۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85167306
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۶ درصد نیاز کشور به "تخم چشم زده" ماهی در داخل تولید شد

خرم آباد - ایرنا - رییس سازمان شیلات ایران گفت: وابستگی کشور به واردات تخم چشم زده ماهی طی سال های گذشته ۸۵ درصد مورد نیاز بود در حالیکه سال قبل ۷۶ درصد نیاز کشور در داخل تولید شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید حسین حسینی شامگاه سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مجتمع های پرورش ماهی لرستان افزود: تولید ماهیان سردآبی کشور ۲۲۰ هزار تن می باشد که برای این مهم حدود ۵۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده لازم است.

وی بیان کرد: پارسال با همت شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌برداران، ۳۲۰ میلیون‌تن قطعه تخم چشم زده معادل ۷۶ درصد از نیاز ما در داخل کشور تولید شد.

وی ادامه داد: شیلات متولی تامین پروتئین آبزیان می باشد به همین منظور یکی از برنامه‌های آن تولید ۲.۶ میلیون تن پروتئین در برنامه تحولی و سند امنیت غذایی تا آخر برنامه هفتم توسعه است که قزل آلا نیز گونه اصلی پرورش ماهیان سردآبی است.

رییس سازمان شیلات ایران با تاکید بر خوداتکایی در صنعت آبزی پروری با استفاده از احیای واحدهای غیرفعال تصریح کرد: از ۵۹۹ هزار تن آبزی‌پروری کشور ۴۰ درصد آن قزل‌آلا است.

حسینی با اشاره به بازدید از مجتمع بزرگ ماهی چال الیگودرز توضیح داد: این مجتمع که سابقه تولید ۲۰ میلیون تخم چشم زده و ۳۵۰ تن ماهی قزل آلا را داشته است در حال حاضر تنها با ١٠ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند در حالی که منابع آب را به عنوان پیش زمینه اصلی تولید و تکثیر ماهی قزل‌آلا در اختیار دارد بنابراین بازگشت این واحد و مجتمع احرار به چرخه تولید جزو اولویت‌های شیلات است.

سالانه بیش از ۳۰ هزار تن ماهی از این مزارع تولید و به بازارهای فروش داخلی و خارجی عرضه می شود و چنانچه به ظرفیت های آبزی پروری آن توجه بیشتری شود می تواند نویدبخش افزایش چند برابری تولید و اشتغال باشد.

طبق اظهارات کارشناسان، برای تولید پنج تن ماهی سردآبی یک شغل به‌صورت مستقیم و ۲ شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود و در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش شیلات استان فعالیت دارند که این امر گواه بر ظرفیت بی نظیر اشتغالزایی حوزه شیلات در این استان خوش آب و هوا و مستعد است.

۵۳۴ مزرعه ماهیان سردآبی، ۷۸ مزرعه ماهیان گرمابی، حدود ۵۰ مزرعه ماهیان زینتی و ۳۶ مزرعه تکثیر در استان فعال است و پس از استان های ساحلی، رتبه نخست را در تولید ماهیان سردآبی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha