۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 913
کد خبر: 85162843
T T
۲۴۳ نفر

برچسب‌ها

شیرینی کام نجفیان با دست پخت قنادان ساوجی

۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبر: 85162843
شیرینی کام نجفیان با دست پخت قنادان ساوجی

ساوه - ایرنا - بزرگترین کیک جهان به طول یک هزار و ۴۳۴ متر و به وزن ۲۰ تن از پیله عهدی که سازنده آن با امام رضا (ع) کرده بود بیرون آمد تا عیدغدیر را به کام نجفیان شیرین تر کند.

به گزارش ایرنا، جوان ساوجی ۱۱ سال پیش در یکی از سفرهای زیارتی خود به مشهد مقدس با این امام همام عهد می کند گام در مسیری بگذارد که نتیجه دست پخت او به عنوان بزرگترین کیک جهان زائران حرم علی (ع) را در عید غدیر خم شیرین کند.

«حامد چراغی» قناد ساوجی است که در ۲ سال گذشته به همراه ۵۰ شیرینی پز دیگر با عزیمت به نجف اشرف بزرگترین کیک جهان را در حرم مطهر مولای متقیان پخته اند و سرپرستی این اقدام بزرگ را بر عهده داشته است که با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در ساوه از راز نقطه آغاز پخت کیک در حرمین امامان پرده برداشت.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۱ سال است که در مشهد مقدس همزمان با ولادت امام رضا (ع) با همکاری ۵۰ نفر از قنادان این شهرستان اقدام به پخت کیک یک هزار متر مربعی به وزن ۱۴ تن می کنند.

عهد با ضامن آهو

وی اضافه کرد: از نوجوانی هرماه به زیارت امام رضا (ع) می روم اما ۱۱ سال قبل در شب ولادت این امام همام به دلایلی با حالی دلشکسته خواستم حرم مطهر را ترک کنم که بر خلاف دفعات قبل که همیشه از باب الرضا خارج می شدم تصمیم گرفتم برای گرفتن حاجت از باب الجواد خارج شوم.

این قناد افزود: هنگام خروج از باب الجواد وارد سالنی بزرگ که دور تا دور آن ماموران، خادمان و آتش نشانان گرفته بودند شدم که می گفتند قرار است در این محل بزرگترین کیک جهان توسط یکی از هیات های مذهبی شیراز برای زائران آماده شود.

چراغی یادآور شد: قنادی شغل خانوادگی ما است و از کودکی کنار دست پدر فوت و فن آن را یادگرفته و وقتی با پخت کیک در حرم مطهر امام رضا (ع) مواجه شدم خواستم در کار مشارکت کنم که ابتدا به دلیل اینکه جوان تر از بقیه بودم اجازه ندادند.

وی گفت: اما به دلیل اصرارهایم اجازه دادند که کمک حالشان باشم که اواخر کار سرپرست کیک تهیه گل آن را بر عهده من گذاشت و سال بعد نیز پس از تماس بانیان، عهده دار سرپرستی تهیه کیک در حرم امام رضا (ع) شدم و تا کنون با همکاری ۵۰ نفر از قنادان شهرستان به صورت مداوم این کیک تهیه می شود.

چراغی افزود: معتقدم این اعتمادی که به بنده شده ربطی به کار و تجربه ام ندارد بلکه محبت اهل بیت (ع) است چراکه در ساوه و یا نقاط دیگر قنادان ماهرتری نیز وجود دارد که بتوانند بهتر از ما آن را تهیه کنند.

کیکی که قهر در جام غدیر گذاشت

سنگ تمام در غدیر

این قناد ساوجی گفت: غدیر از عاشورا هم بالاتر است و باید برای آن سنگ تمام بگذاریم که سال گذشته با موافقت تولیت حرم مطهر امام علی (ع) برای اولین بار به همراه قنادان ساوجی در نجف اشرف حاضر و کیک یک هزار و ۴۳۳ متری را آماده و تقدیم زائران کردیم.

وی با اشاره به اینکه مبنای متر این کیک همان قدمت واقعه غدیر خم است افزود: امسال نیز یک متر به طول آن اضافه شد و روز گذشته کیکی یک هزار و ۴۳۴ متر به وزن ۲۰ تن در صحن حضرت زهرا (س) نجف اشرف آماده و در بین زائران توزیع شد.

چراغی گفت: گام نهادن در مسیر معرفی واقعه غدیر از اهداف تهیه این کیک است و معتقدیم همانند تیری یک هزار و ۴۳۴ متری به دیدگان دشمنان اهل بیت (ع) می خورد تا سهمی در زنده نگه داشتن امامت و ولایت برداشته شود.

وی یادآور شد: این کیک به اسم اختصاصی حضرت امیرالمومنین (ع) نامگذاری شده و قرار است با حمایت های تولیت حرم مطهر امام علی (ع) و خیران همه ساله در عید غدیر آماده و تهیه شود.

چراغی یادآور شد: همچنین پیگیر هستیم در صورت موافقت تولیت های حرمین مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع)، امام موسی کاظم (ع) و امام محمد تقی (ع) و حضرت سیدالشهدا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) نیز به مناسبت های مختلف کیک هایی را اماده کنیم.

وی با بیان اینکه برای من بهترین و والاترین محبت ها، عشق اهل بیت (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) است افزود: این یک عشق است که باعث می شود ادامه دهنده این مسیر و به طریقی در خدمت ائمه اهل بیت عصمت و طهارت باشیم.

بزرگترین کیک جهان روز جمعه همزمان با عید سعید غدیر خم در محل صحن حضرت زهرا (س) حرم مطهر مولای متقیان علی (ع) توسط قنادان ساوجی تهیه و بین زائران و عاشقان این امام توزیع شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha