناسب با موضوع اصلی جشنواره و چالش‌های اصلی ما در آن که «زن و خانواده» است، پیش‌بینی می‌شد.

او با بیان اینکه مسئله‌ خانواده یکی از چالش‌های اصلی دنیاست، افزود: ما به‌‎طور کلی در سطح دنیا شاهدیم که خانواده به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی اجتماع دنبال می‌شود لذا چالش اصلی ما در سینمای اجتماعی نیز می‌تواند این مسئله باشد. وقتی به مشکلات و مسائل داخلی خودمان در داخل کشور برمی‌گردیم، می‌بینیم پرداختن به خانواده فوریت و ضرورت دارد بنابراین در این نشست‌ها باید به تصویر خانواده در سینمای ایران بپردازیم و ببینیم چه شده است که از انعکاس خانواده‌ در فرهنگ کشورمان دور شده‌ایم.

تقوی نقش سینما در خانواده را مهم دانست و تاکید کرد: بالاخره سینما نیز به‌عنوان یک رسانه اصلی و مرجع در موضوع جمعیت و فرهنگ سازی در بین خانواده‌ها تاثیر داشته است و نمی‌توانیم آن را منکر شویم؛ بنابراین نیاز به آسیب‌شناسی، تحلیل و راه‌کار داریم. باید کاری کنیم که سینمای ما بتواند نقش اصلی و اصیل خانواده ایرانی اسلامی را بپذیرد و آن را تبلیغ کند و رسانه آن باشد تا معرفی شود.

مدیر سلسله نشست‌های تخصصی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا افزود: در نشست‌هایی که در جشنواره فیلم حوا برگزار می‌کنیم به‌دنبال تحقق این اهدف هستیم؛ گفت‌وگوهایی که صورت می‌گیرد در این زمینه موثر و مفید است و برای ما دارای اولویت است. بحث دیگری که در این نشست‌ها دنبال می‌کنیم جایگاه زن است؛ اتفاقات اخیر به ما نشان می‌دهد کمتر متوجه نقش زن در سینما شده‌ایم و شاید آن‌چیزی که امروز در جامعه شاهد هستیم محصول یک‌سری کج‌فهمی و کج‌اندیشی و مغالطه‌های ما در حوزه سینما، فرهنگ، ادبیات و هنر بود که در این نشست‌ها به‌دنبال راه‌کار اصلاح آن‌ها هستیم.

نشست‌های جشنواره حوا به‌دنبال ایجاد پشتوانه‌های فکری برای سینماست
سیدعلی‌اصغر تقوی - مدیر نشست‌های تخصصی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا

وی در باره مهم‌ترین اهدف سلسله نشست‌های جشنواه فیلم اظهار داشت: اساساً بحث ما در این نشست‌ها این است که این روند در سایر جشنواره‌ها تکرار شود؛ ما از سازمان سینمایی درخواست کردیم مباحث پژوهشی در کنار جشنواره‌ها بنشیند و بعدها از نتایج آن در سیاست‌گذاری‌ها و تولید آثار جشنواره و کارگاه‌هایی که منجر به تولید اثر می‌شود، نقش داده شود تا یک جریان فعال سینمایی از آن شکل بگیرد که بر اساس یک مبنای نظری شکل گرفته است.

تقوی با تاکید براینکه جهانی شدن درحال تحمیل فرهنگ خود است، گفت: این فرایند خرده‌فرهنگ‌ها را از ما می‌گیرد و ما را نادیده می‌گیرد بنابراین باید بی‌تفاوت نباشیم و مقاومت‌هایی داشته باشیم که راه‌حل و چگونگی آن در نشست‌های این جشنواره رسیدگی می‌شود تا محصول آن یک نگاه نظری باشد.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار خواهد شد. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha