تعداد خانه‌های محیط زیست آذربایجان‌شرقی به ۱۲۴ خانه رسید

تبریز - ایرنا - سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسوولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با افتتاح خانه محیط زیست شهرداری تبریز، تعداد خانه‌های محیط زیست استان به ۱۲۴ خانه رسید.

به گزارش ایرنا، پدرام جدی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح خانه محیط زیست شهرداری تبریز، افزود: این خانه‌ها با هدف ایجاد بستری برای گفت و گو، بحث حول مسایل و مشکلات محیط زیست شهری و یا روستایی و ارایه راهکار مناسب و اصولی ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: خانه‌های محیط‌زیست‌ محلی، بهترین مکان برای هم‌اندیشی و صحبت پیرامون مسایل محیط زیست بومی بوده و هدف از افتتاح این خانه‌ها فراهم کردن شرایطی برای حضور مردم و مطالبه گری آنان از مسوولان برای اجرای سیاست های خرد و کلان در حوزه محیط زیست است.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسوولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش می شود مردم حضور فعالانه‌ای در این حوزه داشته باشند چراکه شهروندان جزو سرمایه اجتماعی مهم دولت‌ها هستند و در این راستا خانه‌های محیط زیست می توانند با آگاهی‌ بخشی و گفتمان‌ سازی در این حوزه نقش ایفا کنند.

جدی، با اشاره به اینکه در این خانه‌ها باید محتوای محیط زیستی تولید و انتشار یابد، ادامه داد: انتظار می رود در ایام سال با همکاری تنگاتنگ با اداره محیط زیست، برنامه متنوعی برای تمام اقشار جامعه در این خانه تدوین شود و این سازمان نیز آماده کمک به این خانه هاست.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی محیط زیست در حالت فشار بیش از حد قرار دارد و در وضعیت شکنندگی است، یادآور شد: بخشی از این وضعیت متاثر از اکوسیستم موجود و بخشی دیگر نیز ناشی از برنامه‌های نادرست در سال‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی محیط زیست در حالت فشار بیش از حد قرار دارد و در وضعیت شکنندگی است، یادآور شد: بخشی از این وضعیت متاثر از اکوسیستم موجود و بخشی دیگر نیز ناشی از برنامه‌های نادرست در سال‌های گذشته است.

سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسوولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از نتایج حاصل از این وضعیت، بحران فرونشست زمین است که اگر به همین رویه پیش رود مثل بمب در آینده عمل خواهد کرد.

جدی، با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها دچار پدیده گرد و غبار و ورود ریزگردها ناشی از از خشکی زمین هستند، ادامه داد: این شرایط هم متاثر از تغییرات اکوسیستمی و سیاست‌های نادرست طی سال‌های گذشته در سطح منطقه است.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات و مسایل محیط زیستی باید نگاه به محیط زیست تغییر یابد، اظهار کرد: تصمیمات ما در حوزه محیط زیست نباید مقطعی و محدود باشد زیرا این حوزه مرز ندارد و مسایل بومی تبدیل به بحران ملی و در نهایت جهانی می شود.

جدی، با تاکید بر اینکه دولت و نهادهای عمومی به تنهایی نمی‌توانند محیط زیست را مدیریت کنند، افزود: کشورهای پیشرفته امروز تصدی‌گری را رها کرده و ریل گذاری برای مشارکت مردم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

تشکل های مردم نهاد می توانند با استفاده از ظرفیت خانه محیط زیست شهرداری، مطالبات و مسایل زیست‌ محیطی را مطرح کنند

نایب‌ رییس شورای اسلامی تبریز نیز در این مراسم گفت: تشکل‌های مردم‌ نهاد فعال در حوزه محیط زیست می‌توانند با استفاده از ظرفیت خانه محیط زیست شهرداری، مطالبات و مسایل زیست‌ محیطی را مطرح کنند تا در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.

علی نوای باغبان، افزود: شهرداری و شورای اسلامی تبریز در دوره ششم، خود را پاسخگوی تمامی انتظارات و مطالبات مردم به خصوص در حوزه محیط زیست می‌داند.

وی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز آماده پاسخگویی به مطالبات شهروندان و دوستداران محیط زیست بوده و این مطالبات در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

نایب‌ رییس شورای اسلامی تبریز گفت: تصمیمات مدیریت شهری در ماه‌های اخیر بطور مستقیم و غیرمستقیم در راستای حفاظت از محیط زیست شهری بوده است.

باغبان، با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز برای حفط محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، زمینه بهره‌مندی تاکسیرانان از تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با بهره چهار درصدی را فراهم کرده است، ادامه داد: با مصوبه شورای اسلامی شهر و پیگیری شهردار تبریز یک هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته نوسازی شد و مطابق برنامه اعلام شده و با افزایش تسهیلات نوسازی تا پایان سال ۲ هزار دستگاه دیگر نوسازی می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین اتوبوس‌های شهری با سن بیش از ۱۵ سال و فرسوده، طی فرایندی نوسازی شده و اتوبوس های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده‌اند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تبریز گفت: عنوان تمیزترین شهر ایران در سه ماه اخیر برای تبریز، شاید نتیجه تلاش و فعالیت شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز در حوزه محیط زیست باشد.

باغبان، با اشاره به اینکه مدیریت شهری تبریز امروز خدماتی در خور و شان مردم ارایه می‌دهد، افزود: رویکرد مدیریت شهری تبریز دیگر خدماتی نبوده و شاهد این موضوع بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در سال جاری است که نگاه ویژه‌ای به این مقوله دارد.

در این مراسم، خانه محیط زیست شهرداری تبریز در محل فرهنگسرای شمس تبریزی در باغ فجر به بهره‌برداری رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha