فیلم| مالیات و ظرفیت توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی در مازندران

ساری- ایرنا- یکی از ابزارهای مهم و کارآمد دولت‌ها برای کسب درآمد و تامین هزینه های عمومی مالیات است که به توزیع عادلانه ثروت و درآمد در بین شهروندان کمک می کند و مودیان مالیاتی استان مازندران با توجه به این موضوع در این مسیر در حرکت هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت بر اساس قانون و با استفاده از روش های مختلف اقدام به دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی می کند تا از یک سو از میزان اتکای خود به درآمدهای نفتی بکاهد و از سوی دیگر درآمد حاصل از مالیات را بتواند صرف بهداشت و درمان، آموزش، امور رفاهی، تامین زیرساخت ها و سایر بخش ها و نیازهای عامه مردم کند.
در برخی تعاریف مالیات به عنوان یک وظیفه کلیدی در هر کشوری معرفی می شود که می‌تواند میزان ظرفیت و پاسخگویی دولت‌ها را ارتقاء بخشد.
امروزه از سطح مالیات به عنوان شاخصی برای تشخیص ظرفیت یک دولت استفاده می‌شود و دولتها در مقابل دریافت مالیات خود را ملزم به ارائه خدمات به شهروندان و پاسخگویی به آنها می دانند.

نکته مهم و حائز اهمیت در این میان تمایل مردم و در حقیقت مودیان مالیاتی به پرداخت مالیات و استقبال آنها از این کار است که به عوامل مختلفی مانند نرخ مالیات، میزان درآمد مشمول مالیات مودی، احتمال حسابرسی مالیاتی و به خصوص جرایم مالیاتی و نگرش مودیان نسبت به دولت بستگی دارد.
بنابراین میزان باور مردم به پرداخت مالیات و رضایت آنها از انجام این کار که به عنوان فرهنگ مالیاتی مطرح است در تحقق اهداف و درآمدهای مالیاتی دولت ها تاثیر بسیاری دارد.
آگاهی یافتن مردم از نحوه مصرف درآمدهای مالیاتی، اعتماد آنها که در حقیقت پرداخت کنندگان مالیات هستند را نسبت به مجموعه های مالیاتی کشور بیشتر می کند و هرچه بر میزان این اعتماد افزوده شود و اطلاع رسانی متولیان امور مالیاتی نسبت به چگونگی مصرف درآمدهای مالیاتی شفاف تر گردد، انگیزه مردم برای مشارکت در پراخت مالیات نیز بیشتر خواهد شد و به تبع آن درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزایش خواهد یافت.
یکی از چالش های مهم پیش روی مجموعه های مالیاتی کشور و استان فرارهای مالیاتی است که تاکنون اقداماتی برای جلوگیری از این امر انجام شده که از جمله می توان به راه اندازی سامانه سوت زنی یا سامانه مودیان مالیاتی اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha