به گزارش ایرنا، پرویز فتاح امروز پنجشنبه در آیین کلنگ زنی قطعه سوم آزاد راه تهران-شمال در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پروژه آزادراه تهران - شمال از جمله سخت ترین پروژه عمرانی کشور بوده که بخشی از قطعات آن انجام شده و این قطعه آخری نیز با نظم شکل گرفته با مهندسان و پیمانکاران موجود شروع و تکمیل خواهیم کرد.
وی اظهارداشت: هم اکنون در ابتدی قطعه سوم کارگاه های مربوط آماده شروع عملیات است و با اعلام ساخت این قطعه از سوی رییس جمهور به زودی جلسه ای در این ارتباط تشکیل می شود و بنیاد با همه ظرفیت ها در کنار دولت خواهد بود.
رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به موفقیت بهدست آمده در اتمام مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال گفت که در ساخت این طرح به طور کامل از ظرفیت نیروها و تجهیزات بومی استفاده شده است.
به گفته وی بهره برداری از این طرح ملی بزرگ در آستانه عید غدیر خم افتخار بزرگی است.
وی ادامه داد : در حالیکه زمانی اجرای این طرح در جامعه و اذهان عمومی با تردید همراه بود که آیا آزاد راه ساخته می شود یا نه؟ اما اکنون با اقدامات و تلاش هایی که انجام شداین تردید برطرف شده است.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی توضیح داد : ۱۰ شرکت پیمانکار، ۱۶ شرکت مشاور و یک هزار ۵۰۰ دستگاه مهندسی ایرانی در ساخت این طرح فعال هستند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت و گو با خبرنگاران یادآور شد: همه تلاش های این نهاد و بنیاد مستضعفان برای آغاز عملیات قطعه سوم آزادراه تهران - شمال متمرکز شده است.
مهرداد بذرپاش در آیین آغاز به کار قطعه سوم این آزادراه افزود : قطعه سوم نیز همچون دیگر قطعه های یک و ۲ و چهار سختی های خاص خودش را دارد اما مقداری این قطعه طولانی تر است و سعی می کنیم این پروژه مهم را در حوزه استان مازندران واقع شده است دقیق اعلام و به اتمام برسانیم.
وی تصریح کرد : همه ظرفیت های موجود اعم از مهندسان و پیمانکاران موجود در این قطعه فعال خواهند شد.
قطعه سوم آزادراه تهران- شمال که یکی از ابر پروژه های راهداری کشور محسوب می شود و درمقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی خاص مهندسی بسیار مهم است.
با اجرای این پروژه های آزادراهی تحولات بزرگی در مازندران از منظر کریدور شمال - جنوب که رییس جمهور دستور فعال شدن آن را داده است اتفاق خواهد افتاد.
آزاد راه چالوس - رامسر به طول ۷۹ کیلومتر در امتداد آزادراه تهران - شمال بوده که این مهم به تازگی با همت معاون اول رییس جمهور نهایی شده که ۹ بانک داخلی برای آن کنسرسیومی تشکیل دادند که ۴۹ سرمایه گذار این پروژه ملی را و بقیه بخش خصوصی بر عهده خواهند گرفت.
قطعه جدید آزادراه تهران- شمال به طول ۱۶.۵ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان اولین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲، افتتاح شد.
این قطعه شامل بیشترین حجم تونل و پل در یک پروژه است به نحوی که ۸۶ درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگیهای فنی در ساخت یک آزادراه است.
تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و با افتتاح ۱۶.۵ کیلومتر از باقی مانده محور، مسیر ۲۲ کیلومتری باند رفت در منطقه ۲ آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل میشود.
با افتتاح این مسیر استان البرز به مازندران متصل میشود و اولین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران رخ خواهد داد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال از پل زنگوله شروع می شود تا منطقه دوآب در حوزه استحفاظی استان مازندران ادامه دارد.
هم اکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.
نظر شما