دولت سیزدهم از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کند

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از پیام‌رسان های داخلی حمایت می‌کنیم، گفت: پیام‌رسان‌های داخلی شامل ایتا، بله و سروش پلاس مجموعا۴۰ میلیون کاربر فعال یونیک ماهانه و ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «عیسی زارع‌پور» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره ادعای کذب دسترسی به اطلاعات کاربران پیام رسان‌های داخلی، با غیرقانونی دانستن این اقدام، اظهار داشت: براساس فتوای رهبر معظم انقلاب بهره‌برداری از اطلاعات کاربران پیام رسان‌های داخلی حرام است لذا حریم خصوصی کاربران محترم شمرده می‌شود و کاربران پیام رسان‌های داخلی هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وی گفت: بر اساس آمار گوگل آخرین تعداد کاربران فعال روبیکا در یک ماه گذشته بیش از ۴۰ میلیون بوده و به ۴۲ میلیون نفر رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلاف آمار کاربران پیام رسان‌های داخلی بین سازمان امور مالیاتی و وزارت ارتباطات ادامه داد: سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهارات خود را اصلاح و بیان داشته است که"هر اکانت پیام رسان خارجی که بیش از ۵۰۰ هزار فالور داشته باشد مشمول مالیات می‌شود و نمی‌دانم که آیا پیام رسان‌های داخلی هم این تعداد فالور دارند یا خیر". 

به گفته زارع پور استفاده از سکوها و پیام رسان‌های داخلی مشمول مالیات نمی‌شود و این قانون مصوبه مجلس است و دولت نیز آیین نامه مربوطه را تصویب کرده که به پلتفرم‌های داخلی مالیات تعلق نگیرد. 

وی درباره پیامک ها و تماس های تبلیغاتی و گلایه شهروندان در این باره گفت: برخی از این تماس‌ها و پیامک ها آرامش شهروندان را به هم می ریزند لذا به سازمان تنظیم مقررات دستور داده شده تا این تماس‌ها و پیامک های تبلیغاتی بررسی و ضابطه‌مند شود و  کسانی که بر خلاف ضوابط اقدام به تبلیغات می‌کنند شناسایی و با آنها برخورد شود چند روزی است که کارگروهی در این خصوص تشکیل شده و نتایج آن اعلام خواهد شد. 

کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت تشکیل شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده، عنوان کرد: فعالیت  این کارگروه آغازشده و نماینده این وزارتخانه به کارگروه معرفی شده است.

زارع پور درباره سند راهبردی فضای مجازی اظهار داشت: در آن سند راهبردی ۴ تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده دو مورد از این اسناد تهیه شده است و در حال ارسال به مرکز ملی فضای مجازی است. دو مورد دیگر هم اقدامات اولیه برایشان انجام شده  ودر حال برگزاری جلسات آن هستیم و امید است تا پایان تابستان آن دو سند هم تکمیل شوند.

وی افزود: نمایندگان خود را برای شرکت در این کارگروه مرکز ملی فضای مجازی معرفی کرده ایم و امید است این مرکز از ظرفیت‌های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری را نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند.

زارع پور ادامه داد: تلاش می شود از این نقش فرادستگاهی مرکز استفاده کرده و مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: شرکت مخابرات ایران در لایحه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها در سال‌های گذشته وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده و شبکه اشباع است و در برخی ساعات مشکلاتی را به ویژه در تعدادی از استان ها ایجاد کرده است که این موضوعات باید رسیدگی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره موضوع فیلترینگ نیز توضیح داد: این مساله خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است و در کمیته‌ای که وجود دارد دولت سهم عمده ندارد.

زارع پورتصریح کرد: در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی بازنگری در سیاست‌ها و مصادیق فیلترینگ یکی از خواسته‌های رئیس جمهور است و بخشی از گلایه‌های مردم از سرویس‌ها و سایت‌هایی است که به اعتقاد ما هم بلاوجه بسته شده اند، به عنوان مثال گوگل پلی یا مصادیق بازی‌های پرکاربرد و برخی سرویس‌هایی که مردم به آن احتیاج دارند. این موارد باید در این کارگروه بررسی شوند زیرا بخشی از نارضایتی مردم ناشی از اینهاست.

وی ادامه داد: درباره شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم که آنها را مکلف به رعایت و پذیرش قوانین جمهوری اسلامی دانستند و امید است مرکز ملی در قالب همین کارگروه نقش آفرینی داشته باشد و ما اثرات آن را برای کاهش نارضایتی مردم و افزایش سرعت و کیفیت شبکه شاهد باشیم.

وی درباره دولت هوشمند هم خاطرنشان کرد: با هشدار و موعدی که رئیس جمهور مجددا تعیین کردند که البته در قانون هم دستگاه‌ها مکلف شدند که این کار را انجام بدهند، کار پرشتابی آغاز شده است و چند دستگاه معدودی که متصل نشده‌اند کار خودشان را به سرعت انجام می‌دهند.

زارع پور در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد دولت هوشمند نیز با موعدی که رئیس جمهور تعیین کردند و در قانون نیز دستگاه ها مکلف شدند که این کار را انجام دهند، کار پرشتابی شروع شده است. چند دستگاهی که متصل نشده بودند، به سرعت دارند کار خود را پیش می برند. بنده از وزیر علوم نیز مطلع شدم تعداد دانشگاه هایی که متصل شده اند، سه رقمی شده اند. مابقی دستگاه ها نیز در حال انجام این کار هستند. دستگاه ها باید تا پاییز تمام استعلامات خود را به شکل برخط انجام دهند. هیچ مراجعه کننده ای برای گرفتن استعلام نباید از یک اداره به اداره دیگر یا از یک وزارتخانه به یک وزارتخانه دیگر برود.

وی با بیان اینکه دستگاه باید تمام خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند، مطرح کرد: دستگاه ها تکلیف دارند خدمات خود را نیز از طریق این پنجره ارائه کنند. از سوی دیگر باید 20 درصد خدمات خود را هوشمند کنند. این سه تکلیف مهمی است که رسانه ها باید از دستگاه دنبال کنند. موعدهای قانونی وجود دارد. یکی تا آبان، یکی تا آذر و دیگری تا دی است که ان شاءالله این اتفاقات خوب برای مردم رقم بخورد و مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را در استفاده از دولت بچشند. سال گذشته سال پنجره واحد بود و امسال سال افزایش کیفیت خدمات و حذف کاغذ از مراودات بین دستگاهی است که ان شاءالله بتوانیم دولت هوشمند را به معنای واقعی کلمه در سال جاری محقق کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha