۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۶
کد خبرنگار: 2011
کد خبر: 85161296
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جنایت جنگی تمام عیار در جنین؛ مدعیان حقوق بشر کجا ایستاده‌اند؟

تهران- ایرنا- یورش دو روزه رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین که به شهادت ۱۲ فلسطینی و آوارگی سه هزار نفر دیگر انجامید، اگرچه به دلیل پاسخ موشکی مقاومت از غزه و عملیات شهادت‌طلبانه در تل‌آویو پایان یافت اما این پرسش را بار دیگر مطرح کرد که براستی مجامع غربی و مدعیان حقوق بشر کجا ایستاده‌اند؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، رژیم صهیونیستی در ادامه جنایات هشت دهه گذشته علیه مردم بی‌گناه فلسطین، این بار صبح دوشنبه(۱۲ تیرماه) اردوگاه ۱۴ هزار نفره آوارگان فلسطینی جنین را هدف قرار داد. بر اثر این یورش نظامی گسترده ۱۲ فلسطینی شهید، بیش از ۱۲۰ زخمی و افزون بر سه هزار نفر آواره شدند.

در نهایت در واپسین ساعات شامگاه سه‌شنبه (۱۳ تیرماه) یعنی حدود ۴۴ ساعت بعد از آغاز یورش به دلایلی چون مقاومت فلسطینی‌ها، احتمال تشدید ناامنی در تل‌آویو و فراخوان‌های بین‌المللی به ویژه از سوی کشورهای مسلمان برای متوقف کردن خشونت‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی از از گسترده‌ترین عملیات نظامی خود طی سال‌های اخیر در کرانه باختری عقب نشست.

مواضع اعلانی افرادی چون «گیل هاگری» سخنگوی ارتش این رژیم از شکست ماموریت صهیونیست‌ها در جنین پرده برمی‌دارد که گفته‌است: کافی نبودن اطلاعات در عملیات جنین، رسیدن به همه اهداف در اردوگاه مذکور را با مشکل روبه‌رو کرد و بسیاری از افراد مسلح از اردوگاه خارج شده بودند، از جمله همان فردی که هفته گذشته یک شهرک‌نشین را در جنوب غربی یمن کشته بود.

اهمیت راهبردی اردوگاه جنین

جنایت جنگی تمام عیار در جنین؛ مدعیان حقوق بشر کجا ایستاده‌اند؟

جنین در شمال کرانه باختری مدت‌هاست خار چشم ‌اشغالگران شده و همه حملات و لشکرکشی‌ها به جنین و اردوگاه آن تاکنون بی‌نتیجه و ناکام مانده است؛ اردوگاهی که مرکز اصلی تجمع طرفداران جهاد اسلامی و گردان قدس است. این بخش، شمالی‌ترین شهر کرانه رود اردن به شمار می‌رود که با بسیاری از شهرها و شهرک‌های رژیم صهیونیستی ارتباط دارد و به همین دلیل از نظر راهبردی در وضعیت حساسی قرار دارد و می‌تواند یکی از کانون‌های مقاومت در فلسطین تلقی شود.

نام این اردوگاه برای نخستین بار در ماجرای عملیات تهاجمی رژیم اسرائیل در سال ۲۰۰۲ در کرانه باختری در سطح منطقه و جهان طنین‌انداز شد و برای اولین بار چهره مقاومت این اردوگاه در برابر اشغالگران قد علم کرد.

در آن سال طی دوره نخست‌وزیری «آریل شارون»، ارتش رژیم صهیونیستی چندین عملیات گسترده‌ در جنین انجام داد تا مقاومت را در این منطقه از بین ببرد. بنابراین نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با ۱۵۰ تانک، نفربرهای زرهی، هلی‌کوپترهای جنگی، و جنگنده‌های اف۱۶، همراه با ۲ گردان پیاده نظام، تیم‌های کماندویی و ۱۲ بولدوزر زرهی، این اردوگاه را تخریب کردند. در این نبرد، ۵۲ فلسطینی شهید و ۱۳ هزار نفر نیز آواره و بی‌خانمان شدند.

جنایت جنگی تمام عیار در جنین؛ مدعیان حقوق بشر کجا ایستاده‌اند؟

از طرفی کرانه غربی رود اردن و شهر جنین برای فلسطینی‌ها نیز از آن جهت حائز اهمیت است تا بتوانند از این مناطق به سرزمین‌های ۱۹۴۸ نفوذ کنند و در آنجا عملیات انجام دهند؛ در واقع می‌خواهند کانون مقاومت را از بین ببرند. بنابراین امروز با گذشت بیش از دو دهه نه تنها مقاومت در منطقه از بین نرفته بلکه نوع سلاح‌ها و نسل آن‌ها تغییرات جدی و پیشرفت‌هایی داشته‌است.

سکوت معنادار غرب در قبال جنایت جنگی تمام عیار

نگاهی به جنایت‌های صورت گرفته دو روز اخیر صهیونیست‌ها در اردوگاه جنین از یک جنایت جنگی تمام عیار حکایت می‌کند زیرا امدادگران و آمبولانس‌های فلسطینی به دلیل خسارات و شرایط ناشی از بولدوزرها و گلوله باران ارتش رژیم صهیونیستی به برخی مناطق دسترسی نداشتند. این در حالی است که جنین از سال ۲۰۰۲ تاکنون این تعداد جراحت جدی را در خود ندیده‌است.

جنایت جنگی تمام عیار در جنین؛ مدعیان حقوق بشر کجا ایستاده‌اند؟

حملات مکرر رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف فلسطین به ویژه «جنین» سبب تشدید نگرانی‌های جهانی شده و در جریان یورش اخیر نیز کشورهای مسلمان همچون ایران، عربستان، مغرب، عمان، بحرین، مصر و غیره این حملات و جنایات را محکوم کردند.

به عنوان نمونه دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره جنایت و تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی در شهر جنین را به شدت محکوم کرد و تاکید کرد که حجم جنایت‌های روزانه رژیم صهیونیستی از نقض حقوق بشر ادعایی غرب عبور کرده‌است.

برخلاف مواضع محکم و جدی کشورهای مزبور، نهادها و سازمان‌های به ظاهر حامی حقوق بشر در برابر قتل‌عام وحشیانه، کشتار، آوارگی، نقض حقوق بشر، تخریب اموال و بمباران این اردوگاه سکوت کردند.

در مواضع «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، نگرانی عمیق به چشم می‌خورد و «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل هم در بیانیه‌ای از تلاش این سازمان برای بسیج کمک‌های بشردوستانه سخن به میان آمده و به رعایت کامل قوانین بشردوستانه بین‌المللی توصیه شده‌است. با این حال اقدامی عملی که بتواند مانع از ادامه حملات صهیونیست‌ها به جنین شود، اتفاق نیفتاد.

حتی جدی‌ترین انتقاد به جنایات رژیم صهیونیستی که از زبان «ولکر تورک» کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل جاری شده نیز جای بحث و بررسی دارد.

کمیسر شورای حقوق بشر سازمان ملل اگرچه در بیانیه خود این عملیات را مغایر با قانون می‌داند و تاکید می‌کند که «کشتار و ناقص‌سازی و تخریب اموال باید متوقف شود» اما عملیات تلافی‌جویانه یک جوان فلسطینی در تل‌آویو را برجسته و هشدار می‌دهد «عملیات اخیر در کرانه باختری اشغالی و حمله با خودرو در تل‌آویو به‌ شکل نگران‌کننده‌ای به یک الگوی بسیار آشنا از وقایع اشاره دارد: خشونت فقط باعث خشونت بیشتر می‌شود.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha