۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85160682
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نبرد دشوار مکرون برای استقرار «نظم پایدار» در فرانسه‌ بشدت دچار تفرقه

تهران- ایرنا- گاردین نوشت، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با بزرگترین چالش دومین دوره ریاست جمهوری‌اش مواجه است و برای استقرار «نظم پایدار» در کشوری که بشدت دچار تفرقه و دودستگی شده است، تلاش می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه گاردین با اشاره به چالشی که در نتیجه کشته شدن نوجوان آفریقایی تبار به دست پلیس بروز کرده افزود: امانوئل مکرون روز سه شنبه اعلام کرد صندوقی را برای کمک به بازسازی ساختمان های سوخته شده و خدمات عمومی اختصاص داده است اما این پرسش باقی می ماند که اختلافات اجتماعی و سیاسی در فرانسه تا چه میزان عمیق است.

این روزنامه نوشت: نوجوانان ۱۳ ساله با پلیس در سراسر کشور درگیر شدند. این در حالی بود که صدها ساختمان عمومی به آتش کشیده شد، بیش از ۵ هزار خودرو در آتش سوخت، ۳ هزار و ۴۰۰ نفر دستگیر شدند، تعداد زیادی مدرسه آسیب دید، ۱۵۰ اداره پست مورد حمله قرار گرفت، بیش از ۱۱ هزار آتش سوزی به راه افتاد، ۲ هزار مغازه غارت شد و حدود ۱ میلیارد یورو به کسب و کارها خسارت وارد آمد.

بیش از ۸۰۰ نیروی پلیس زخمی شدند و فقیرترین مناطق کشور تنها با خاکستری از ساختمان ها- از کتابخانه گرفته تا مرکز اجتماعات- مواجه شدند.

نبرد دشوار مکرون برای استقرار «نظم پایدار» در فرانسه‌ی بشدت متفرق

مکرون با مشکلات عدیده ای مواجه است: نخست مساله وجهه ملی. در بحبوحه بی اعتمادی عمیق به سیاست کشور، بحران ها یکی پس از دیگری از اعتراضات جلیقه سبزها در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ گرفته تا تظاهرات میلیونی علیه برنامه مکرون برای افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال، انباشته شده است.

دستور کار دیپلماتیک مکرون نیز تحت الشعاع قرار گرفته است: وی مجبور شد زودتر از موعد اجلاس بروکسل را ترک کند و سفر رسمی به آلمان را به تعویق انداخت. این در حالیست که وی نتوانست از چارلز شاه انگلیس در بحبوحه اعتراضات به سن بازنشستگی استقبال کند.

اختلافات ریشه دار در سیاست فرانسه اکنون بیش از هر زمان دیگری عمیق به نظر می رسد. از زمانی که حزب میانه رو ماکرون اکثریت کلی خود را در پارلمان در انتخابات قانونگذاری ۲۰۲۲ از دست داد، توانایی دولت برای تصویب قوانین محدود شده است.

روز سه شنبه، وقتی مکرون با بیش از ۲۵۰ شهردار که در شهرها و مناطق خود با تخریب گسترده در جریان اعتراضات مواجه شده بودند دیدار کرد؛ درخواست آنها برای کمک، اختلافات عمیق سیاسی را برجسته کرد.

یک مقام دولتی گفت که مکرون اکنون می‌خواهد «با دقت» به سخنان سیاستمداران حاضر در صحنه گوش کند و سعی می کند دلایل پیچیده ناآرامی‌ها را قبل از ارائه پیشنهادها درک کند.

اولویت فوری او در روزهای آینده، بازگرداندن چیزی است که منبع دولتی مذکور آن را «نظم پایدار» خواند. بیش از ۴۵ هزار افسر پلیس در شبانه روز به گشت زنی می پردازند و هنوز اوضاع کاملا آرام نشده است. مکرون از روی عمد برخلاف اتفاقات سال ۲۰۰۵ هنگامی که دو جوان فرانسوی کشته شدند، وضعیت فوق العاده اعلام نکرد. این دو جوان از ترس پلیس در پست برق منطقه کلیشی سو-بوآ مخفی شده بودند که در اثر برق گرفتگی جان باختند.

فعالان حقوق بشر از دولت می خواهند به درخواست سخنگوی راوینا شَم داسانی (Ravina Shamdasani) سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، توجه کند. وی درباره شلیک پلیس فرانسه گفته بود «اکنون وقتش رسیده که کشور به طور جدی به مسائل نژادپرسیتی و تبعیض نژادی در اجرای قوانین رسیدگی کند.»

به گفته گروه های حقوق بشر، دولت فرانسه برعکس مدعی است که تنها یک مامور پلیس به قوانین احترام نگذاشته و مشکل بی قانونی نظام‌مند در بین پلیس وجود ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha