۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85165247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آفریقای جنوبی: نشست آتی سران بریکس حضوری خواهد بود

تهران- ایران- رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد که نشست آتی سران بریکس که قرار است ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شود، «حضوری» خواهد بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از سایت عربی ۲۱، «سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: در حال انجام بررسی های نهایی درخصوص نشست سران بریکس هستیم و این نشست «حضوری» برگزار خواهد شد.

رامافوسا اشاره ای به حضور و یا عدم حضور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در این نشست نکرد، اما حکم بازداشت پوتین از ماه مارس به اتهام آنچه «جنایت جنگی» عنوان شده از سوی دیوان کیفری بین المللی صادر شده است، هرچند مسکو این موضوع را رد می کند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: تقریبا سه سال است که نشست حضوری برگزاری نکردیم، نشست سران مجازی نخواهد بود و همه ما به این مساله پایبند هستیم.

به نوشته عربی ۲۱، شایعاتی در برخی رسانه های محلی وجود دارد مبنی بر اینکه آفریقای جنوبی قصد دارد، به منظور جلوگیری از بازداشت پوتین، نشست سران را به چین منتقل کند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی پیش از این تاکید کرده بود که کشورش در خصوص جنگ روسیه و اوکراین موضع بی طرفانه اتخاذ کرده تا بتواند در حل این بحران نقش داشته باشد.

البته آفریقای جنوبی در ماه فوریه میزبان رزمایش دریایی با مشارکت روسیه و چین بود که این امر منجر به نگرانی کشورهای غربی شد.

اخیرا اجلاس وزرای خارجه «بریکس» به میزبانی «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی با مشارکت «مائورو ویرا»، «سرگئی لاوروف»، «سوبرامانیام جایشانکار» وزرای خارجه برزیل، روسیه، هند، و «ما ژائوسو» معاون وزیر خارجه چین در شهر کیپ‌تاون برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی چون مسائل منطقه‌ای و جهانی، حفاظت از چندجانبه‌گرایی، توسعه پایدار، تاثیرات اقتصادی تحریم‌های بین‌المللی یکجانبه‌، مبارزه با تروریسم، مورد بررسی و بررسی اعضا قرار گرفت.

استفاده از واحد پول مشترک بین کشورهای بریکس و پذیرش اعضای جدید از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

گروه «بریکس» شامل کشورهای برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است که همکاری اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی را دستور کار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha