استقبال آفریقا از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی و معدن

تهران- ایرنا- کشورهای آفریقایی امیدوارند که در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) با احیای سرمایه‌گذاری خارجی بتوانند پروژه‌های مرتبط با حوزه معدن، انرژی و به‌ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر خود را تامین مالی کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نرخ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آفریقا در سال ۲۰۲۱ میلادی رکورد زد و رقم ۸۳ میلیارد دلار را ثبت کرد. اما سال گذشته این نرخ با ۴۴ درصد کاهش به ۴۵ میلیارد دلار رسید. کشورهای آفریقایی امیدوارند در سال جاری این روند نزولی را تغییر داده و سرمایه خارجی بیشتری را برای پروژه‌های عمدتا مرتبط با حوزه انرژی و معدن جذب کنند.

رادیو فرانسه در گزارشی با موضوع دورنمای سرمایه‌گذاری خارجی در آفریقا، نوشت: بیشتر کشورهای آفریقایی پارسال تحت تاثیر مشکلات مالی برخی دولت‌ها و تورمی که تقریبا سراسر قاره را متاثر کرد، دوره سختی را گذراندند. بیش از نیمی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا تورم دو رقمی را تجربه کردند و همین فضای تجاری نامطمئن، با توقف رشد، سرمایه گذاران خارجی را دلسرد کرد.

نخستین برآوردها از سال ۲۰۲۲، از کاهش ۴۴ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی حکایت دارد و بررسی رقم بالای ثبت شده در سال پیش از آن (۸۳ میلیارد دلار) نشان می‌دهد رقم شگفت انگیز سال ۲۰۲۱ بیشتر به مبادله سهام در آفریقای جنوبی مرتبط بوده است تا تحقق پروژه‌های سودآور اقتصادی.

با اینحال کشورهای آفریقایی به تغییر وضعیت فعلی امیدوارند و تقاضای جهانی برای انرژی و فلزات، نیروی محرکه ایجاد تغییر و تحقق این امید خواهد بود. جنگ اوکراین و تبعات آن در افزایش بهای انرژی، توجه کشورهای اروپایی را به ذخایر نفت و گاز و منابع قاره آفریقا جلب کرد. شرکت‌های «توتال» فرانسه و «شل» انگلیس در حال حاضر فعال‌ترین شرکت‌های نفتی در آفریقا هستند؛ بویژه در موزامبیک و نیز نامیبیا که سال گذشته میادین گازی بزرگی در آن کشف شده است.

استقبال آفریقا از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی و معدن

آلمان نیز قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را در این قاره در زمینه گاز طبیعی مایع و هیدروژن سبز افزایش دهد. انتقال انرژی با صرف مقادیر قابل توجهی از فلزات می تواند دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید معدنی محسوب شود. آفریقا ۳۰ درصد از ذخایر سنگ معدنی جهان را در اختیار دارد و زیر خاک این قاره مملو از فلزات مورد نیاز طرح‌های انتقال انرژی همچون نیکل، کبالت، گرافیت و لیتیوم است. با وجود این ذخایر غنی، سهم آفریقا در تولید جهانی هنوز بسیار کم است و این قاره تنها ۵ درصد از عرضه جهانی فلزات را به خود اختصاص می‌دهد.

جز کشورهای شناخته شده در زمینه نفتی و گازی در جنوب آفریقا، کشورهای غرب این قاره هم می‌توانند از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری متنفع شوند. شرکت‌های آلمانی حاضر در آفریقا از سنگال، نیجریه و موریتانی به عنوان اولویت یاد می‌کنند. اکنون اتیوپی نیز که به جنگ داخلی مرگبار خود پایان داده، می‌تواند یکی دیگر از همین کشورها باشد. اتیوپی یکی از کشورهای شاخص پروژه جاده ابریشم ساخته چین محسوب می‌شود.هم اکنون نیز پروژه های صنعت نساجی و آزادسازی نظام بانکی در این کشور در جریان است.

در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی در آفریقا بیشتر صادرات محور است و در جریان آن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از بزرگترین پروژه‌های حال حاضر به صادرات انرژی خورشیدی و بادی از مراکش به بریتانیا از طریق کابل‌های زیردریایی پیش‌بینی می‌شود. سرمایه‌گذاری های فعلی در این زمینه در معدود کشورهای آفریقایی صورت گرفته است.

علاوه بر مراکش، آفریقای جنوبی، مصر و کنیا، سه‌چهارم سرمایه‌های خارجی را جذب می‌کنند. اما مقدار این سرمایه گذاری در مقایسه با حجم نیازهای قاره‌ای که ۴۳ درصد از جمعیت آن به برق دسترسی ندارند، بسیار ناچیز است. سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به وقایعی چون بیماری همه‌گیر کرونا و جنگ اوکراین که به افزایش بهای انرژی منجر شد باید دست‌کم ۱۰برابر شود. این در حالی است که بر برپایه آخرین آمار موجود، آفریقا تنها ۰.۶ درصد از ۴۳۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده در جهان در سال ۲۰۲۱ در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را دریافت کرده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha