هشدار ونزوئلا به اروپا: در امور داخلی ما دخالت نکنید

تهران- ایرنا- دولت ونزوئلا با یادآوری «شکست اتحادیه اروپا در تحمیل یک رئیس‌جمهوری دروغین» در این کشور آمریکای لاتین، از «جوسپ بورل» نماینده عالی سیاست خارجی این اتحادیه خواست تا از صدور اعلامیه‌های «مداخله‌جویانه» در موضوعاتی که در صلاحیت انحصاری قوای داخلی این کشور است، خودداری کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در بیانیه رسمی منتشر شده در حساب رسمی توییتر «ایوان خیل» وزیر امور خارجه ونزوئلا آمده است: به منظور حفظ یک رابطه متقابل محترمانه، پرهیز از صدور اظهار نظرهای مداخله‌جویانه را خواستار هستیم.

بروکسل به تازگی با صدور بیانیه‌ای با اشاره به صلب صلاحیت «کورینا ماچادو» رهبر مخالفان ونزوئلا از تصدی هر گونه پست دولتی، درمورد «تصمیم‌هایی که به دنبال ممانعت از اعمال حقوق اساسی سیاسی اعضای اپوزیسیون است» ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری معتبر، شفاف و فراگیر در سال ۲۰۲۴، به منظور پایان دادن به بحران سیاسی و اجتماعی طولانی مدت، موضوعی کلیدی است.

دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به این بیانیه، اظهارات منتسب به بورل را «قاطعانه» رد کرد و آن را اقدامی جدید برای دخالت در امور داخلی کشورش دانست.

کاراکاس در این متن با اشاره به رویکرد دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه در به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» به عنوان رئیس‌جمهوری خودخوانده یادآور شد: اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر در تلاش برای تحمیل یک رئیس‌جمهوری دروغین در ونزوئلا شکست خورده است.

دولت ونزوئلا همچنین تاکید کرد «مشروعیت روند انتخابات ونزوئلا به هیچ بازیگر خارجی بستگی ندارد و بستگی نخواهد داشت، بلکه این مسئله به تصمیم‌هایی مربوط است که ونزوئلایی‌ها به طور مستقل می‌گیرند».

دادستانی کل ونزوئلا هفته گذشته (۳۰ ژوئن/ ۹ تیر) در نامه‌ای از ممنوعیت تصدی ماچادور در امور دولتی به مدت ۱۵ سال خبر داد.

ماچادور ۵۵ ساله از قانونگذاران سابق ونزوئلاست که پیشتر به دلیل حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه کاراکاس و حمایت از خوان گوایدو از تصدی امور دولتی محروم شده بود و هفته گذشته این محرومیت تمدید شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha