انتشار بوی نامطبوع در روستای ایبک‌آباد اراک اهالی را به ستوه آورده است

اراک - ایرنا - ایبک‌آباد روستایی با بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در دهستان مشهد میقان است که مدت‌هاست انتشار بویی نامطبوع از شهرک صنعتی، اهالی این روستا را آزرده می‌کند و باعث گلایه و شکایت مردم شده است.

به گزارش ایرنا، روستای ایبک‌آباد در ۱۵ کیلومتری شمال اراک و در مسیر این شهر به فرمهین واقع شده است و به واسطه نزدیکی این روستا به شهر اراک، به نوعی مهاجرت معکوس در این روستا شکل گرفته و برخی شهروندان اراکی با خرید زمین مسکونی اقدام به ساخت منزل و سکونت در این روستا کرده‌اند.

به همین دلیل جوانان روستا نیز هیچ تمایلی به مهاجرت به شهر اراک ندارند و در همان روستا تشکیل خانواده داده و در خانه پدری و یا تهیه ملک مستقل ساکن شده‌ و بیشتر در بخش دامداری و پرورش گوساله پرواری فعالیت می‌کنند.

شهرک صنعتی روستای ایبک‌آباد در اواخر دهه ۷۰ و در مجاورت این روستا راه‌اندازی شد و اکنون ۳۷۳ واحد صنعتی در این شهرک فعال هستند و به گفته یکی از اهالی روستای ایبک‌آباد، حدود ۱۰۰ جوان این روستا در واحدهای تولیدی این شهرک اشتغال دارند که این مهم نیز دلیل بسیار محکمی برای عدم تمایل جوانان روستا به مهاجرت به شهر اراک است.

از چند سال گذشته اما فعالیت چند شرکت تولید کننده بهداشت و سلامت اهالی را به مخاطره انداخته است که پیگیری برای حل این مشکل خواسته اهالی روستاهای همجوار قطب صنعتی ایبک اباد است.

بوی نامطبوعی که از قطب صنعتی ایبک آباد منتشر می‌شود به حدی است که اهالی از هنگام غروب تا طلوع آفتاب تا شعاع ۲ کیلومتری شهرک صنعتی ایبک‌آباد امکان ایستادن در فضای باز را ندارند.

یکی از اهالی روستای ایبک‌آباد به خبرنگار ایرنا گفت: بوی نامطبوعی که از شهرک صنعتی منتشر می‌شود موجب مشکلات تنفسی شدید، سرگیجه و حالت تهوع برای اهالی ایجاد کرده است.

«سید علی دهلقی» افزود: مدتی قبل چند نفر از کارکنان این شرکت نیز دچار مسمومیت شدید شدند و به واقع این واحد تولیدی، زندگی چندین هزار نفر را به مخاطره انداخته زیرا بوی بد ناشی از آن روستاهای همجوار مانند مسن‌آباد، حرآباد، داودآباد، ابراهیم آباد و مشهد میقان را نیز فراگرفته است.

وی بیان کرد: تولید و کسب درآمد بالا در این شرکت به چه قیمت جان اهالی روستای ایبک‌آباد و روستاهای همجوار است و متاسفانه مسئولان نیز هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده‌اند و اصلا نمی‌دانند روزگار بر مردم این منطقه چگونه سپری می‌شود.

دهلقی اظهار کرد: اهالی روستای ایبک‌آباد چندین بار تصمیم به تجمع و بستن جاده اراک - فرمهین را داشتند که به دلایل مختلف نخواستند آب در آسیاب دشمن بریزند اما در مقابل انتظار داشتند مسئولان برای حل این مشکل گامی اساسی بردارند.

این جوان روستای ایبک‌آباد اضافه کرد: علاوه بر اهالی روستای ایبک اباد، سایر شرکت‌های تولیدی شهرک صنعتی نیز از دست شرکت اکسیرپویان به ستوه آمده‌اند و کار و فعالیت آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

دهلقی عنوان کرد: نه تنها مشکلات این واحد کم نمی‌شود بلکه به دنبال توسعه آن نیز هستند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

انتشار بو در ایام تعطیل بیشتر می‌شود

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: بوی نامطبوع در ایام تعطیل بیش از سایر ایام است و امسال اهالی در ایام شب‌های ماه محرم و صفر نتوانستند در فضای باز عزاداری کنند زیرا امکان آن به هیچ وجه وجو نداشت.

«اسدالله تقوایی راد» افزود: بیشترین ساعت فعالیت این شرکت در سایر ایام نیز از ۱۲ شب تا ۶ صبح است و همین امر باعث شده اهالی خواب نداشته باشند و مدام حالت‌های گازگرفتگی بر مردم ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: چرا مسئولان امر به داد اهالی این منطقه نمی‌رسند، لااقل یک شب را در روستای ایبک‌آباد بمانند ببینند که مردم چه وضعیتی دارند.

برخی ساکنان روستای ایبک‌آباد به دنبال مهاجرت به اراک هستند

یکی دیگر از اهالی روستای ایبک‌آباد گفت: مردم این منطقه به دنبال مهاجرت هستند زیرا به واقع انتشار بو زندگی آنها را نابود کرده و نمی‌توانند در روستا بمانند.

«علی بابایی» افزود: به دلیل وضعیت پیش آمده برای این روستا متقاضی هم برای خرید املاک وجود ندارد و مردم این منطقه در حال دست و پا زدن هستند و کاری هم نمی‌توانند انجام دهند.

وی بیان کرد: تاکنون چندین بار محیط زیست درخواست مهر و موم این واحد را داده است اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

انتشار بوی نامطبوع در روستای ایبک‌آباد اراک اهالی را به ستوه آورده است

بوی نامطبوع در روستای ایبک‌آباد خون اهالی را به جوش آورده است

رییس شورای روستایی ایبک‌آباد اراک هم گفت: بوی نامطبوع شهرک صنعتی ایبک‌آباد خون اهالی را به جوش آورده است.

«عباس آقابیگلویی» افزود: این بو دیگر برای اهالی منطقه قابل تحمل نیست و کشنده است و در مقابل مسئولان هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی بیان کرد: بوی نامطبوع تنها منطقه ایبک‌آباد را درگیر نکرده بلکه روستاهای اطراف را هم در برگرفته اما بیشترین بود و خسارت نصیب روستای ایبک‌آباد شده است.

رییس شورای روستایی ایبک‌آباد اراک ادامه داد: بارها اهالی منطقه تصمیم به تجمع و بستن جاده کرده‌اند اما به منظور اینکه خوراکی به رسانه‌های معاند داده نشود جلوی این کار گرفته شده اما صبوری اهالی هم تاکنون جوابی نداده و کوچکترین اقدامی صورت نگرفته است.

آقابیگلویی اظهار کرد: مشکلات اهالی در قالب نامه به رئیس جمهور و تمام مسئولان مربوطه ارسال شده و تمام در بایگانی‌ها موجود است و چند روز گذشته به عنوان آخرین نامه درخواستی به استاندار مرکزی ارسال شده و منتظر پاسخ آن هستیم.

وی بیان کرد: چرا باید جان اهالی این روستا و روستاهای اطراف فدای تولید این کارخانه شود و هیچ فردی هم پاسخگو نباشد؟

محیط زیست اطلاعات شفافی از فعالیت واحدهای آلاینده ایبک‌آباد ارایه نمی‌دهد

مدیرعامل موسسه زیست‌محیطی سبزاندیشان اراک گفت: در شهرک صنعتی ایبک‌آباد ۲ واحد الکل‌سازی و یک واحد تولیدکننده مواد نفتی وجود دارد اما شفافیت فعالیت کاری آنها مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام است.

«حمید اخوان» افزود: محیط زیست استان مرکزی در این خصوص فعالیت این واحدها اطلاعات شفافی را ارایه نمی‌دهد.

وی بیان کرد: انتظار است نشستی با حضور رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در خصوص بررسی روند اقدامات زیست‌ محیطی و بهداشت و درمان در خصوص معضلات و آسیب‌های ناشی از فعالیت این واحدها ارایه شود.

اخوان اظهار کرد: تشکل‌های زیست محیطی برای پرداختن به مشکلات زیست محیطی واحدهای الکل‌سازی و شرکت تولید کننده موادنفتی ایبک‌آباد که منجر به نارضایتی و گله‌مندی مردم ساکن در این روستا شده، نیازمند اطلاعات دقیق و شفاف است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی تشکل‌های مردمی در این راستا نمی‌توانند مطالبه‌گری مشخص و اعتراض داشته باشند، زیرا هرگونه بی‌اطلاعی و اعتراض بدون دلیل می‌تواند تبعات حقوقی در پی داشته باشد.

مدیرعامل موسسه زیست محیطی سبزاندیشان اراک اضافه کرد: تشکل‌های فعال زیست محیطی آمادگی حضور در بازدیدهای میدانی محیط زیست در شهرک صنعتی ایبک‌آباد را دارند.

انتشار بوی نامطبوع در روستای ایبک‌آباد اراک اهالی را به ستوه آورده است

محیط زیست استان مرکزی وظایف خود را در قبال شرکت های قطب صنعتی انجام داده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این خصوص گفت: مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی شهرک صنعتی ایبک‌آباد اراک با جدیت دنبال می‌شود.

«یوسف یوسفی» افزود: در این شهرک صنعتی ۲ واحد الکل‌سازی فعالیت دارند که پساب آنها به محیط رها می‌شود و در این خصوص پیگیری‌های قضایی لازم صورت گرفته و نشستی مشترک با شرکت شهرک‌ها و واحدهای الکل‌سازی برای حل مشکل برگزار شد.

وی بیان کرد: واحدهای الکل‌سازی در این نشست مشکل گاز را مطرح کردند و اعلام کردند در صورت تامین این انرژی و اجرای بخش توسعه، می‌توانند پساب واحدهای خود را مدیریت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: یکی از واحدهای الکل‌سازی مستقر در این شهرک با نام شرکت اتحاد شیمی، متعهد شده سیستمی را تعبیه کند تا پساب را تبخیر و تقلیل کند که در نهایت آن، درجه آلودگی کاهش پیدا می‌کند.

یوسفی اظهار کرد: این شرکت در این راستا از صندوق ملی محیط زیست نیز وامی را دریافت کرده تا این سیستم را راه‌اندازی کند اما این طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد متوقف شده و این امر مجدد به سیستم قضایی اعلام شده است.

وی گفت: اگر این سیستم به زودی اجرایی شود نه تنها در کاهش معضلات زیست محیطی موثر است، بلکه می‌توان از پساب ناشی از فعالیت این واحد صنعتی، یک کود شیمیایی نیز تهیه کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: شرکت الکل سازی دیگر با نشان «جهان الکل طب اراک» است که این واحد نیز مقرر بود طرح توسعه‌ای را اجرا کند تا از پساب‌های خود محصول جدیدی ایجاد کند اما مهمترین مشکل را بحث گاز اعلام کرد که پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفته و گویا این مهم حل شده است.

یوسفی اظهار کرد: اما مهمترین مشکل اهالی منطقه ایبک‌آباد از انتشار بوی بد و نامطبوع است که لازمه این کار نیازمند ابلاغ استاندارد بو است.

یوسفی عنوان کرد: دستورالعمل قانونی استاندارد بو در کشور وجود ندارد اما استانداردهایی در حال تدوین است که منتظر آن هستیم و امید است به زدودی ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: انتشار بوی نامطبوع در روستای ایبک‌آباد همیشگی نیست و در برخی ایام و بیشتر در شب استشمام می‌شود که امید است با ابلاغ استاندارد بو بتوان چاره‌اندیشی لازم برای اهالی این منطقه داشت.

انتشار بوی نامطبوع در روستای ایبک‌آباد اراک اهالی را به ستوه آورده است

رفع مشکلات زیست‌محیطی ایبک‌آباد با جدیت دنبال می‌شود

فرماندار اراک هم گفت: اهالی شهرک ایبک آباد گله‌مندی‌هایی از فعالیت‌ واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی این منطقه دارند که این موضوع با جدیت در دست بررسی است.

«امیر هادی» افزود: محیط زیست اقدامات قانونی خود را در خصوص فعالیت واحدهای الکل‌سازی، شرکت تولید کننده مواد نفتی و مشکل فاضلاب شهرک صنعتی انجام داده و در این راستا کوتاهی صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: پرونده‌هایی نیز در مراجع قضایی اراک در خصوص مشکلات زیست محیطی شهرک صنعتی ایبک آباد تشکیل و در حال بررسی است که نتایج آن اطلاع رسانی می‌شود.

فرماندار اراک ادامه داد: اهالی روستای ایبک آباد بدانند مسئولان به جد پیگیر رفع مشکلات زیست محیطی این منطقه هستند و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha