طرح حامیم ۲ با حضور ۴۵ هزار دانشگاهی برگزار می شود

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از برگزاری طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی اجتماعی حامیم ۲ با حضور ۴۵ هزار نفر با هدف فعال کردن حلقه های میانی و فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه ها خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در تشریح طرح توانمندسازی دانشجویان با عنوان حلقه های میانی (حامیم ۲)، با بیان اینکه آحاد دانشگاهیان مهم و تاثیرگذار و در آینده کشور موثرند و در فضاهای اجتماعی و علمی تاثیر بسزایی دارند، تاکید کرد: باید به این مخاطب توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: در بین این افراد تشکل ها و مجموعه هایی وجود دارند که کار مجاهدانه انجام می دهند و سیاست تقویت و آموزش و هم افزایی بین این مجموعه ها می تواند کمک کند تا ماموریت خود را در آموزش عالی کشور به خوبی دنبال کنیم.

فاطمی پور درباره ابعاد و اهداف این طرح عنوان کرد: در ابتدا این سوال مطرح می شود که چرا به سراغ فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه رفته ایم. دلیل آن این است که با توجه به بیش از ۳ میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار مدرس دانشگاه ها این آمار یک جمعیت بزرگ و متکثری را ایجاد می کند که برنامه ریزی و پیگیری اهداف و ماموریت ها نیازمند نیرو و اعتبار گسترده ای است.

وی افزود: لذا یکی از راه هایی که می توان انتخاب و به واسطه آن گستره تاثیر و رسیدن به اهداف را آسانتر کرد، استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه ها است و این همان مدلی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از آن به عنوان حلقه های میانی یاد کرده اند.

فاطمی پور تصریح کرد: اگر بخواهیم برای مردم جامعه کارها و آموزش ها و خدماتی را ارائه دهیم و روشنگری و بصیرت افزایی را دنبال کنیم، یکی از بهترین راهها استفاده از ظرفیت فعالان و کنشگران است تا عملیات و اتفاقاتی که رخ می دهد ضریب داده شود و استفاده بیشتری از آن صورت گیرد و جامعه هدف بیشتری را مخاطب خود قرار دهد.

وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته اقتضای آغاز رسمی فضای حضوری دانشگاه ها به این صورت بود که به دنبال برنامه هایی باشیم که حتما قبل از شروع سال تحصیلی ساماندهی و شبکه سازی را دنبال کنیم. لذا طرح حامیم در سال گذشته رقم خورد و برنامه ما این بود که ۱۵ هزار نفر از دانشجویان را مخاطب خود داشته باشیم و جمعیت حدود ۸ هزار نفر را از بین اساتید داشته باشیم و برای این افراد برنامه برگزار کنیم.

فاطمی پور در ادامه گفت: سال گذشته حدود ۵۰ دوره در سطح کشور برگزار شد و قریب به ۱۱ هزار نفر در این طرح شرکت کردند و نتایج و بازخورد خوبی از برگزاری این دوره داشتیم. ارزیابی ها عمدتا نشان داد تا حدود زیادی به اهداف رسیده ایم و البته با چالشی مواجه بودیم که آن شناسایی و ارتباط گیری با فعالین فرهنگی سیاسی دانشگاه ها بواسطه تعطیلی دانشگاه ها در زمان کرونا بود.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: تلاش شد در سال دوم این نقیصه رفع شود و از آبان ماه سال گذشته جلسات طراحی حامیم ۲ آغاز شد. از تمام دانشگاه ها بازخورد گرفته شد و نقاط قوت و ضعف طرح شناسایی شد. لذا در طراحی تغییراتی حاصل شد و در سال گذشته سه عنوان رسمی آموزشی داشتیم و بیش از ۱۰ عنوان کارگاه های مختلف برگزار شد.

فاطمی پور بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که در بازبینی ها صورت گرفت این بود که برنامه حامیم را در سال دوم به دو بخش تقسیم کردیم که یک بخش رویدادی دو روزه است و در این زمان مهارت و کار عملیاتی فرا می گیرند و در روز آخر یک محصول را ارائه می دهند. در کنار این رویداد برنامه آموزشی را ارائه داده ایم تا از بین ۱۰ عنوان آموزشی دانشجویان موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: طرح حامیم ۲ در سال جدید در سه مرحله انجام می شود که مرحله اول دانشگاهی است که تقریبا تمام شده است و عمده دانشگاه ها آن را برگزار کرده اند. در مرحله دانشگاهی ۴۵ هزار مخاطب در نظر گرفته شده و سرانه هر دانشگاه اعلام شده است و در مدل دانشگاهی یک اردوی وفاق برگزار شده است.

وی گفت:‌ افرادی که در این اردو شرکت کرده اند یک هم افزایی در بین آنان در قالب گفتگوها شکل گرفته است و بر اساس کتاب کاری که ارسال شده مرحله وفاق انجام شده است.

فاطمی پور افزود: تعدادی که برای مرحله دوم در نظر گرفته ایم همان ۱۵ هزار نفر است و در دوره جدید یک تنوع گسترده ای در برنامه ها شکل گرفته است به طور مثال تعداد قابل توجهی از دوره ها در عتبات عالیات برگزار می شود و برخی از دانشگاه ها به صورت تعاملی این دوره را برگزار خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بعد از اتمام دوره های استانی در پایان تابستان امسال منتخبی از شرکت کنندگان در این دوره ها را در یک برنامه تکمیلی شرکت خواهند کرد که در حال تصمیم گیری برای آن هستیم. آنچه اهمیت دارد این است که در مجموع این سه مرحله به دنبال تقویت انگیزه کسانی هستیم که امکان و فرصت انجام فعالیت در دانشگاه ها را دارند و ممکن است سوالات و شبهاتی در ذهن مخاطب وجود داشته باشد که امکان دارد سرعت رشد افراد را کاهش دهد که با برگزاری کارگاه ها و دوره ها و کلاس ها روشنگری درباره شبهات صورت می گیرد و به آن ها پاسخ خواهیم داد.

فاطمی پور گفت: نیاز به هم افق شدن و نزدیکی در حوزه دانش و عملیات و یک کار مشترک و استفاده از تمام ظرفیت ها را داریم و این هم افق شدن بسیار دلچسب خواهد بود.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بیان کرد: اگر بتوانیم مجموعه فعالین فرهنگی سیاسی دانشگاه ها را با امام جامعه هم افق کنیم حتما اتفاقات مثبت بیشتری رقم خواهد خورد و تمام مطالبات رهبر انقلاب به نحو بهتری در جامعه پیگیری خواهد شد و هدف کلان ما محقق کردن ایده ارزشمند مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم یعنی فعال کردن حلقه های میانی است.

براساس اعلام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دومین دوره طرح توانمند سازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی(حامیم) بصورت استانی در تابستان امسال برگزار می شود.

پس از پایان مرحله استانی طرح حامیم ۲ در تابستان ۱۴۰۲، دوره مجازی این طرح در پاییز امسال ادامه خواهد یافت و در نهایت برگزیدگان طرح که از طرف ستاد حامیم استان معرفی شده اند و در دوره مجازی نیز امتیازات لازم را کسب کرده اند؛ در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ در دوره ملی و متمرکز طرح شرکت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha