۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۶:۴۶
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85167193
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر دفاع سوئد: تسلیحات هسته‌ای مستقر نمی‌کنیم

تهران- ایرنا- «پال جانسون» وزیر دفاع سوئد گفت که دولت استکهلم قصد استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در این کشور را ندارد.

به گزارش ایرنا، جانسون سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شکبه SVT سوئد در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عضویت سوئد در ناتو این کشور قصد تغییر موضع و استقرار تسلیحات هسته‌ای را دارد یا خیر، گفت: فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد.

وی افزود: اما ما باید از ناتو حمایت کنیم زیر این سازمان یک ائتلاف نظامی مبتنی بر بازدارندگی متعارف و هم بازدارندگی هسته‌ای است.

توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد نیز در ماه مارس گفته بود که سوئد در این زمینه از الگوی نروژ و دانمارک تبعیت می‌کند. این کشورها عضو ناتو هستند اما تسلیحات هسته‌ای کشورهای ثالث را میزبانی نکرده‌اند.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به پیمان نظامی ناتو شدند که این درخواست عضویت باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

هلسینکی اخیرا به ناتو پیوست اما عضویت ناتو به دلیل مخالفت ترکیه تاکنون محقق نشده است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هفته جاری از موافق ترکیه برای آغاز روند موافقت با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی خبر داد.

وی سه‌شنبه پس از گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس لیتوانی اعلام کرد: ترکیه با انجام اقدامات مقتضی برای پذیرفتن درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: خوشحالم که اعلام کنم اردوغان موافقت کرده است پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ترکیه ارسال کرده و از نزدیک با مجلس این کشور برای اطمینان از تصویب آن همکاری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha