فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر سبب صرفه‌جویی ۹۰ میلیون بشکه نفت شد

اردبیل - ایرنا - معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: فعالیت نیروگاه بوشهر، سبب صرفه‌جویی در مصرف بالغ بر ۹۰ میلیون بشکه نفت طی ۱۱ سال شده است، یعنی اگر به جای آن، نیروگاه فسیلی داشتیم، معادل ۹۰ میلیون بشکه نفت باید مصرف می‌کردیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پژمان شیرمردی روز سه‌شنبه در آئین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان انرژی اتمی کشور و دانشگاه محقق اردبیلی در این مرکز علمی اظهار کرد: نخستین نیروگاه هسته‌ای کشور در سال ۹۰ با ظرفیت یک‌هزار مگاوات وارد مدار برق شد و بعد از ۲ سال فعالیت آزمایشی، در سال ۹۲ به طور رسمی نقش خود را در تامین بخشی از برق کشور ایفا کرد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های نیروگاه‌های هسته‌ای این است که بعد از اینکه سرمایه‌گذاری‌های اولیه انجام گرفت، در مراحل بعدی هزینه‌های جاری کمتری دارد و کارهای علمی و تولیدی مهمی در آنها برای خدمت به جامعه صورت می‌گیرد.

شیرمردی تاکید کرد: به خاطر داشته باشیم نیروگاه‌های فسیلی آلاینده‌های زیست محیطی تولید می‌کنند و از آنجایی‌که سال ۲۰۵۰ در جهان به عنوان سال بدون کربن مطرح می‌شود، باید به سرعت به سمت افزایش نیروگاه‌های برق هسته‌ای حرکت کنیم و یکی از روش‌های تامین انرژی در آینده جهان، استفاده از راکتورهای هسته‌ای است.

تولید کیت غربالگری نوزادان در سازمان انرژی اتمی

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: ایران از معدود کشورهای تولیدکننده آب سنگین در جهان است و از کاربردهای مهم آن، کندکنندگی و خنک کنندگی راکتورهای هسته‌ای و تولید مواد شیمیایی مختلف با کاربری‌های دارویی و صنایع الکترونیک است و در این راستا کیت‌های غربالگری نوزادان نیز در ایران تولید شده است.

شیرمردی افزود: غربالگری نوزادان در بدو تولد برای تشخیص بیماری‌های متابولیکی ضروری است و وجود این بیماری‌ها در آینده هزینه‌هایی برای خانواده‌ها تحمیل می‌کند، بنابراین تولید کیت غربالگری نوزادان با تکیه بر دانش هسته‌ای از توفیقات سازمان انرژی اتمی است.

سالانه ۱۰تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه ملی در حوزه کشاورزی از بین می‌رود

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با اشاره به کاربردهای دانش هسته‌ای در بخش کشاورزی و امنیت غذایی اظهار کرد: امروزه در دنیا حدود ۸۰۰ میلیون نفر دچار سوء تغذیه هستند که بخش مهمی آنها در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند و بپرتوها می تواند در این زمینه نقش بسیار موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌کنیم که متاسفانه طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تلفات کشاورزی داریم.

شیرمردی گفت: به عبارت دیگر سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه ملی بخاطر تلفات حوزه کشاورزی از بین می‌رود و یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرتوهای هسته‌ای، بعد از برداشت محصولات و حذف آفات تولیدات کشاورزی است و آفات معمولا یا حشره‌ای هستند و یا میکروارگانیزم‌ها را شامل می‌شوند که پرتوهای گاما برای رفع هر ۲ مشکل موثر است.

این کارشناس صنعت هسته‌ای ادامه داد: در استفاده از این پرتوها، مقدار یا دز پرتوها باید محاسبه شود و هر ماده غذایی و آفت آن باید مقدار پرتو خود را داشته باشد و از سوی دیگر، مقاومت کپک‌ها و برخی حشرات نسبت به پرتوها بیشتر است و در این بین باید محاسباتی صورت بگیرد.

به گفته او ، در حوزه تولید سیب‌زمینی، پیاز و سیر، برخی استان‌ها نظیر اردبیل مطرح هستند و اردبیل، رتبه دوم این تولیدات را در کشور دارد و با استفاده از پرتوها می‌توانیم مدت زمان جوانه زنی سیب‌زمینی را به تاخیر بیاندازیم و این امر در امنیت محصول، تنظیم زمان عرضه به بازار و زمان صادرات آن بسیار مهم است.

وی افزود: پرتوها مدت زمان رسیدن برخی میوه‌ها مانند انبه و موز را نیز به تاخیر می‌اندازند . در این زمینه آمریکا در تولید محصولات کشاورزی در پاکستان و هند سرمایه‌گذاری کرده و سامانه پرتودهی در آن کشورها را راه‌اندازی کرده و محصولات آنها را خریداری کرده و میوه‌ها را برای اینکه سالم به مقصد برسند، پرتودهی می‌کند.

بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری پرتوهای اتمی در کشاورزی، صنعت وسلامت

شیرمردی اضافه کرد: امروز بازار کاربرد پرتوهای اتمی در بخش کشاورزی، صنعت و سلامت در دنیا بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است و قبل از کاشت محصول می‌توان پرتودهی برای بذرها انجام داد و امکان کار روی محصولات هیبریدی و ارقام مقاوم با تنش‌های محیطی و دارای بهره‌وری بالا نیز وجود دارد.

وی گفت: برای تولید برنج احمدی روشن، پنبه مقاوم در برابر شوری و گل‌های زینتی کار می‌شود و در دوره داشت محصولات نیز می‌توان کارهای خوبی انجام داد و البته آثار آفت کش‌ها و مواد سمی که در همه جای دنیا حتی در غذا نیز یافت می‌شود و ما نیز درگیر آن هستیم و استفاده از آفت کش‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر است از مشکلاتی است که با دانش هسته‌ای برطرف می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: امروزه حوزه هسته‌ای تکنیک عقیم‌سازی حشرات را ارائه داده است و با کاربرد این تکنیک می‌توان بدون استفاده از مواد شیمیایی، میزان آفات در مزارع را کاهش داد و برای مگس مدیترانه این کار صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم به کل کشور تعمیم داده شود.

تجهیزات پزشکی با پرتوهای اتمی استریل می‌شود

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با اشاره به کاربرد رادیوداروها در حوزه سلامت کشور گفت: بسیاری از بیماری‌های با ام آر آی قابل تشخیص نیستند اما وقتی رادیو دارو را به بدن بیمار تزریق می‌کنیم، تومور را شناسایی کرده و وارد آن می‌شود و با اشعه‌هایی که دارد، اطلاعات مفیدی برای درمان ارائه می‌کند.

شیرمردی ادامه داد: امروز در حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها داروهای مهمی نظیر ید ۱۳۱ که در کنترل و پرکاری تیروئید مهم است و در حوزه استریل‌سازی تجهیزات پزشکی نیز خیلی از کالاهای یکبار مصرف پزشکی با استفاده از پرتوها استریل می شوند و تلاش می‌کنیم سهم استریل‌سازی تجهیزات پزشکی با استفاده از پرتوها افزایش یابد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این در پرتودهی محصولات نفتی و افزایش مقاومت پلیمرها کارهای علمی خوبی انجام داده‌ایم و برای ساخت پلیمرهای حوزه سلامت برای پوشش دادن زخم‌هایی مانند جراحت‌های دیابتی کارهایی صورت گرفته است و براری تولید لاستیک ماشین و پرتودهی نفت به منظور سبک‌سازی نفت سنگین، پرتودهی المان‌های الکترونیکی و سنگ‌های ساختمانی و تغییر رنگ و ایجاد ارزش افزوده آنها کارهایی صورت می‌گیرد.

دانشگاه محقق اردبیلی آغازگر همکاری با سازمان انرژی اتمی باشد

معاون سازمان انرزی اتمی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان مرکز علمی مادر، می‌تواند شروع کننده همکاری با سازمان انرژی اتمی باشد و با این دانشگاه می‌توانیم سه تا چهار مدل همکاری تعریف کنیم. همانطور که در تبریز مرکز تحقیقات مشترک راه‌اندازی کرده‌ایم، در دانشگاه محقق اردبیلی نیز برای مبادله طرح‌های پیشنهادی آمادگی لازم را داریم تا بخشی از آن در سازمان انرژی اتمی و بخشی دیگر در دانشگاه انجام شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مشترک و داشتن دانشجوی مشترک نیز می‌تواند جزو همکاری‌ها باشد ،گفت: حدود ۲۵۰ عضو هیات علمی در سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند و سازمان انرژی اتمی می‌تواند برای استادان جوان این دانشگاه دوره‌های علمی برگزار کند.

وی افزود: در حوزه کار صنعت نیز طی گفت و گو با استاندار اردبیل، چند فضای کاری نظیر گیت‌های بازرسی ساخت سازمان انرژی اتمی برای این استان مرزی، پرتودهی سامانه صنعتی بر پایه امواج یون‌ساز ساخت سازمان انرژی اتمی مطرح شد و نشست امروز، مقدمه‌ای برای انجام کارهای بزرگ آینده است.

به گزارش ایرنا در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری فناورانه در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و سلامت بیم سازمان انرژی اتمی کشور و دانشگاه محقق اردبیلی منعقد شد.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha