مکزیک: انتخابات آمریکا به آتش بیگانه‌هراسی و نژادپرستی دامن خواهد زد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه جدید مکزیک هشدار داد انتخابات آتی ایالات متحده، آتش بیگانه‌هراسی و نژادپرستی را دامن خواهد زد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آلیسیا بارسنا (Alicia Bárcena) که ماه گذشته توسط آندرس مانوئل لوپز اوبرادور (Andrés Manuel López Obrador) رئیس‌جمهوری مکزیک به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور منصوب شد، در مقاله‌ای برای روزنامه مکزیکی ال اونیورسال (EL UNIVERSAL) به چالش‌های آینده پرداخت و تصریح کرد: دیپلمات‌های مکزیک باید تلاش‌های خود برای محافظت از اتباع مکزیکی در میانه لفاظی‌های تند در سال انتخاباتی ایالات متحده را افزایش دهند.

بارسنا خاطر نشان کرد: روند تاریخی دیپلماسی مکزیک ما را ملزم می‌کند تا تلاش‌ها برای محافظت از شهروندانمان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند را افزایش دهیم؛ به ویژه در ماه‌های آینده که روند انتخابات در ایالات متحده به شعله‌های بیگانه‌هراسی و نژادپرستی دامن می‌زند.

در حالی که مکزیک و آمریکا دهه‌هاست بر سر موضوع مهاجرت با یکدیگر درگیر هستند، این تنش‌ها در دهه گذشته تشدید شده است.

مبارزه‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا نقطه عطفی در تشدید تنش‌ها را رقم زد؛ دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در آن زمان و در جریان یک سخنرانی تبلیغاتی خود اعلام کرد «وقتی که مکزیک مردم خود را به کشور ما می‌فرستد، بهترین‌هایشان را راهی نمی‌کند».

با این حال، لوپز اوبرادور که در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسید، رابطه خوبی با ترامپ برقرار کرد و اکنون به منتقد سرسخت ران دسانتیس فرماندار محافظه‌کار ایالت فلوریدا تبدیل شده است که قصد دارد در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از طرف حزب جمهوری‌خواه به رقابت با ترامپ بپردازد.

اوبرادور بارها در اظهارنظرهای اخیر خود از جامعه لاتین‌تبار آمریکا خواسته است تا در اعتراض به سیاست‌های ضدمهاجرتی غیرانسانی دسانتیس، در انتخابات آتی به او رای ندهند.

بارسنا به عنوان سفیر سابق مکزیک در شیلی و دبیر اجرایی سابق «کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آمریکای لاتین و کارائیب» (ECLAC) فعالیت دیپلماتیک خود را بر روابط مکزیک با همسایگان جنوبی خود متمرکز کرده است.

بارسنا در انتظار تایید سنا برای تصدی پست خود، فهرست بلندبالایی از اولویت‌های دیپلماتیک مکزیک را ارائه کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کشور ما ارتباط نزدیکی با ایالات متحده و کانادا دارد. با همسایگان شمالی خود، تجارت مشترک داریم و در گفت‌وگوهای فشرده و دائمی در مورد موضوعات مختلف شرکت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه جدید مکزیک همچنین رویه دولت‌های مکزیک در ۳۰ سال گذشته که تمرکز خود را به سمت آمریکای شمالی و دوری از آمریکای مرکزی، جنوبی و کارائیب معطوف کرده است را مورد انتقاد قرار داد.

بارسنا تصریح کرد: ما یک تعلق فرهنگی غیرقابل‌انکار و آینده‌ای مشترک با برادران و خواهران خود در آمریکای لاتین و کارائیب داریم.

وی افزود: مکزیک متعهد شده است که دیگر هرگز به همسایگان جنوبی پشت نکرده و با جدیت بیشتری به سمت جنوب نگاه کند، این امر مستلزم تحکیم جایگاه این کشور به عنوان یک نیروی فعال، فراگیر و مشارکت‌کننده در امور منطقه‌ای است که در این مسیر می‌تواند از عضویت خود در گروه(G۲۰) استفاده می‌کند.

بارسنا جایگزین مارسلو ابرارد وزیر خارجه سابق خواهد شد که ماه گذشته به دلیل نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود کناره‌گیری کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha