مرمت مسجد تاریخی روستای «گاه» در چناران خراسان رضوی آغاز شد

مشهد ایرنا-مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: مرمت اثر تاریخی مسجد تاریخی روستای «گاه» این شهرستان در خراسان رضوی آغاز شده است.

محمد طاهریان‌ مقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مسجد شامل شبستانی با ۹ گنبد کوچک و فضایی مربع‌شکل، دارای حدود ۱۴ متر طول و ۱۳ متر عرض و مساحتی در حدود ۱۸۰ متر مربع و به‌ صورت سرپوشیده است.

مسوول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: این شبستان در راستای قبله قرار گرفته و دارای ۲ محراب است که یکی بر روی دیوار سمت قبله و دیگری بر روی یکی از ستون‌های شبستان تعبیه شده است.

وی بیان کرد: در میانه فضای شبستان، چهار ستون با مقطع مربع قرار دارد و ابعاد این ستون‌ها یک و یک دهم در یک و سه دهم متر مربع است.

طاهریان‌مقدم با بیان اینکه این بنای مذهبی میان اهالی و روستاهای مجاور از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به فرم شبستانی و نوع کوهستانی این مسجد و هم‌چنین نوع طاق‌ها و فرم گنبدهای آن که قابل مقایسه با بناهای تاریخی سبک صفوی دارد، پیشینه آن به اواخر دوره صفوی و بیش از پنج سده باز می‌گردد.

او گفت: این مسجد در حدود ۱۰ سال قبل مورد مرمت اولیه قرار گرفته اما با توجه به شدت آسیب‌های وارده، ارائه و اجرای برنامه مرمت استحکام بخشی و تکمیلی آن در حال انجام است و جهت مرمت و بهسازی آن با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا بیش از یک میلیارد ریال انجام خواهد شد.

مسوول نمایندگی میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی چناران اظهار کرد: عملیات مرمت مسجد تاریخی شامل جمع‌آوری اندود کاهگل فرسوده پشت بام، سبک سازی پشت بام و بام سازی مجدد است.

روستای سرسبز و گردشگری «گاه » در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان چناران قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha