نگاه بکر دولت سیزدهم به سرزمین فرصت‌ها/ از افتتاح دفتر نوآوری و فناوری تا تبادل دستاوردها

تهران-ایرنا- دولت سیزدهم در راستای دیپلماسی متوزان و متعادل خود، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی را در پیش گرفته تا با افزایش جایگاه و اعتبار ایران در این قاره به عنوان یک بازار هدف صادراتی منافع اقتصادی کشور را فراهم کند. سفر به آفریقا و گسترش روابط با این قاره پهناور گسترش نفوذ ایران در افق های جهانی بزرگ‌تر را به ارمغان خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، ایران و آفریقا دارای مزیت‌ها و فرصت‌های همکاری بسیاری در راستای منافع متقابل هستند. وجود منابع طبیعی فراوان، زمین‌های کشاورزی و نیروی کار ارزان از مزیت‌های این قاه بکر است که به دانش فنی و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد و با توجه به اینکه کشورمان در سال‌های اخیر از توانمندی‌های بسیاری در زمینه تولید کالاهای رقابتی،‌ سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی متناسب با نیازهای آفریقا برخوردار شده می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های اقتصادی در این کشور باشد.

دولت سیزدهم در راستای دیپلماسی متوزان و متعادل خود روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی را در پیش گرفت تا با افزایش جایگاه و اعتبار ایران در این قاره به عنوان یک بازار هدف صادراتی منافع اقتصادی کشور را فراهم کند. سفر به آفریقا و گسترش روابط با این قاره پهناور گسترش نفوذ ایران در افق های جهانی بزرگ‌تر را به ارمغان خواهد آورد. این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به کل قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش سهم ایران از بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

در همین راستا رئیس جمهور کشورمان برای نشان دادن پایبندی عملی به اراده‌های ایران و آفریقا در جهت توسعه مناسبات به سه کشور آفریقایی سفر کرد.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» بامداد چهارشنبه - ۲۱ تیرماه- در صدر هیأتی عالی‌رتبه، به دعوت رسمی رؤسای جمهور سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، تهران را به مقصد کنیا ترک کرد. کنیا اولین مقصد رئیس جمهور کشورمان در سفر به قاره آفریقا بود که در جریان این سفر رئیس جمهور با آقای «ویلیام روتو» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور ۵ سند مهم همکاری را به امضا رساندند. بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی و نشست با تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا از جمله برنامه‌های سفر دکتر رئیسی به کنیا بود.

رئیس جمهور کشومان در ادامه سفر منطقه‌ای خود به آفریقا، اوگاندا را به عنوان مقصد دوم خود برگزید و ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی، پس از پایان برنامه‌های سفر به کنیا، با بدرقه وزیر خارجه این کشور، نایروبی را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد و در راستای ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو و به دعوت رسمی «یووری موسونی» رئیس جمهور اوگاندا وارد این کشور شد.

قبل از برگزاری مراسم استقبال رسمی، اوگاندایی ها با موسیقی محلی استقبالی متفاوت از رئیس جمهور کشورمان را رقم زدند.

استقبال رسمی نخستین برنامه سفر به اوگاندا بود. در کاخ ریاست جمهوری کامپالا تشریفات رسمی برای استقبال از رئیس جمهور کشورمان مهیا شده بود و پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و سان دیدن از یگان تشریفات، روسای جمهور، اعضای هیات‌های عالی‌رتبه حاضر را به یکدیگر معرفی کردند. رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس جمهوری اوگاندا پس از دیدار خصوصی با یکدیگر، نشست هیات‌های عالی‌رتبه را برگزار کردند.

امضای چهار سند با اوگاندا

مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و اوگاندا در حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات دو کشور چهار سند همکاری به امضا رساندند. معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک ۴ سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بود.

اوگاندا کشوری دارای منابع طبیعی ثابت، شامل خاک حاصلخیز، بارش باران دائمی، معادن غنی مس و کبالت است. اوگاندا منابع بسیار بزرگ بکر و دست نخورده نفت خام و گاز است. هرچند فقر در این کشور بواسطه نگاه های استعماری و استثماری ریشه تاریخی دارد، اما این کشور شاهد رشد اقتصادی کم‌نظیری است. رشد اقتصادی در این کشور در سال ۲۰۰۹ معادل ۷٫۲٪ و در ۲۰۱۰ برابر ۵٫۹٪ و در ۲۰۱۱ به نرخ ۶٫۷٪ رسیده‌است.

آغاز رسمی کشت فراسرزمینی در کامپالا

رئیس جمهور بعداز ظهر چهارشنبه، در ادامه برنامه‌های سفر خود به اوگاندا، از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور بازدید کرد و با توضیحات مدیرعامل گروه کشاورزی و صنایع ایران در اوگاندا در جریان اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه همکاری‌های کشاورزی و کشت فراسرزمینی در این کشور قرار گرفت.

رئیس جمهور همچنین ضمن بازدید از نمایشگاه محصولات کشاورزی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا به نشانه آغاز رسمی کشت فراسرزمینی جمهوری اسلامی ایران در این کشور یک اصله نهال غرس کرد.

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات و تبادل دستاوردها با اوگاندا

نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا از دیگر برنامه های رئیس جمهور به این کشور بود، آیت الله رئیسی در این نشست با اشاره به آغاز به کار دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا و ظرفیت‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در حوزه‌های پزشکی، علم و فناوری، کشاورزی، بر آمادگی کشورمان برای انتقال تجربیات خود در این زمینه‌ها و در قالب توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اوگاندا تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور اوگاندا درباره استفاده از تجربیات ایران برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی استقبال و بر آمادگی ایران در این زمینه تاکید کرد.

افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در آفریقا

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به اوگاندا دفتر نوآوری و فناوری ایران در این کشور را افتتاح کرد. این دفتر به عنوان مرکز و نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی است.

هدف از تاسیس این دفتر ایجاد بازارهای صادراتی جدید و معرفی محصولات دانش‌بنیان به بازارهای آفریقا و همچنین ایجاد زمینه توسعه همکاری مشترک به ویژه در حوزه شرق آفریقاست.

دیدار مسلمانان اوگاندا با آیت‌الله رئیسی در بزرگترین مسجد شرق آفریقا

همچنین نشست بین ادیان در مسجد ملی کامپالا که بزرگترین مسجد شرق آفریقا محسوب می‌شود با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برگزار شد. رئیس‌جمهور پس از دیدار با مفتی اوگاندا با حضور در مسجد ملی این کشور نماز جماعت را به جای آورد و سپس دفتر یادبود شورای ملی مسلمانان این کشور را امضاء کرد.

پس از اقامه نماز، رئیس جمهور در نشست بین ادیان با حضور مفتی اوگاندا و اسقف اعظم این کشور حاضر شد و بیان دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha