۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85166411
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام روس: ترکیه در حال تبدیل شدن به کشوری «غیردوست» است

تهران- ایرنا- رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد که اقدامات تازه ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در حال تبدیل شدن به یک کشور غیردوست است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری راشاتودی، ویکتور بوندارف از اقدامات ترکیه از جمله اعلام حمایت آنکارا از پیشنهاد اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تصمیم بعدی مبنی بر آزاد کردن پنج فرمانده گردان اوکراینی آزوف، به عنوان اقدامی یاد کرد که بی‌طرفی ترکیه را از بین می‌برد.

گردان آزوف که دارای گرایش راستگرای افراطی و ریشه های فوق ملی گرایانه است، یکی از شناخته‌شده‌ترین یگان های وابسته به ارتش اوکراین بوده که در بخش شرقی این کشور با نیروهای روسیه درگیر است.

بوندارف همچنین دیروز (دوشنبه) در اظهاراتی گفت که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال تسلیم شدن در برابر فشار غرب است.

رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه، اقدامات ترکیه را به عنوان خجری بر پشت روسیه توصیف کرد و گفت که تحویل فرماندهان آزوف، یکی از سلسله «تصمیمات احمقانه و تحریک‌آمیز» اردوغان است.

اردوغان جمعه گذشته در دیدار با ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در آنکارا اعلام کرد که اوکراین «لایق» پیوستن به ناتو است.

روز بعد، زلنسکی اعلام کرد که پنج تن از فرماندهان گردان آزوف که مسکو آنها را یک سازمان تروریستی می‌داند، از ترکیه به اوکراین بازمی‌گردند.

این افراد سال گذشته توسط روسیه در ماریوپل دستگیر شدند و در مبادله زندانیان با اوکراین که آنکارا میانجیگری کرد، به ترکیه تحویل داده شدند.

این پنج نفر در حالی آزاد شدند که ترکیه با روسیه توافق کرده بود که آن‌ها تا پایان درگیری اوکراین در ترکیه بمانند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرده بود که بازگشت فرماندهان گردان آزوف از ترکیه به اوکراین چیزی جز نقض مستقیم مفاد توافقات در مورد آزوف نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha