دفاع آمریکا از ارسال بمب‌های خوشه‌ای؛ بلینکن: اوکراین بی‌دفاع می‌شد

نیویورک - ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه از تصمیم  جو بایدن رییس جمهور آمریکا برای ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین دفاع و در مصاحبه ای ادعا کرد که اوکراین بدون این تسلیحات  "بی دفاع" می‌شد.

به گزارش ایرنا، بلینکن که در اجلاس سران ناتو در لیتوانی حضور دارد، در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی اذعان کرد که ذخایر بمب های خوشه ای اوکراین "رو به اتمام" است.

بلینکن به این شبکه آمریکایی  گفت: "ذخایر بمب های تکی در سراسر جهان و در اوکراین، رو به اتمام است اما ذخایر بمب های خوشه ای  وجود دارد. بنابراین، انتخاب سخت اما ضروری برای ارائه بمب های خوشه ای به اوکراینی ها این بوده که  اگر ما این کار را انجام نمی دادیم، آنگاه مهمات آنها تمام می شد. اگر مهمات آنها تمام شود، پس اوکراینی ها بی دفاع خواهند بود."

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، بلینکن همچنین نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه بمب‌های خوشه‌ای ارائه شده توسط  آمریکا خطری مرگبار در اوکراین ایجاد می‌کند را رد کرد و گفت که به دلیل استفاده روسیه از این سلاح نگرانی‌های بزرگی در اوکراین ایجاد شده است.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با ارائه تسلیحاتی که واشنگتن و متحدانش روسیه را به خاطر استفاده از آنها در جنگ مورد انتقاد قرار داده اند، از موضع  اخلاقی کناره گیری کرده است؟ گفت: "با هر متحدی که صحبت کرده ام  آنها اعلام کردند دلیل این تصمیم ما و زمان این تصمیم را درک می کنند.

به گزارش ایرنا، سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد: بمب های خوشه ای آمریکا «در زمانی که در ضدحمله به آنها بیشتر نیاز است، به اوکراین خواهد رسید.»

 کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)  ۱۶ تیرماه در جمع خبرنگاران بسته جدید ۸۰۰ میلیون دلاری کمک امنیتی آمریکا به اوکراین را اعلام کرد که شامل مهمات توپخانه‌ای بیشتر و بمب های خوشه ای می شود.

معاون پنتاگون تصریح کرد آمریکا "مدرن ترین"  بمب های  خوشه ای خود را به اوکراین ارائه می کند. وی ادعا کرد: بمب های  خوشه‌ای آمریکا «ضریب اشتباه بسیار پایین» و کمتر از ۲.۵ درصد دارند و ضریب خطای بمب های خوشه ای  روسیه  ۴۰ درصد است.

کال ادامه داد: اوکراین به آمریکا تضمین داده است که از مهمات خوشه‌ای در مناطق غیرنظامی استفاده نکند و  مناطق مورد استفاده از آنها را علامت‌گذاری کند تا پاکسازی و مین‌زدایی پس از جنگ آسان تر شود.

پیش از سخنان معاون پنتاگون، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در نشستی خبری برای توجیه تصمیم واشنگتن و شعله ورتر شدن آتش جنگ اوکراین مدعی شد: می‌دانیم که بمب های خوشه‌ای خطر آسیب به غیرنظامیان را ایجاد می‌کند اما اگر تانک‌های روسیه در سراسر خاک اوکراین  حضور داشته باشند خطر بیشتری  برای غیرنظامیان  وجود خواهد داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری فاکس‌نیوز، در گرماگرم بحث بر سر تصمیم دولت جو بایدن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای از کمبود گلوله های ۱۵۵ میلی متری در ایالات‌متحده پرده برداشت؛ موضوعی که واکنش‌های منفی بسیاری در پی داشته و سوالاتی در مورد چرایی افشای اسرار نظامی در مصاحبه زنده مطرح کرده‌است.

بایدن در مصاحبه روز گذشته خود (یکشنبه) با شبکه خبری سی‌ان‌ان با بیان اینکه آمریکا گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی متری کم دارد، از تصمیم دولتش برای ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین به عنوان دوره گذار، دفاع و اضافه کرد ارسال این نوع تسیحات تا زمان آماده‌سازی مهمات دیگر ادامه دارد.

وی سپس خاطرنشان کرد: در این جنگ مهمات اهمیت دارند و مهمات آن ها [اوکراینی ها] رو به پایان است و ما خودمان هم کم داریم. بنابراین، کاری که من در نهایت انجام دادم، توصیه وزارت دفاع را پذیرفتم که این وضعیت دائمی نخواهد بود. اشاره بایدن به ارسال بمب های خوشه ای تا زمان آماده سازی تسلیحات دیگر است.

در حال تکمیل است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha