۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85159539
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه غربی: شبح ترامپ بر اروپا سایه افکنده است

۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷
کد خبر: 85159539
رسانه غربی: شبح ترامپ بر اروپا سایه افکنده است

تهران- ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت: بسیاری از تصمیم گیرندگان سیاسی اروپا تصدیق می‌کنند که آمادگی پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ را نداشتند؛ آنها اکنون قصد دارد از تکرار این اشتباه خود جلوگیری کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، فایننشال تایمز افزود: آگاهی از این که دونالد ترامپ ممکن است در انتخابات سال ۲۰۲۴ بازگردد، با این موضوع که باید چه اقدامی برای آن انجام داد، متفاوت است. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت می یابد که دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، احتمالا رادیکال تر و غیرقابل پیش بینی تر از دوره نخست آن خواهد بود.

در اروپا، بیشترین ترس و انتظارات از روی کار آمدن ترامپ، تغییر ناگهانی در سیاست آمریکا در قبال اوکراین است. ترامپ مدعیست می تواند یک روزه جنگ اوکراین را پایان دهد. وی در دوران ریاست جمهوری اش سابقه خصومت با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را داشته است. دولت کی یف نتوانست با تلاش های او برای دخالت دادن هانتر بایدن پسر رئیس جمهوری کنونی آمریکا در پرونده فساد همکاری کند.

رسانه غربی: شبح ترامپ بر اروپا سایه افکنده است

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو به سرکردگی آمریکا، به طور جداگانه اعلام کرده «هر اقدام ممکن را انجام خواهد داد» تا به پیروزی کی یف در جنگ کمک کند. اما اگر ترامپ اوکراین را به سبک افغانستان از کمک مالی محروم کند، اروپایی ها نمی توانند به اندازه کافی برای سرپا نگه داشتن اوکراین به این کشور کمک مالی کنند. این امر هچنین بشدت حمایت مالی را که اوکراین به آن وابستگی است، کاهش می دهد.

فایننشال تایمز با اشاره به سیاست های به گفته این رسانه «پوپولیستی» دولت لهستان و سخنرانی های مهم ترامپ در پایتخت آن ورشو نوشت: دولت لهستان از جناح راست افراطی خاطره خوبی از ترامپ در ذهن دارد. ناسیونالیسم محافظه‌کار و بومی‌گرایی حزب عدالت و قانون (PiS) کاملاً با ایدئولوژی مشاوران کلیدی ترامپ مانند استفان میلر مطابقت دارد. اما این وابستگی عقیدتی به ترامپ ممکن است چشم این کشور را به روی خطرات ناشی از توقف ناگهانی حمایت آمریکا از اوکراین ببندد. این امر کشورهای نزدیک به روسیه مانند لهستان را در شرایط دشوار قرار دهد. اگر ترامپ کمک مالی به کی یف را محدود و آنچنان که بارها گفته به ناتو مظنون باشد ترس و نگرانی شدید امنیتی در اروپا حاکم خواهد شد و این امر انگیزه جدیدی را در روسیه ایجاد خواهد کرد.

در طول دوره دوم ریاست جمهوری، ترامپ اروپا را وادار خواهد کرد به نوعی «استقلال راهبردی» خود از آمریکا را همچنان که امانوئل مکرون از مدتها پیش خواسته است، حفظ کند. اما این تغییر رویکرد هم زمان بر است و هم پول می خواهد که اروپا در مورد هر دوی این عناصر دچار ضعف است.

احتمال این که اروپا در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ دچار بحران امنیتی شود با این حقیقت تقویت می شود که طیفی از جمهوریخواهان آمریکایی چنین استدلال می کنند که آمریکا باید همه منابع خود را برای مقابله با چالش چین متمرکز کند و اروپا را برای مقابله با تهدید به مراتب کمتر از سوی روسیه به حال خود بگذارد.

دولت های بایدن و ترامپ سیاست های مقابله جویانه مشابهی را در قبال چین بکار بسته اند و محدودیت هایی را در تجارت و تقویت ائتلافات آمریکا در آسیا اعمال کرده اند. یک سیاستمدار چینی در این زمینه گفت پکن درباره نامزد پیروز در انتخابات آینده آمریکا بی تفاوت است زیرا هر کسی که پیروز شود سیاست های آمریکا تغییری نمی کند.

فایننشال تایمز با اشاره به دمدمی مزاج بودن ترامپ نوشت: اگر او حضور امنیتی آمریکا در آسیا، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا را تضعیف کند جهان با یک بلاتکلیفی امنیتی مواجه خواهد شد که یکی از واکنش های احتمالی به این وضعیت توسعه سلاح های هسته ای خواهد بود و دیگری حرکت در جهت مخالف و به سمت مماشات با چین.

این گزارش خاطرنشان کرده احتمالا برخی مقامات و کشورها مانند ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از بازگشت ترامپ به کاخ سفید استقبال خواهند کرد. بی‌تفاوتی ترامپ به نگرانی ها از نقض حقوق بشر و نقاط ضعف او، وی را به یک انتخاب محبوب در ریاض، تل آویو و بوداپست تبدیل کرده است.

رسانه غربی: شبح ترامپ بر اروپا سایه افکنده است

با این حال، لفاظی های خود ترامپ حاکی از آن است که او بیش از دنیای خارج، به دنبال انتقام از دشمنان داخلی خود است.

دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ممکن است باعث فرو رفتن دولت آمریکا در هرج و مرج شود زیرا کاخ سفید به دنبال پاکسازی «عمیق» دولت و قرار دادن وفاداران جدی ترامپ در نهادهای کلیدی همچون اف بی آی و وزارت دادگستری است.

فایننشال تایمز در پایان آورده است: متحدان آمریکا نمی توانند تصور کنند آنچه در واشنگتن اتفاق می افتد، در واشنگتن باقی می ماند. اقتدارگرایی و تضعیف استقلال قضایی در مجارستان، لهستان و ترکیه، عامل اصلی نگرانی متحدان این کشورها در ناتو و شرکای اتحادیه اروپا است.

رسانه غربی: شبح ترامپ بر اروپا سایه افکنده است

اما اگر رئیس‌جمهور آمریکا سیاست‌های ویکتور اوربان را دنبال کند، معامله بسیار بزرگ‌تری وجود خواهد داشت. آمریکا همچنان سنگ بنای ائتلاف غرب است. اگر این بستر شروع به فرو ریختن کند، متحدان آمریکا در مشکل عمیقی فروخواهند رفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha