بندر امام خمینی(ره) باید به سمت تبدیل شدن به شهر لجستیکی بندری حرکت کند

اهواز - ایرنا - سرپرست جدید اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: بندر امام خمینی(ره) با وجود اراضی ۶۰۰ هکتاری در بحث توسعه آن، باید به سمتی حرکت کند که ارتقا یافته و به یک شهر لجستیکی بندری تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، ابوطالب گرایلو سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان کرد: بندر امام خمینی(ره) تامین کننده بخش مهمی از نیازهای اساسی کشور است.این بندر سال‌های سال است که به عنوان بندر کانونی غلات کشور شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: رونق بندر امام خمینی (ره) زمینه ساز هرچه بیشتر توسعه اقتصادی و رشد همه جانبه در حوزه اقتصاد دریامحور برای کشور خواهد بود.

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در بحث کالاهای اساسی ممکن است در یک مقطع تصمیم گرفته شود که میزان کالاهای اساسی به یک تناژ خاص محدود شود در حالی که ما در بندر امام خمینی(ره) ظرفیت ۵۵ میلیون تن کالا را در سال داریم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه زمانی است که به ۷۰ درصد ظرفیت اسمی خود رسیده باشیم بیان کرد: این بندر فرصت است برای اینکه بتوانیم آن را به یک شهر لجستیکی بندری ارتقا دهیم و این بحث اتفاقا در ذیل سیاست‌های نظام که بر اقتصاد دریا محور تاکید دارد، می‌باشد.

گرایلوافزود: یکی از سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی این است که بنادر کشور را به صورت "بازرگانی" مدیریت کند و بندر امام خمینی(ره) که یکی از بنادر شاخص کشور است باید به سمتی برود که به شکل " بازرگانی " خود را مدیریت کند.

سرپرست جدید اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، با بیان اینکه چالش‌هایی در این راه وجود دارد، ادامه داد: هزینه ها در بخش خدمات بندری به شدت افزایش پیدا کرده اما تعرفه ها افزایش پیدا نکرده است بنابراین بهره وری از تجهیزات موجود باید افزایش یابد.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برنامه نوسازی تجهیزات خود را دنبال می‌کند تا بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را که صرف تامین و نگهداری می‌شود مدیریت کند و این به بحث بازرگانی مدیریت کردن بنادر کمک می‌کند.

گرایلو افزود: لازم است بخشی از تجهیزاتی که خیلی برای آنها هزینه می‌کنیم ولی در عمل کارایی لازم را برای ما ندارند از صحنه خارج کنیم تا به درآمد سازمان و بندر کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه بندر امام خمینی (ره) باید به جنبه های دیگر تجارت دریایی نیز ورود کند بیان داشت: به همین منظور باید به توسعه اسکله های نفتی نیز بیشتر توجه شود.

سرپرست جدید اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در بخش بنادر رویکرد ما از توسعه انبارگرا باید به سمت سفارش گرا باشد و این اتفاق اگر رخ دهد؛ می‌توان گفت بندر با رونق بیشتری فعالیت دارد.

در این آیین ابوطالب گرایلو به عنوان سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان معرفی و از بهروز آقایی مدیرکل پیشین این اداره کل تجلیل شد.

بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان یکی از بنادر استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات کالاهای اساسی است. پارسال حدود ۴۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) تخلیه و بارگیری شده که ۱۵ میلیون تن آن کالای اساسی بود. این منطقه ویژه تامین کننده ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha