۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبر: 85159270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشگاه تفرش مجهز به دستگاه GPU پرقدرت شد

۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبر: 85159270
دانشگاه تفرش مجهز به دستگاه GPU پرقدرت شد

اراک - ایرنا - رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش گفت: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه استان که رشته الکترونیک دیجیتال را دارد، مجهز به یک دستگاه GPU پرقدرت شد.

محمد حامد حکمت روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این دستگاه با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال خریداری شده است.

وی ادامه داد: سیگنال تصویر یکی از حجیم‌ترین نوع داده‌هایی است که از محیط دریافت می‌شود و پردازش آن مستلزم استخدام توان محاسباتی بالایی است. از این رو، بسیاری از دانشجویانی که در این زمینه پایان نامه‌های خود را تعریف می‌کنند با مشکل مواجه می شوند. به ویژه این مشکلات در تحلیل ویدیو، تحلیل تصاویر ماهواره‌های و تصاویر هوایی چند طیفی و ابر طیفی بسیار بیشتر خواهد بود.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش اظهار کرد: با توجه به وجود رشته‌های نقشه‌برداری گرایش فتوگرامتری و برق گرایش الکترونیک که اساتید آنها در زمینه‌های پردازش تصاویر حجیم کار می کنند ضرورت وجود تجهیزی با قابلیت محاسباتی بالا برای انجام پروژه‌های تحصیلات تکمیلی و طرح‌های پژوهشی بیش از پیش احساس می‌شد.

حکمت بیان کرد: این دستگاه مجهز به یک کارت گرافیک RTX ۳۰۹ است که به عنوان یک پردازنده قوی و کارا در محاسبات هوش مصنوعی، ساخت انیمیشن و پردازش تصاویر محسوب می‌شود.

وی انجام پردازش‌های سنگین یادگیری عمیق و ساخت مدل‌های سه بعدی بر مبنای تعداد زیاد تصاویر را از دیگر قابلیت‌های این سیستم عنوان کرد و افزود: این قابلیت این امکان را فراهم می‌کند که اعضای هیات علمی مرتبط در دانشکده برق و نقشه‌برداری از آن در راستای پردازش‌های تصویر حجیم استفاده نموده و از این به بعد اعضای هیات علمی مرتبط در دانشکده برق و نقشه‌برداری توانایی بهره‌برداری و تدریس نحوه استفاده از آن و تعریف پروژه تحقیقاتی و صنعتی با استفاده از آن را خواهند داشت.

دانشگاه تفرش دارای ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو است که در هشت رشته مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha