موج گرما در استان سمنان این هفته به اوج می‌رسد/ راهکارهایی برای کاهش مصرف برق

سمنان- ایرنا- اداره کل هواشناسی استان سمنان اعلام کرد که موج فزاینده گرمای تابستانه این هفته با افزایش هشت درجه سانتیگرادی در شهرهای استان به اوج خود می‌رسد و شرکت توزیع برق استان نیز راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی به منظور پایداری شبکه توزیع برق ارایه کرد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی و هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره ومدل‌های پیش‌بینی، این هفته جوی پایدار بر هوای استان سمنان غالب است.

ایرج مصطفوی با پیش بینی روند افزایشی دمای هوا، بیان کرد: با افزایش تدریجی دما، گرما در روز سه‌شنبه به اوج خود در استان سمنان می رسد و برخی شهرها دمای ۴۳ درجه سانتیگراد را تجربه می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: بر همین اساس، طبق پیش‌بینی شهرهای ایوانکی، گرمسار و دامغان، روز سه‌شنبه این هفته(پس‌فردا) دمای ۴۳ درجه سانتیگراد در پیش دارند و دما در شهر سمنان به ۴۱ درجه می‌رسد.

وی تاکید کرد: در نیمه غربی و مناطق صنعتی استان سمنان نیز کاهش نسبی کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها دور از انتظار نیست و در ارتفاعات نیز افزایش ابر و احتمال بارش‌های خفیف و پراکنده و در بیشتر نقاط استان به ویژه در نیمه شرقی وزش بادهای شدید و تندبادهای لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک در پیش است.

مصطفوی یادآور شد: شرایط جوی بیشتر شهرهای استان سمنان نیز طی این هفته صاف تا کمی ابری، غبارآلود، گاهی همراه با وزش باد شدید و گرد و خاک، است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان ابراز کرد: طی شبانه‌روز گذشته داغستان با حدود ۴۰ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان بود و دما در شهر سمنان به ۳۷ درجه رسید.

موج گرما در استان سمنان این هفته به اوج می‌رسد

موج گرمای حاکم بر کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی امروز گفت: روند افزایش دما در اغلب استان‌ها ادامه خواهد داشت اما در جنوب، جنوبشرقوجنوب غرب در روز چهارشنبه دما تا ۵۱ درجه افزایش می‌یابد.

صادق ضیائیان به ایرنا افزود: فرآیند افزایش دما از روز گذشته آغاز شد و تا چهارشنبه همین هفته ادامه خواهد داشت. انتظار داریم بیشترین فرآیند گرما که وقوع دمای ۴۹ و بالاتر را شامل می‌شود در بخش‌هایی از کشور از جمله شرق کرمان و استان خوزستان در روز چهارشنبه ثبت شود.

وی توضیح داد: بیشترین فرآیند افزایش دما هم در روز سه‌شنبه در استان خراسان شمالی و خراسان رضوی پیش بینی شده است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، درباره اینکه دمای هوا چه زمانی خنک می شود، گفت: در فصل تابستان قرار داریم و حاکمیت الگوی تابستانی در اغلب استان‌ها وجود دارد. با این حال روز سه شنبه کاهش دما بین ۲ تا پنج درجه در استان‌های ساحلی دریای خزر از جمله اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین و زنجان رخ خواهد داد و نسبت به روز چهارشنبه در روز سه شنبه دما کاهش می یابد.

راهکارهایی برای کاهش مصرف برق در روزهای گرم در پیش

سرپرست معاونت فروش و خدمات شرکت توزیع برق استان سمنان بیان کرد: گزارش های هواشناسی نشانگر افزایش دمای هوا در هفته جاری است که براساس همین یافته ها، پیش بینی می شود با افزایش مصرف برق در این هفته و به ویژه از امروز یکشنبه تا چهارشنبه ۱۸ تا ۲۱ تیر ماه، روند صعودی مصرف تداوم داشته باشد.

مهدی پاک طینت بیان کرد: از مشترکان برای همراهی با مجموعه صنعت برق استان درخواست می کنیم که در این روزها و در ساعات ۱۱ تا ۱۷ برای کاهش مصرف برق با راهکارهای ساده همراهی لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: از جمله راهکارهای ساده بهره گیری از نور طبیعی روز، استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم کولرهای گازی بر روی ۲۴ درجه، استفاده از سیستم سرمایشی فقط در مکانها و اتاقهای ضروری، حذف مصارف برقی غیرضروری ادارات و موسسه های عمومی غیردولتی از ساعت۱۲ تا پایان وقت اداری و خاموش کردن وسایل برقی و روشنایی پس از پایان وقت اداری، حذف روشنایی غیرضروری و قطع برق چهار ساعته تابلوهای کشاورزی است که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف در ساعات اوج بار دارد.

پاک طینت افزود: مشترکان برق می توانند با استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت های پایانی شب یا ابتدای روز و یا در ایام تعطیل، نقش موثری در کاهش مصرف برق و بهای برق مصرفی منزل یا محل فعالیت خود و پایداری شبکه برق استان و کشور داشته باشند.

سرپرست معاونت فروش وخدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان سمنان دیروز شنبه گفت: روند افزایشی مصرف انرژی برق طی روزهای گرم تابستان امسال به گونه‌ای پیش رفت که شنبه مصرف برق در استان ۱۲ درصد بیشتر از سقف مجاز بود.

پاک طینت افزود: بررسی رفتار مصرف کنندگان برق در استان سمنان نشان می‌دهد که با وجود سقف تعیین شده مصرف برای روز شنبه، در حد ۴۴۶ مگاوات، میزان مصرف واقعی بیش از ۱۲ درصد از این حد بیشتر شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha