رایزنی سران انگلیس و ترکیه درباره جنگ اوکراین و سفر زلنسکی به استانبول

لندن – ایرنا – ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در تماس تلفنی پیرامون آخرین وضعیت جنگ اوکراین و سفر رئیس جمهوری این کشور به استانبول رایزنی کردند.

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ریشی سوناک از آنچه نقش ترکیه برای به چالش کشیدن روسیه نامید و ادامه حمایت از ابتکار غلات در دریای سیاه استقبال کرد.

وی طبق این بیانیه، بر اهمیت توسعه روابط تجاری و دفاعی میان دو کشور تاکید کرد و گفت که مشتاقانه منتظر دیدار با اردوغان در جریان نشست هفته آینده سران ناتو است تا درباره چالش‌های مشترک امنیتی رایزنی کنند.

در بیانیه یادشده آمده است که سوناک درباره مزایای پیوستن سوئد به ناتو تأکید و ابراز امیدواری کرد که روند عضویت این کشور در اسرع وقت تکمیل شود.

مسائل مهاجرتی از دیگر محورهای مذاکرات رهبران دو کشور عنوان شده و آمده است که دو طرف درباره توسعه همکاری‌ها برای مقابله با باندهای قاچاق انسان رایزنی کردند.

بر اساس گزارش‌ها رئیس جمهوری اوکراین قرار است امشب (جمعه) با همتای ترک خود دیدار کند. منابع خبری ترکیه همچنین از احتمال دیدار رئیس جمهوری این کشور با روسیه در پی این ملاقات خبر می‌دهند.

شبکه A Haber در این باره اعلام کرده است که به احتمال زیاد پس از ملاقات برنامه ریزی شده امروز میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی، او به دیدار پوتین برود. این رسانه گزارش داد که این دیدار احتمالی ممکن است در ترکیه و یا در روسیه برگزار شود.

در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز در سخنانی اظهار داشت :احتمال تماس میان پوتین و اردوغان در آینده نزدیک منتفی نیست؛ به محض تعیین زمان آن اطلاع رسانی خواهد شد. وی افزود: مذاکرات میان اردوغان و زلنسکی را به دقت دنبال می‌کنیم.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha