به گزارش خبرنگار ایرنا امیر عبدالحسینی روز سه شنبه در مراسم اختتامیه نمایشگاه گروهی هنرمندان تجسمی استان با عنوان " روایت هنر " افزود: سالها بود که شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی از چندین نسل از بزرگان و پیشکسوتان به همراه هنرمندان جوانتر نبودم و این اتفاق مبارکی است که چند نسل از هنرمندان در کنار هم نمایشگاهی را برگزار کردهاند.
وی با بیان اینکه پیوندی میان علوم ایجاد شده است اضافه کرد: بر اساس همین پیوندها، مقولهای به نام اقتصاد هنر شکل گرفته است.
این پژوهشگر و مدرس هنر با بیان اینکه هنر به عنوان یک شغل باید ساز و کار داشته باشد تا تبدیل به یک حرفه و اقتصاد شود، ادامه داد: این موضوع موجب گردش نقدینگی میشود.
وی با بیان اینکه یکی از تعاریف اقتصاد که در هنر میتوان به آن اتکا کرد این است که اقتصاد شبکهای از تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و مصرفکنندگان کالا و خدمات در یک منطقه و کشور است ادامه داد: شاید خوشایند نباشد که از اثر آنها به عنوان یک کالا یاد شود اما باید قبول کرد که در اقتصاد هنری یک اثر به مثابه یک کالای فرهنگی است و تمام قواعد و ضوابطی که برای توزیع و قیمتگذاری و بازارشناسی اتفاق میافتد، برای یک اثر هنری نیز روی میدهد.
این مدیر هنری و گرافیست با سابقه با بیان اینکه اقتصاد هنر نگاه جدیدی نیست و در ادوار مختلف خرید محصولات هنری وجود داشته است، گفت: یکی از چالشهای هنرهای تجسمی به دلیل فردی بودن این هنر، نداشتن مدیر برنامه یا همان مدیر گالری است.
وی با بیان اینکه بازار هنری بیرحم است و قواعد خاص خود را دارد اظهار داشت: مردم در خرید کالای هنری ۲ گروه هستند گروهی که هنر را دوست دارند و برایش هزینه میکنند و گروهی که به آثار هنری نگاه تجاری دارد.
عبدالحسینی با بیان اینکه گروهی نیز هستند که ذائقه کالای هنری را ندارند ولی از این کالا به عنوان یک کالای ارزشی استفاده میکنند، اضافه کرد: اقتصاد هنر وظیفه دارد برای همه این گروهها ذائقهسازی کند.
این پژوهشگر هنری، با بیان به اینکه وقتی حرف از هنر است به کار بردن واژه پول چندان درست نیست، ادامه داد: باید از واژه ارزش استفاده شود که هم در هنر و هم در اقتصاد ارزشمند باشد.
وی با تاکید بر اینکه در هنر تجسمی ضلع تسهیلگر حذف شده، خود هنرمند است که به دنبال فروش محصول است، اضافه کرد: خریدار از ارزش و جایگاه کالا خبر ندارد و هنرمند برای کار خود حاضر به قیمتگذاری نیست و به یک زبان مشترک نمیرسند.
عبدالحسینی با بیان به اینکه برخی از مدیران آثار هنری این مقوله را به عنوان یک سرمایهگذاری نگاه میکنند، خاطر نشان کرد: خیلی از مجموعهداران افراد ثروتمند جامعه هستند.
مدیر هنری، پژوهشگر، مدرس هنر و گرافیست کشور برخی راههای برندینگسازی در آثار هنری را یادآور شد و گفت: نامگذاری آثار، تلاش برای مد و مدگرایی و پذیرش نقد شدن و غیره از راههای این اقدام است.
وی با بیان اینکه موافق حمایت فرهنگی جریانساز هستیم، اظهار داشت: در طول تاریخ نیز آثار زیادی ماندگار شده که ناشی از حمایت بوده است.
نمایشگاه "روایت هنر" از ۳۰ خردادماه تا ۶ تیر سال جاری برپا بود که بالغ بر ۴۰ اثر در موضوعات مختلف از هنرمندان پیشکسوت و نامآشنا در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفت.
نظر شما