۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴
کد خبر: 85164150
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش موج دلارزدایی در آسیا؛ تمایل بنگلادش به استفاده از ارزهای آسیایی

تهران- ایرنا - دو بانک بنگلادشی به تازگی اعلام کرده اند که برنامه ای برای راه اندازی تراکنش مالی تجاری با ارز ملی کشور هند(روپیه) جهت افزایش ذخایر ارزی خارجی و کاهش وابستگی به دلار آمریکا را در دستورکار خود قرار داده اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از فرست پست، بانک ایسترن بنگلادش که حسابی با بانک دولتی هند و بانک آی سی سی آی باز کرده است، برنامه خود برای تراکنش مالی با روپیه را اعلام کرد. از سوی دیگر بانک سونالی که بانکی دولتی در بنگلادش است نیز خدماتی مشابه را ارائه داده است.

افضل کریمی مدیر بانک سونالی بنگلادش در مصاحبه با خبرنگاران گفت : « این شروع کار ماست و بانک های بیشتری در روزهای آینده به ما خواهند پیوست. این کار موجب کاهش فشار بر روی ذخایر ارزی خارجی کشور خواهد شد.»

علیرضا افتخار مدیر ایسترن بانک نیز خاطرنشان کرد مکانیسم نرخ تبادلات براساس ارز هم پایه دلار آمریکا توسط هر بانکی تصمیم گیری خواهد شد و اعلامیه رسمی در روز ۱۱ ژوئیه اعلام خواهد شدتا آن زمان از دلار در تراکنش های بین المللی استفاده خواهد شد. وی در ادامه افزود استفاده از روپیه در تبادلات تجاری میان هند و بنگلادش مفید است و به تقویت روابط اقتصادی دو کشور می انجامد.

هند دومین منبع بزرگ واردات بنگلادش پس از چین است و صادرات داکا به هند ۲ میلیارد دلار تا ژوئن ۲۰۲۲ برآورد شده است. این درحالی است که واردات این کشور از هند ۱۳.۶۹ میلیارد دلار ثبت شده است.

بنگلادش برای پرداخت سوخت وارداتی به دلیل کمبود دلار دست و پنجه نرم می کند و ذخایر دلاری این کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به یک سوم کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha