لیتوانی: ناتو پایگاه‌های نظامی دائمی نزدیک مرز با روسیه ایجاد کند

تهران- ایرنا- «گیتاناس ناوسدا» رئیس جمهور لیتوانی امروز (سه‌شنبه) با تاکید بر اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید پایگاه‌های نظامی دائمی در نزدیکی مرز با روسیه ایجاد کند، خواست که ناتو تعهدش در توافقنامه ناتو-روسیه سال ۱۹۹۷ را نادیده بگیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری کی‌یف ایندیپندنتف، بر اساس توافق بین ناتو و روسیه در سال ۱۹۹۷، این ائتلاف (ناتو) متعهد شد که سلاح‌های هسته‌ای یا پایگاه‌های نظامی دائمی را در خاک کشورهای تازه پیوسته به بلوک شرق سابق مستقر نکند.

این توافقنامه در ششم خرداد ۱۳۷۶ برابر با ۲۷ می ۱۹۹۷ بین ناتو و روسیه با حضور روسای ۱۶ کشور عضو ناتو در پاریس به امضا رسید.

به گفته گیتاناس ناوسدا، روسیه با اعلام به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، در واقع این قرارداد را نقض کرده است.

رئیس جمهور لیتوانی با اشاره به شورش کوتاه‌مدت اخیر گروه واگنر نیز مدعی شد: «فکر می‌کنم متحدان بیشتر و بیشتری درک می‌کنند که پوتین یک قمارباز است و تمام تهدیدهایی که می‌کند به دلیل قوی بودن او نیست، بلکه به خاطر این است که او احساس ضعف می‌کند.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته اعلام کرد که نخستین کلاهک‌های هسته‌ای این کشور در خاک بلاروس مستقر شده است و تا پایان سال انتقال سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را تکمیل خواهد کرد.

بلاروس اعلام کرده است که کنترل این سلاح‌ها با روسیه خواهد بود.

استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، اولین اقدام مسکو در ارسال این کلاهک‌ها به خارج از خاک روسیه از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است.

اما کیریلو بودانوف رئیس اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که روس‌ها هنوز سلاح‌های تاکتیکی خود را به بلاروس منتقل نکرده‌اند.

پیشتر روسای جمهوری سه کشور لیتوانی، لهستان و لتونی در نامه‌ای به ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و سایر رهبران عضو این ائتلاف نظامی، درباره استفاده روسیه از خاک بلاروس علیه اوکراین و استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روس در بلاروس هشدار داده و این اقدامات را «تحرکات تنش‌زا» و «تهدیدی مستقیم علیه جامعه ما» خواندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha