سیاست دولت کاهش ۱۵ درصدی تورم است

تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، برای نخستین بار به طور مستقیم و برخط به پرسش‌های شهروندان پاسخ داد و گفت: امسال سیاست‌ دولت بر این است تا دستگاه‌های مربوطه، نسبت به کاهش ۱۵ درصدی تورم اقدام کنند. 

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «داود منظور» روز سه‌شنبه پس از ۲ ماه و ۱۳ روز از انتصابش به ریاست این سازمان، برای پاسخگویی برخط اعضای هیأت دولت به تماس‌های تلفنی شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر و پاسخگوی طرح‌ها، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی خود شد.

وی در ابتدای این جلسه گفت: سازمان‌های دیگر با تصویب مجلس ایجاد می‌شود اما سازمان برنامه و بودجه به عنوان معاونت رئیس جمهور، با نظر و خواسته او تشکیل می‌شود تا وظایف و مسئولیت‌های رئیس جمهور را در حوزه برنامه‌ای و تأمین مالی دولت انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: بنابراین تکلیف ما این است که هرآنچه مردم از رئیس جمهور انتظار دارند، محقق شود. همکاران ما در سازمان باید خود را با رویکرد جدید همراه کنند. در جلسات نیز تاکید شده که قرار نیست در سازمان برنامه و بودجه نسبت به دستگاه‌ها آقایی کنیم.

منظور ادامه داد: از روز گذشته جلساتی با حضور استانداران ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه استان و معاونین امور مختلف سازمان آغاز شده و بنابر این است تا مسائل مختلف و کاستی های استان را بررسی کرده و تصمیم گیری کنیم که هر مدیر و معاونی باید چه موضوعاتی را با فوریت پیگیری کند همچنین بنا داریم این کار را با وزرا هم ادامه بدهیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان برنامه دو نقش مهم دارد، تصریح کرد: اولاً، راهبر توسعه در کشور است؛ اگر قرار است رشد در اقتصاد اتفاق بیفتد و سطح رفاه عمومی جامعه بالا برود، متولی این کار سازمان برنامه است از این رو باید بتواند از سرعت گرفتن و بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی پشتیبانی کند.

منظور با اشاره به اینکه نکته دوم این است که باید در انجام وظیفه دستگاه‌ها تسهیلگری کنیم تا بتوانند خدمات خود را سریع تر و متناسب با نیازهای مردم ارائه کنند، یادآورشد: در دولت آیت‌الله رئیسی مکلفیم بیش از هرچیز به صلاح مردم توجه کرده و به جامعه امیدبخشی کنیم که برای تحقق این مهم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده تا اقدامات حمایتی موثرتری برای ۴ و ۵ دهک اول اجرا کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست در پاسخ به تماسی درباره میزان حقوق و دریافتی بازنشستگان، تأکید کرد: بحث بازنشستگان دغدغه جدی کشور است چراکه قدرت خرید آنها در چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است، البته این مساله در بین شاغلان هم وجود دارد و میزان حقوق و مزایا همراه با تورم افزایش پیدا نکرده که دولت تدابیری برای حل این مشکل داشته است. 

منظور ادامه داد: صندوق‌ها براساس محاسبات بیمه‌ای، میزان کسورات و مستمری را تعیین کنند. البته دست دولت آنقدر باز نیست که بتواند جهش‌های زیادی را بر دوش بکشد. البته همین افزایش ۲۰ درصدی هم هزینه زیادی برای دولت دارد و باید برای این افزایش، درآمدهای خود را از مالیات‌ تأمین کند. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی از مشکلات صندوق ها را ناترازی آنها دانست و افزود: منابع دریافتی با میزان مستمری پرداختی مغایرت دارد. بسیاری از صندوق‌ها رو به ورشکستگی رفته‌اند که امید می رود به وسیله اصلاح قانون و ساماندهی اوضاع داخلی صندوق‌ها، وضعیتشان بهتر شود. 

وی تصریح کرد: ما به عنوان دولت باید به پایداری این صندوق‌ها کمک کنیم. یک سری پیشنهادات ارائه شده و انتظار می رود به کمک مجلس بتوانیم این اصلاحات را اعمال و مشکل صندوق‌های بازنشستگی را حل کنیم. 

کمک های دولت باید متناسب با شرایط بیماران خاص باشد

منظور در پاسخ به تلفن مدیرعامل یکی از  نهادهای مردمی بیماران خاص (بیماران ‌پروانه‌ای) که از مدیریت بنیاد بیماران خاص در عدم تخصیص بودجه به این بیماران گفت: در سازمان برنامه تکلیف داریم بر حسن استفاده از بودجه محول شده، نظارت کنیم که این اتفاق در این موضوع خاص نیفتاده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: البته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر هزینه‌های درمان است و ما بعنوان دولت باید متناسب با شرایط بیماران خاص به آنها کمک کنیم.

وی قول پیگیری و برگزاری جلسه‌ای را با تماس‌گیرنده توسط معاونان مربوطه سازمان داد تا صحبت‌ها شنیده شود و مشکلات آنها مرتفع شود. 

دولت پیگیر پرداخت معوقات معلمان حق التدریس است

معاون رئیس جمهور در پاسخ به تماس تلفنی یک معلم حق‌التدریسی و وجود معوقات در دریافتی آنها، اظهار کرد: دولت پیگیر پرداخت این معوقات است و چند مورد هم بوده که به طور ویژه کمک کردیم تا آموزش و پرورش بتواند معوقات خود را پرداخت. 

منظور همچنین در ادامه این تماس، در خصوص بکارگیری معلمان حق‌التدریسی، بیان داشت: آموزش و پرورش باید بتواند از سازمان امور اداری و استخدامی مجوز بگیرد که سازمان اعلام کرده است که فعلا دستگاهی حق بکارگیری ندارد و این موضوع را از طریق لطیفی رئیس سازمان امور اداری ‌و استخدامی برای تعیین تکلیف پیگیر خواهیم بود. 

افزایش ۴۰ درصد مستمری مددجویان بهزیستی پیگیری می شود

وی در پاسخ به تماس مددجویی از استان اصفهان درباره تبصره‌ای از قانون برنامه و بودجه درباره افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی، گفت: اگر چنین افزایشی اعمال نشده، پیگیر خواهیم بود تا کسورات آن جبران شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: منابع مورد نیاز برای این که بتواند تمام الزامات برای حمایت از معلولان و معلولان شدید را جبران کند، در قانون امسال پیش‌بینی نشده است و تلاش می‌کنیم که در قانون بودجه سال آینده، آن را جبران کنیم. 

منظور در ادامه درباره این افزایش ۴۰ درصدی مستمری معلولان گفت: برخی از نمایندگان افزایشی را برای کمک به اقشار مختلف در نظر می گیرند اما برای منابع آن فکری نمی‌کنند. این موضوع در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم وجود دارد که منابع آن در بودجه دیده نشده است. 

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم ۴۰ درصدی را که سال ۹۷ تصویب شده اعمال کنیم، چیزی در حدود ۶۰ همت منابع نیاز دارد. گاهی برخی نمایندگان بدون مشورت با دولت، طرح‌هایی را ارائه ‌و تصویب می‌کنند که منابع آن دیده نشده و کشور را دچار گره‌هایی می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره تخصیص فوق‌العاده مرزی به کارکنان دانشگاه‌ها در مناطق مرزی گفت: بر اساس تقسیمات وزارت کشور این پرداخت ها انجام می‌شود. کارکنان دانشگاه‌ها تابع مصوبات هیات امنا هستند و اگر بخواهد در دانشگاه شهید چمران اهواز این پرداخت انجام شود، هیات امنای دانشگاه‌ها باید آن را مصوب کند.

وی درباره اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار نیز گفت: اختیارات موضوع تبصره ۱۸ با وزیر امور اقتصاد و دارایی است و حساب توسعه و پیشرفت استان‌ها را هم در اختیار دارد که برای رسیدگی به موضوعات حمایت از اشتغال در استان‌ها فعال شده است. این موضوع را به وزیر اقتصاد انتقال می‌دهیم تا پیگیری کنند.

در راستای رویکرد مردمی دولت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» مبنی بر ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم، دور دوم پاسخگویی برخط دولتمردان به تماس‌های تلفنی مردمی از ۲۰ فروردین ماه امسال با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری آغاز شد.

تاکنون سید حمید سجادی وزیر ورزش، سید صولت مرتضوی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، احمد وحیدی وزیر کشور، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امین‌حسین رحیمی وزیردادگستری، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک‌مرکزی و عباس علی‌آبادی وزیر صمت در این مرکز حضور یافته‌اند.

این بار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان هفدهمین مهمان در برنامه هفتگی «پاسخگویی بی‌واسطه اعضای هیأت دولت به مطالبات مردمی» شرکت کرد.

پیش از این نیز «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار در این مرکز حضور یافته بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha