۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۷:۳۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85159915
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چشم‌انداز روشن شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی با اجرای چهار طرح

بجنورد- ایرنا- تصویب ۵۲۹ میلیارد تومان اعتبار برای چهار پروژه شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان‌شمالی گام بزرگی است که دولت در سفر سال گذشته به استان برداشت و با گذشت یکسال این طرح‌ها با پیشرفت مناسبی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره‌برداری دارند که میزان اشتغالزایی آن‌ها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه‌گذاری در این واحدها نیز هشت هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

رسیدگی به مشکلات این نواحی صنعتی در سفر دوم تیرماه ۱۴۰۱ هیات دولت به خراسان شمالی در اولویت قرار گرفت و اجرای چهار مصوبه با ۵۲۹ میلیارد تومان اعتبار تنها بخشی از برکات این سفر به شمار می‌رود.

احداث چهار پست برق، تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، اجرای تصفیه خانه فاضلاب و تامین آب شهرک صنعتی اسفراین بعد از سفر رییس جمهور در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۵۵ میلیارد تومان از این اعتبار برای اجرای این چهار مصوبه هزینه شده است و این طرح‌ها در مجموع ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا سه سال آتی به بهره برداری می‌رسند.

اگرچه با اجرای این چهار مصوبه بسیاری از مشکلات صنایع در استان برطرف می‌شود ولی تامین برق از دیگر نیازها است و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی برای فعالیت خود نیاز به ۲۰۰ مگاوات برق دارند که ۱۰۰ مگاوات تامین شده و ۱۰۰ مگاوات برق دیگر نیز باید تامین شود.

چشم‌انداز روشن شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی با اجرای چهار طرح

برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی

اجرای چهار پست برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از مهمترین مصوبه های سفر دولت به استان بود که به سرانجام رسید و با اقدامات انجام شده تا پایان امسال ۵۰ مگاوات برق مورد نیاز شهرک های صنعتی استان تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در این خصوص گفت: در سفر دولت به استان اختصاص ۳۵۴ میلیارد تومان برای تکمیل و احداث پست‌های فوق توزیع شهرک‌های صنعتی فاروج- شیروان- گرمه و منطقه ویژه اقتصادی بجنورد مصوب شد.

محمد علی نوایی تصریح کرد: ۴۰ درصد از این اعتبارات توسط برق منطقه‌ای، ۳۰ درصد توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و ۳۰ درصد از منابع استانی تامین می شود.

وی عنوان کرد: طرح‌های برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی استان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن ۱۶۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی اضافه کرد: اکنون اعتبارات سفر دولت به استان در زمینه برق رسانی به شهرک های صنعتی استان از جمله پروژه ساخت چهار پست برق، اجرای شبکه برق ناحیه صنعتی جرگلان، اجرای فیدر اختصاصی(کابل الکترونیکی یا مجموعه از هادی های الکتریکی است که می توانند برق را از یک منبع بزرگ تر به یک یا چند منبع کوچک تر ارسال کنند) و خط انتقال برق برای واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی مانه و سملقان در دست اجرا است.

وی ادامه داد: برای این طرح‌ها تاکنون ۱۱ میلیارد تومان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی، ۳۵ میلیارد تومان توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ۴۰ میلیارد تومان به وسیله شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان هزینه شده است.

چشم‌انداز روشن شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی با اجرای چهار طرح

اجرای تصفیه‌خانه

احداث تصفیه خانه شهر های صنعتی استان از دیگر مصوبات است که تاکنون چهار میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده و طرح ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مابقی اعتبار نیز تا سه سال آینده تزریق و این طرح نیز اجرا می شود.

نوایی درباره اجرای تصفیه خانه و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهرک های صنعتی استان نیز گفت: در این زمینه ۶۰ میلیارد تومان برای احداث و تکمیل تصفیه خانه و تاسیسات جمع‌آوری فاضلاب شهرک های صنعتی فاروج، شیروان و اسفراین مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی افزود: تامین اعتبار این پروژه در دستور کار قرار دارد و در سه سال آتی به بهره برداری می رس، این طرح حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۵۰ درصد از این اعتبار توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و مابقی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می شود.

وی یادآور شد: برای این پروژه تاکنون چهار میلیارد تومان هزینه شده است و طرح به خوبی در حال انجام است.

چشم‌انداز روشن شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی با اجرای چهار طرح

اجرای زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

تنها منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی با گستره ۳۵۰ هکتار در بجنورد تعریف شده که مرحله نخست آن ۴۹ هکتار وسعت دارد و در دهه فجر سال ۹۷ به بهره برداری رسید و نیاز دارد تا زیرساخت های این منطقه تکمیل شود.

تکمیل زیرساخت‌های این منطقه پیشرفت بسیار مناسب در مدت یکسال گذشته داشته و ۸۷ میلیارد تومان از اعتبارات سفر در این طرح هزینه شده است.

نوایی ادامه داد: در سفر دولت به استان ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی استان مصوب شد که در این زمینه در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۱ میلیارد تومان و امسال نیز ۱۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: ۶۰ درصد از این اعتبار توسط شرکت شهرک های صنعتی و ۴۰ درصد سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی بیان کرد: این اعتبار برای اقداماتی از جمله احداث ۲۳ واحد کارگاهی، اجرای پروژه های آبرسانی و برق رسانی، اجرای شبکه توزیع گاز، احداث ساختمان اداری و آتش نشانی و ساختمان سردرب هزینه شد.

وی درباره کارکرد کارگاه ها گفت: این کارگاه‌ها جهت فعالیت‌های صنعتی ساخته شده و با اولویت واحدهای دانش بنیان تا ۲ ماه آینده واگذار خواهند شد.

نوایی در بخش دیگر سخنان خود درباره میزان مصرف آب در صنایع گفت: اکنون ۷۰ درصد از آب مورد نیاز صنایع در شهرک های صنعتی استان تامین شده است و در این زمینه شهرک صنعتی شماره سه بجنورد، ناحیه صنعتی شهید محمدزاده گرمه، شهرک صنعتی شیروان، منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، ناحیه صنعتی عباس آباد و ناحیه صنعتی مهمانک با مشکل تامین آب روبرو هستند.

وی افزود: در این زمینه اقدامات از جمله حفر چاه آب در شهرک‌های صنعتی شیروان و شهرک شماره سه و ناحیه صنعتی شهید محمدزاده، آبرسانی به ناحیه صنعتی غلامان و جرگلان در دست اجرا است.

چشم‌انداز روشن شهرک‌های صنعتی خراسان‌شمالی با اجرای چهار طرح

آبرسانی به شهرک صنعتی اسفراین

شهرستان اسفراین یک شهرک دارد و ناحیه صنعتی بام، صفی آباد و عباس آباد در آن شهرستان فعال است و با دارا بودن ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر قطب صنایع استان خراسان شمالی محسوب می شود.

مجتمع صنعتی فولاد اسفراین بزرگترین تولید کننده فولاد آلیاژی‌ در خاورمیانه و شرکت لوله گستر اسفراین تنها تولید کننده لوله های بدون درز مورد استفاده در صنایع نفت وگاز در کشور تولید می کند.

شرکت های صنعتی آذین فورج و فولاد آلیاژی کیمیا صبا اسفراین نیز بزرگترین شرکت های صنعتی بخش خصوصی خراسان شمالی در شهرک صنعتی اسفراین قرار دارند.

آبرسانی به این شهرک از دیگر مصوبات سفر رییس جمهور است که تاکنون اجرایی نشده است و با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.

نوایی با اشاره به اینکه برای اجرای خط انتقال آب به شهرک صنعتی اسفراین در سفر دولت تامین ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد، گفت: این طرح هنوز اجرایی نشده است و آبرسانی به این شهرک از سد بیدواز تا سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: ۵۰ درصد از این اعتبار توسط شرکت شهرک های صنعتی و ۵۰ درصد به وسیله صنایع فولاد اسفراین تامین می شود.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha