۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۶
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85162650
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وحدت شیعه و سنی در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر گلستان

گرگان- ایرنا- همزمان با عید سعید غدیر خم آیین پیاده‌روی بزرگ غدیر با حضور خیل عظیم عاشقان امیرالمومنین حضرت علی(ع) از قشرهای مختلف مردم ولایتمدار، کاروان شادی و شورآفرینی در شهرهای استان گلستان در حال برگزاری است.

به گزارش ایرنا، جمعی از عاشقان و شیفتگان حضرت علی (ع) عصر جمعه، در حالی که پرچم‌هایی مزین به اسامی مبارک اهل بیت(ع) را در دست داشتند، مسافت ۱۰ کیلومتری را در شهرستان گرگان و گنبدکاووس را با پای پیاده طی کردند که در طول مسیر این پیاده‌روی، برخی به صورت خانوادگی در آن حضور داشتند.

وحدت شیعه و سنی در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر گلستان

برنامه‌های جشن خیابانی روز عید غدیر در مرکز استان از ابتدای چهار راه میدان خیابان امام خمینی(ه) تا سه راه بهارستان و در گنبدکاووس از فلکه مرکزی تا چهارراه خیام در حال برگزاری است.

در حالی که مردم ولایتمدار گلستان مسیرهای مشخص شده را طی می کنند، برنامه های متنوعی چون مولودی خوانی و تواشیح خوانی در طول مسیر اجرا و موسیقی، نماهنگ و سروده هایی در وصف ولایت امام علی(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت نیز پخش و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وحدت شیعه و سنی در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر گلستان

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری همچون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

وحدت شیعه و سنی در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر گلستان

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله روی داد و سال دهم هجرت ایشان به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

هنگام بازگشت از مکه در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی امام علی (ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام شده بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و به عموم مردم اطلاع داده شد.

روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری به واسطه تعیین حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر اکرم (ص) از سوی خداوند در محلی به نام غدیر خم به عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمانان محسوب می‌شود.

از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خُم به عنوان «دهه ولایت» نامگذاری شده است.

گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت و ۱۴ شهرستان به عنوان یکی از سه استان شمالی کشور شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha