۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85159349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش‌ مداوم مشکلات ریشه دار فرانسه برای مکرون

۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبر: 85159349
چالش‌ مداوم مشکلات ریشه دار فرانسه برای مکرون

تهران- ایرنا- رییس جمهوری فرانسه در ششمین سال پرتلاطم خود در مسند قدرت، از هفته گذشته موج جدیدی از ناآرامی‌های خیابانی را تجربه می‌کند؛ اعتراضی که در پی سر باز کردن زخم کهنه تبعیض و نابرابری نژادی در این کشور شعله ور شده است و حتی با فروکش کردن نیز چالش‌های جدیدی را برای وی ایجاد می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه پولیتیکو، سریالی از رخدادها در فرانسه، آتش خشم علیه رفتار بی‌رحمانه پلیس و نابرابری و تبعیضی که اقلیت‌های نژادی در این کشور با آن روبه‌رو هستند را به طور فزاینده‌ای شعله‌ور کرده که در آخرین مورد از آن کشته شدن نائل نوجوان ۱۷ ساله عرب‌تبار در خارج از پاریس (نانتر)، معترضان را به ویژه در مناطق محروم‌تر و حاشیه نشین فرانسه از هفته گذشته به خیابان‌ها کشانده است.

اما با گذشت هفت روز و روند رو به کاهش ناآرامی‌ها،‌ برای مکرون که در روزهای گذشته مرز باریک میان هم‌دردی با معترضان و نمایش سخت‌گیری دولت را طی کرده است، اکنون چالش‌ بزرگتری پدیدار شده است: اینکه چگونه مشکلات ریشه‌داری که اعتراض‌ها آشکار کردند را برطرف کند.

مکرون در این مدت تلاش کرد تا رویکرد متعادلی را در برخورد با معترضان اتخاد کند. او تیراندازی به نائل را «توجیه ناپذیر» و «غیرقابل توضیح» توصیف کرد اما در مقابل، اعتراض‌های خیابانی را اقدام غیرقابل قبول برای سواستفاده از مرگ یک نوجوان دانست. وی به منظور سرکوب مردم معترض، افسران پلیس را به خیابان‌ها سرازیر کرد.

رییس جمهوری فرانسه با برگزاری جلسات بحران متعدد با اعضای کابینه خود، سعی داشت که خود را در راس امور نشان دهد. او حتی سفرش به آلمان که از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود را نیز لغو کرد.

قرار است مکرون امروز با شهرداران بیش از ۲۰۰ شهر فرانسه که شاهد خشونت معترضان بودند، دیدار کند. هدف از این نشست جمع آوری گزارش‌های دست اول، یافتن راهکار و القای اینکه دولت حامی مقام‌های محلی است، عنوان شده است.

تداوم وضعیت بحران

برنامه ملاقات‌ها در کاخ الیزه اکنون به منظره‌ و نشانه‌ای آشنا تبدیل شده است که می‌گوید دولت یک بار دیگر در وضعیت بحرانی قرار دارد.

رئیس‌جمهور فرانسه هنوز از بحران عمیق سیاسی که بهار امسال به دلیل «اصلاحات قانون بازنشستگی» با آن مواجه شده بود، خارج نشده است که اکنون دولت او یک آشفتگی گسترده‌تر را تجربه می‌کند.

گفتنی است، نخستین دوره ریاست جمهوری مکرون نیز چندان آرام سپری نشد: اعتراض گسترده جلیقه زردها، همه گیری ویروس کووید-۱۹ و مساله همیشگی تروریسم در فرانسه.

این گزارش می‌افزاید: جدای مساله تبعیض نژادی در برخورد نیروهای پلیس، برای از بین بردن شکاف فزاینده میان جوانان محروم ساکن در حومه شهرها و مراکز دولتی و رسیدگی به علل ریشه‌ای این شکاف و همچنین کاهش نابرابری‌های اجتماعی، هزینه قابل توجهی برای دولت خواهد داشت. اما، پرداختن به مسائل خارج از شهرها در فرانسه (The Banlieues) در زمانی که دولت در راستای کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کند، امری دشوار است.

به عبارت دیگر،‌ پس از مقاومت مکرون در برابر درخواست معترضان فرانسوی برای عقب‌نشینی از اصلاحات سن بازنشستگی در این کشور، اکنون اقدام وی برای هزینه کردن در رابطه با مسائل این گروه از معترضان می‌تواند برای برخی به عنوان پاداش برای آنچه دولت آشوب خوانده است، تلقی شود.

از طرفی، رییس جمهوری فرانسه باید به دقت احزاب مخالف خود را نیز زیر نظر داشته باشد. مسائلی از جمله نرخ جرائم، هویت و پذیرش مهاجران که همواره مرکز توجه گروه‌های راست افراطی بوده است. به گفته یکی از مقام‌های دولت فرانسه که نامش فاش نشده است، ناآرامی‌های اخیر در این کشور، ضعف‌هایی را آشکار کرده که می‌تواند جریان‌های پوپولیستی را تشوق کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha