توجه به اقتصاد روستا تنها راه جلوگیری از مهاجرت روستاییان است

تبریز - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته جمعیت روستایی از ۷۰ درصد به ۲۶ درصد کاهش یافته است، گفت: تنها راهکار مقابله با این پدیده توجه به اقتصاد و فعال‌کردن فعالیت‌های اقتصادی در روستا و همچنین ترویج فرهنگ تلاش و کوشش و ارزش‌آفرینی است.

به گزارش ایرنا، محمد کلامی روز چهارشنبه در همایش دهیاران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان به مناسبت روز دهیاری، اظهار کرد: آموزش، مؤلفه اصلی گسترش کسب‌وکارهای جدید در روستاهاست، باید جامعه روستایی را آموزش دهیم تا روستاییان به سمت کسب‌ و کارهای جدید باارزش افزوده بالا بروند و در این صورت است که مهاجرت به شهرها متوقف می شود.

وی با اشاره به این که عملکرد اصلی نظام حمایت، گسترش رفاه، محرومیت‌زدایی، ایجاد عدالت اجتماعی و سیاست‌های فقرزدایی است، گفت: برآیند فعالیت دهیاران و صندوق بیمه روستایی می‌تواند منجر به توسعه و عمران روستایی شود.
وی به نقش اساسی صندوق‌های تأمین اجتماعی در تولید رفاه تأکید کرد و گفت: نتیجه فعالیت صندوق‌های تأمین اجتماعی به ویژه صندوق‌های روستایی و عشایری باید افزایش سطح رفاه در روستا و محیط عشایری باشد و عدالت اجتماعی را بسط داده و به محرومیت‌زدایی منجرشده و رونق اقتصادی را تقویت کند.
معاون استاندار با تأکید بر اینکه باید به محیط کسب‌وکار در روستاها توجه کنیم و آن را از معیشتی و سنتی بودن به سمت ثروت زا بودن سوق دهیم، اظهار کرد: ماحصل کار عشایر و روستا نباید قوت لایموت باشد؛ بلکه ایجاد رفاه و ثروت کند و جذبه‌ای داشته باشد که جوان روستایی در روستایش بماند و به کسب کار بپردازد.
کلامی، نهادسازی در روستا را امری مهم دانست و گفت: در کنار همه اینها نباید نهادسازی فراموش شود، اینکه صرفاً بخواهیم برای کارهای عمرانی از دولت و نهادهای مختلف پول بگیریم، به‌مرور فرهنگ تلاش را در روستا از بین خواهد برد.

وی یا یادآوری اینکه درگذشته امور شهر و روستا باهمت خود مردم انجام می‌شد؛ گفت: بنابراین نباید نهادسازی را در سایه کارهای دولتی از بین ببریم.
وی خطاب به دهیاران تأکید کرد: کار مردم را باید توسط خود مردم انجام دهید و دولت نیز در کنار مردم و دنباله‌رو فعالیت‌های آنها خواهد بود و این‌گونه نباید باشد که دولت تنها بازیگر صحنه روستا باشد.
کلامی به حمایت‌های دولتی از روستاها اشاره کرد و گفت: دولت برای عمران روستاها امکانات خوبی از جمله وام‌های تبصره ۱۸ و ۱۶ و مشاغل خانگی فراهم کرده است که فرمانداران در مورد جذب آنها باید حساسیت به خرج دهند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارای ۲ هزار و ۷۲۹ روستا است و حدود یک میلیون و ۱۳۷ هزار نفر ( ۳۵ درصد) از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند.

از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری مشمول بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در استان، ۲۷۵ هزار نفر معادل ۵۴ درصد تحت پوشش این بیمه هستند.

۱۴ تیرماه مصادف با تصویب قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز دهیاری نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha