۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۶
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85166420
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عشایر خراسان جنوبی ۵۷ میلیارد تومان درآمدزایی کردند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر این استان در فصل بهار امسال سه هزار و ۵۱۹ تن شیر دام سبک و سنگین، ۳۳۰ تن پشم، ۷۰ تن کرک مو و ۷۴۲ تن گوشت قرمز به ارزش ۵۷ میلیارد تومان تولید کردند.

محمد ابراهیم ابراهیمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولیدات عشایر استان به دلیل خشکسالی‌های متوالی و فقر مراتع ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

وی گفت: تولیدات دامی در مرحله اول برای مصرف عشایر تولید می‌شود در مرحله دوم نیاز شهرستان‌های استان را تامین می‌کنند و مازاد آن به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: از محل تسهیلات طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۲۰ میلیارد تومان به عشایر استان پرداخت شد.

وی گفت: از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد تومان از این محل به استان ابلاغ شده که بیش از ۲۰ میلیارد تومان به حدود ۲۶۰ نفر از عشایر پرداخت شده است.

ابراهیمی از افزایش آبرسانی سیار به عشایر در سال جاری نیز خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۴ هزار و ۳۵۶ مترمکعب آب برای عشایر خراسان جنوبی در قالب سه هزار و ۶۲۶ سرویس حمل شده است.

وی عنوان کرد: همه تلاش ما آبرسانی به موقع و لازم به عشایر زحمتکش استان است تا در این شرایط خشکسالی دغدغه‌ای در زمینه تامین آب شرب مصرفی همچنین آب مورد نیاز دام‌هایشان نداشته باشند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: در راستای بهینه‌سازی آبرسانی سیار به عشایر، تمامی تانکرهای آبرسان این اداره‌ کل مجهز به جی پی اس شده‌ همچنین نسبت به راه‌اندازی سامانه مدیریت آبرسانی به عشایر اقدام کردیم که عشایر از طریق پیامک درخواست تامین آب را به ادارات امور عشایر در شهرستان‌ها اعلام می‌کنند و در کمترین بازه زمانی، نیاز آبی آنان رفع می‌شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت ۸۰۰ هزار نفری، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در چهار شهرستان‌ مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

عشایر استان ۹۲۱ هزار راس دام سبک و سنگین را پرورش می‌دهند که تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی، زندگی و تولید جامعه عشایری را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در زمینه تامین آب و علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلاتی مواجه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha