بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از گنجینه نسخ خطی ایرانی در سن پترزبورگ روسیه

مسکو- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه در ادامه سفر به سن پترزبورگ در چارچوب بخش دوم برنامه های هفته فرهنگی ایران در روسیه، از گنجینه فاخر نسخ خطی و آثار هنری ایرانی در انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی در بدو ورود به این مرکز در شهر سن پترزبورگ با استقبال پیشکسوتان روس فعال در عرصه نگهداری نسخ خطی روبرو شد که شمار زیادی از آنها به زبان فارسی نیز صحبت می کردند.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از گنجینه نسخ خطی ایرانی در سن پترزبورگ روسیه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از بخش های مختلف گنجینه فاخر نسخ خطی در این موسسه بازدید و دفتر یادبود این گنجینه را امضا کرد.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از گنجینه نسخ خطی ایرانی در سن پترزبورگ روسیه

اسماعیلی همچنین در نشستی صمیمی با ایران شناسان و متخصصان نسخ خطی در این موسسه، با تجلیل از تلاش های دو سده اخیر این مرکز در این حوزه گفت: اگر تلاش های صورت گرفته در این مرکز نبود، از بخشی از نسخ خطی و در واقع از فهم گذشته محروم بودیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه فعالان عرصه حفظ و نگهداری نسخ خطی را پاسداران معنوی جهان امروز خواند و گفت: اینکه این مرکز با پیشینه ۲۰۰ ساله به خوبی با وجود مسائل فرارو، همچنان در حال فعالیت است و همچنان می درخشد، در خور قدردانی است.
اسماعیلی در ادامه به تلاش های صورت گرفته در ایران در نگهداری نسخ خطی اشاره کرد و گفت: فقیه وارسته آیت الله مرعشی نجفی از جمله شخصیت هایی بود که با همتی بلند، حدود ۶۰ هزار کتاب تاریخی را در عراق از تاراج و فروش آنها به انگلیسی ها نجات داد و امروز با همت آن فقیه ، بزرگترین کتابخانه نسخ خطی در شهر قم فعال است.
خانم پاپووا رئیس انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم فدراسیون روسیه نیز در این نشست به همراه برخی ایران شناسان به معرفی تلاش های این مرکز پرداخت.

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از گنجینه نسخ خطی ایرانی در سن پترزبورگ روسیه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این بازدید، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو، معاونان توسعه مدیریت و پشتیبانی، مطبوعاتی واطلاع رسانی و همچنین مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی می کردند.
بخش نخست برنامه های هفته فرهنگی ایران در روسیه روز سه شنبه با حضور وزیران فرهنگ دو کشور در مسکو افتتاح شده بود و بخش دوم، روز پنجشنبه در سن پترزبورگ ادامه یافت.
نمایشگاه هنرهای اصیل ایرانی که سه شنبه در مرکز نمایشگاهی ودنخا مسکو افتتاح شده است تا شنبه هفدهم تیرماه جاری برپا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha